مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : أعلام الهدایه: الإمام علی بن محمد الهادی(ع)
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مجمع جهانی اهل بیت(ع)
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1422 ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 242
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

أعلام الهدایه: الإمام علی بن محمد الهادی(ع)

پژوهشی است درباره زیست نامه و شخصیت و امامت امام هادی، امام دهم شیعیان. در این کتاب که با رویکرد کلامی نوشته شده، تلاش شده است تا ابعاد شخصیت امام هادی به صورتی روان و به دور از زیاده گویی و حاشیه پردازی و با بهره بری از کتاب های تاریخی و حدیثی عامه و خاصه، ترسیم شود.

پژوهشی است درباره زیست نامه و شخصیت و امامت امام هادی، امام دهم شیعیان. در این کتاب که با رویکرد کلامی نوشته شده، تلاش شده است تا ابعاد شخصیت امام هادی به صورتی روان و به دور از زیاده گویی و حاشیه پردازی و با بهره بری از کتاب های تاریخی و حدیثی عامه و خاصه، ترسیم شود. نویسندگان، تلاش کرده اند تا به پرسش هایی که در اذهان مردم درباره امام وجود دارد پاسخ دهند و امامت و شایستگی های آن حضرت را بر این مقام به اثبات برسانند.

کتاب در چهار باب تنظیم شده و هر بابی دارای چندین فصل است:

در باب نخست، امام هادی در یک نگاه و شخصیت وی از زبان بزرگان و رجال دینی معرفی شده و نمودهایی از فضایل انسانی آن حضرت مانند کرم، زهد، کار کردن، عبادت و اجابت دعا بازگو شده است.

باب دوم به زیستنامه امام و تحولات و مراحل زندگانی امام اختصاص دارد. در این باب که از کودکی امام شروع شده، حضور امام در کنار پدرش و حوادث این دوره، و خلفای معاصر آن حضرت گزارش شده است.

باب سوم درباره سیر حرکت رسالی اهل بیت تا دوران امام هادی و حاکمان آن روزگار و موضع امام درباره تحولات سیاسی و حاکمان و برخوردهای سخت حاکمان با امام و شورش ها و قیام های آن زمان و حرکت علویون و خطوط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و موقعیت و موضع امام در برابر آنها و برخوردهای بنی عباس با امام است.

باب چهارم درباره نیازها و مطالبات دوران امام هادی و رفتار ستجیده امام در برابر این خواست ها، از قبیل پرهیز از تحریک حاکمان، پاسخ گویی به شبهه های دینی و تلاش برای گسترش اندیشه و افکار خود، و کوشش برای تأسیس جمعیت صالح و رویارویی با غالیان، و آموزش زیارت های جامعه و غدیر است. معرفی مدرسه امام هادی و میراث علمی آن حضرت، از قبیل تفسیر و کلام و فقه و اخلاق و تلاش های فرهنگی و اصحاب امام، پایان بخش این باب و کتاب است.

ترجمه
پیشوایان هدایت: هادی امت حضرت امام علی النقی(ع)، سید منذر حکیم با همکاری عبدالرزاق صالحی، مترجم: کاظم حاتمی طبری، قم، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، چاپ اول، ۱۳۸۴ ش، وزیری