مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : أعلام الهدایه: الإمام الحسن المجتبی(ع)
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مجمع جهانی اهل بیت(ع)
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1422ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 222
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

أعلام الهدایه: الإمام الحسن المجتبی(ع)

درباره امام دوم شیعیان، امام حسن مجتبی(ع) است که با قلم روان و به دور از پیچیدگی و حاشیه پردازی نوشته شده و نویسندگان تلاش کرده اند با بهره گیری از منابع تاریخی و دینی اهل سنت و شیعه، زیست نامه و شخصیت امام و جایگاه معنوی ایشان را ترسیم کنند.

اثر حاضر، درباره امام دوم شیعیان، امام حسن مجتبی(ع) است که با قلم روان و به دور از پیچیدگی و حاشیه پردازی نوشته شده و نویسندگان تلاش کرده اند با بهره گیری از منابع تاریخی و دینی اهل سنت و شیعه، زیست نامه و شخصیت امام و جایگاه معنوی ایشان را ترسیم کنند. هدف کتاب، ضمن گزارش تاریخ حیات امام حسن مجتبی دفاع کلامی از شخصیت و عملکرد ایشان و اثبات امامت آن امام است.

کتاب در سه باب و هر باب در سه فصل سامان یافته است:

در باب نخست، امام حسن(ع) در یک نگاه معرفی و شخصیت امام از دیدگاه قران و زبان پیامبر(ص) و بزرگان و علمای دینی و فضایل و ویژگی های اخلاقی ایشان ترسیم شده است.

در باب دوم، زیستنامه امام و حوادث و رخدادهای مربوط به ایشان که از تولد امام آغاز می شود و مراحل زندگی آن حضرت از کودکی تا پایان عمر پیامبر(ص) و در کنار رسول خدا و دوران خلافت خلفا و عصر خلافت امام علی را در بر می گیرد، به تفصیل گزارش شده است. در این مراحل، حضور امام در جریان مباهله در کنار پیامبر(ص) و بیعت رضوان و فعالیت های امام در دوران خلیفه نخست، ماجرای فدک، در دوران خلیفه سوم و حضور در تحولات و رخدادهای مربوط به او، مرحله سوم حیات امام در دوران امام علی و فعالیت های آن حضرت در بیعت با امام، و شرکت در جنگ های امام است.

باب سوم، دوران چند ماهه خلافت امام و چند ساله امامت او است که جنگ با معاویه و صلح با او و ابعاد و دستاوردها و زمینه هایش بحث و بررسی شده است و در همین باب وقایع دوران پس از صلح و محوریت سیاسی، دینی و اجتماعی امام تبیین، و با مباحث مربوط به شهادت امام پایان یافته است. پایان این بخش و کتاب، معرفی میراث علمی فرهنگی امام است که عبارت است از دیدگاه هایی در عرصه های قرآن، حدیث نبوی، عقاید، ولایت اهل بیت، اخلاق و تربیت، فقه و دعاء.

ترجمه
پیشوایان هدایت: سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی(ع)، سید منذر حکیم با همکاری وسام بغدادی، مترجم: عباس جلالی، قم، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، چاپ اول، ۱۳۸۵ ش، ۳۰۶ ص، وزیری