311
در پرتوِ حديث

بشناساند. اين معرفى ، با بهره گيرى از سخنان همسران پيامبر گرامى اسلام ، همچون ام سلمه و عائشه و نيز هفده تن از ياران بزرگ ايشان ، همچون أبوسعيد خدرى ، جابر بن عبداللّه و زيد بن ارقم ، به انجام رسيده است. نكته قابل توجه در اين بخش ، بررسى حديث كساء و ارائه روايت صحيح آن و نقد نقل نادرست و مشهور شده آن است ، و نشان دادن صحّت استدلال به اين حديث در جامه راستين آن.
اين بخش ، همچنين هجده حديث از اهل بيت را در تفسير اين مفهوم عرضه كرده است و در فصول پايانى ، به تعداد امامان و اسامى آنها پرداخته است.

شناخت اهل بيت عليهم السلام

اين بخش ، شامل چهار فصل است : ارزش شناخت اهل بيت و هشدار و بازداشتن از نشناختن ايشان و جايگاه و منزلت آنان در دنيا و آخرت. مؤلف در اين بخش نيز ، تحقيق هاى سودمندى ارائه داده است. و مقصود حقيقى از هشدارهاى مكرر ، نسبت به نشناختن امامان را تبيين كرده است.

ويژگى هاى اهل بيت عليهم السلام

اين بخش ، به اهمّ ويژگى هاى اهل بيت ، اختصاص دارد. طهارت ، همسنگى با قرآن ، جانشينى خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله ، از اين زمره اند و نيز ، اوصياى پيامبر ، محبوب ترين مردم نزد او و برترين مردم ، حافظان دين ، ابواب الهى ، عارفان به خدا و اركان زمين و هستى و مايه امان زمينيان و كان رسالت و اميران بيان و نيز ديگر ويژگى ها و فضايلى كه موجب مى شود ، با هيچ شخص و گروه ديگرى قابل مقايسه نباشند. حديث ثقلين و بحث سندى و دلالى آن ، در اين بخش طرح شده است .

دانش اهل بيت عليهم السلام

گستره دانش امامان ، از خاك تا افلاك را در برمى گيرد و با اذن الهى و هرگاه كه بخواهند ، پرده نهان را بر مى چينند و از سرّ هستى آگاهى مى يابند. آنان ، گنجوران علم الهى و كان و معدن اصلى آن هستند. ميراث بر علم انبيا ، سخنشان ، سخن رسول خدا صلى الله عليه و آله ، داناترين


در پرتوِ حديث
310

حاصل سه سال تلاش تنى چند از محققان درس آموخته در حوزه قم ، آشيان بلند اهل بيت عليهم السلام ، در كنار نويسنده پركار و متبحّر در حديث ، جناب حجة الاسلام والمسلمين محمّدى رى شهرى است .

بخش هاى اصلى كتاب

عدد بخش هاى اصلى كتاب ، به عدد مبارك 14 معصوم پاك عليهم السلام است كه هر يك ، فصل هاى متعددى را دربردارند. تعداد فصول كتاب ، 61 و هر فصل نيز عنوان هاى فرعى ترى دارد كه 1303 حديث و حدود 200 آيه مورد استشهاد و استفاده مؤلّف را در خود سامان داده است. ساختار كلى كتاب ، بسان كتاب هاى تحليلى و پژوهشى است ، اما متون آن سراسر ، قرآن و حديث است و مؤلف توانسته است با سخت كوشى و صرف وقت بسيار ، از طريق چينش منطقى احاديث مشابه و نيز ترتيب درست فصل ها و بخش ها ، از نياز به تحليل بكاهد و تنها در مواضعى از قلم خود و توضيح و تحليل بهره ببرد ، كه تعارض و ابهام و اجمال روايات ، از طريق گرد هم آمدن حل نشود . بخش هاى اصلى كتاب چنين اند :
1 . معناى اهل بيت عليهم السلام . 2 . شناخت اهل بيت عليهم السلام .
3 . ويژگى هاى اهل بيت عليهم السلام . 4 . دانش اهل بيت عليهم السلام .
5 . مكتب اهل بيت عليهم السلام . 6 . اخلاق اهل بيت عليهم السلام .
7 . سفارش هاى اهل بيت عليهم السلام . 8 . حقوق اهل بيت عليهم السلام .
9 . محبّت اهل بيت عليهم السلام . 10 . بغض اهل بيت عليهم السلام .
11 . ستم بر اهل بيت عليهم السلام . 12 . دولت اهل بيت عليهم السلام .
13 . غلوّ در اهل بيت عليهم السلام .
14 . آنان كه از زمره اهل بيت اند و آنان كه نيستند .

معرفى اجمالى بخش ها

معناى اهل بيت عليهم السلام

مؤلف ، در اين بخش كوشيده است تا مفهوم اهل البيت را در قرآن و مصداق آن را در خارج

  • نام منبع :
    در پرتوِ حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 301757
صفحه از 410
پرینت  ارسال به