مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : جغرافیای ری
پديدآورنده : علی ملکی میانجی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1383 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 200
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

جغرافیای ری

این کتاب در راستای شناخت جغرافیا و جغرافیای تاریخی و تاریخ ری سامان یافته است.

این کتاب در راستای شناخت جغرافیا و جغرافیای تاریخی و تاریخ ری سامان یافته است. این ناحیه به لحاظ موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی از اهمیت خاصی برخوردار است. به طوری كه ری، امّ البلاد (مادر شهرهای ایران) و شیخ البلاد (كهن ترین شهرها) لقب یافته است. این مهم در متون كهن و گذشته از ری به خوبی نمایان است. بزرگ ترین شهر ماد؛ بهترین زمینهای آفریده شده؛ عروس بلاد؛ گذرگاه و چهارراه دنیا؛ شهر بزرگ؛ شهری مشهور؛ ری با شكوه؛ از با شكوه ترین نواحی؛ شهری بزرگ و آبادان؛ یكی از مفاخر اسلام؛ از امّهات بلاد و شهرهای سرشناس؛ از جمله اوصاف ری هستند.

ناحیه ری به عنوان منطقه ای مهم از دوران مادها تا زمان حاضر، اهمیت سیاسی خود را با نوساناتی حفظ كرده است. در طی این دوران، پایتخت، پایتخت فصلی، مركز ناحیه ای وسیع، مركز استان بوده است. اگر چه بعد از حمله مغول، شهر ری مركزیت سیاسی و رونق پیشین خود را از دست داد، اما ناحیه ری همچنان عظمت خود را حفظ نموده است. چرا كه میراث شكوه و بزرگی شهر ری به شهر همجوارش تهران منتقل شد. شهری كه روزگاری یكی از قصبات حومه شهر ری به حساب می آمد و از دوران صفویه تا زمان حاضر، استمرار ارتقا و اعتلای سیاسی آن تا حد كمال تداوم یافته است.

این نوشتار مشتمل بر جغرافیای ری و خلاصه ای از تاریخ آن است، امّا بخش بزرگی از محتوای آن پژوهشی است جامع در نمایاندن جایگاه سیاسی ری و سیر تقسیمات كشوری آن. و این برجسته ترین ویژگی این كتاب است.

محتوای کتاب در دوازده بخش زیر سامان یافته است:

جغرافیای طبیعی

جغرافیای اقتصادی

جغرافیای انسانی

جغرافیای سیاسی

روستاهای شهرستان ری

جغرافیای تاریخی ری

جغرافیای تاریخی توابع ری

تاریخ ری

اوصاف جغرافیایی ری در گذشته

وابستگی منطقه ای ری

مرکزیت سیاسی و اداری تاریخی ری

آثار تاریخی و باستانی