231
دانشنامه قرآن و حديث 1

2 / 3

روش امام على عليه السّلام در برخورد با انحصارطلبان

۱۶.امام على عليه السلامـ در فرمان حكومتى اش به مالك اشتر ، آن گاه كه او را بر مصر گماشت ـ :ديگر ، اين كه : حاكم را خواص و نزديكانى است كه خوى امتيازخواهى و درازدستى دارند و در داد و ستد ، كمتر ، از انصاف برخوردارند . پس با قطع اسباب اين خوى ها ، ريشه [اين خصلت هاى ]آنان را قطع كن.
هرگز به هيچ يك از اطرافيان و خويشانت تيولى ۱ مده ، و مبادا براى گرفتن مِلكى و زمينى در تو طمع كنند كه در حقّابه اى يا كار مشتركى ، به مردمِ [مالكِ] مجاور آن زمين ، زيان زند و بار [و هزينه ]خويش را بر دوش ديگران [كه شريك او هستند، ]بگذارند كه در اين صورت ، نفعش از آنِ آنان خواهد بود و ننگ و بدنامى اش در دنيا و آخرت ، از آنِ تو.
هماره در باره دور و نزديك [و آشنا و بيگانه] حق را رعايت كن و در اين راه ، شكيبا باش و به پاداش خداوند ، چشم بدار ، خواه خويشان و اطرافيانت را خوش آيد يا خوش نيايد ، و گرانى اين كار را با در نظر داشتن فرجام آن تحمّل كن كه فرجامى نيك دارد.

۱۷.امام على عليه السلامـ در بيان آنچه سزاوار است حاكم به كار بندد ـ :دربانان و اطرافيان خود را از نيكان برگزين ، و كسانى از آنها را كه امتيازخواه و متجاوز و فاقد انصاف اند ، از
خود دور گردان (آنان را به حاجبىِ خود بر مگزين) ، و به هيچ كس از كسان خود و اطرافيانت تيولى وا مگذار ، و به آنان اجازه مده كه مِلكى را براى خويش بر گيرند ، اگر به همسايگان آن ، زيان وارد مى آورد.

1.بخششى از زمين هايى كه در اختيار دولت است . م .


دانشنامه قرآن و حديث 1
230

2 / 3

سيرَةُ الإِمامِ عَليٍّ عليه السّلام في مُواجَهَةِ المُستَأثِرينَ

۱۶.الإمام عليّ عليه السلامـ في عَهدِهِ إلى مالِكٍ الأَشتَرِ لَمّا وَلّاهُ عَلى مِصرَ ـ :ثُمَّ إنَّ لِلوالي خاصَّةً وبِطانَةً ، فيهِمُ استِئثارٌ وتَطاوُلٌ وقِلَّةُ إنصافٍ في مُعامَلَةٍ . فَاحسِم ۱ مادَّةَ أُولئِكَ بِقَطعِ أسبابِ تِلكَ الأَحوالِ .
ولا تُقطِعَنَّ لِأَحَدٍ من حاشِيَتِكَ وحامَّتِكَ قَطيعَةً ، ولا يَطمَعَنَّ مِنكَ فِي اعتِقادِ عُقدَةٍ ۲ تَضُرُّ بِمَن يَليها مِنَ النّاسِ ، في شِربٍ أَو عَمَلٍ مُشتَرَكٍ ، يَحمِلونَ مَؤونَتَهُ عَلى غَيرِهِم ، فَيَكونَ مَهنَأُ ذلِكَ لَهُم دونَكَ ، وعَيبُهُ عَلَيكَ فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ .
وألزِمِ الحَقَّ مَن لَزِمَهُ مِنَ القَريبِ وَالبَعيدِ ، وكُن في ذلِكَ صابِرا محُتَسِبا واقِعا ذلِكَ مِن قَرابَتِكَ وخاصَّتِكَ (خَواصِّكَ) حَيثُ وَقَعَ ، وَابتَغِ عاقِبَتَهُ بِما يَثقُلُ عَلَيكَ مِنهُ ؛ فَإِنَّ مَغَبَّةَ ۳ ذلِكَ مَحمودَةٌ . ۴

۱۷.عنه عليه السلامـ في ذِكرِ مايَنبَغي لِلوالي أن يَعمَلَ بِهِ ـ :تَخَيَّر حُجّابَكَ وأقصِ مِنهُم كُلَّ ذي أثَرَةٍ عَلَى النّاسِ وتَطاوُلٍ وقِلَّةِ إنصافٍ ، ولا تُقطِعَنَّ لِأَحَدٍ مِن أهلِكَ ولا مِن حَشَمِكَ ضَيعَةً ، ولا تَأذَن لَهُم فِي اتِّخاذِها إذا كانَ يَضُرُّ فيها بِمَن يَليهِ مِنَ النّاسِ . ۵

1.حَسَمَه فانحَسَم : قَطَعه فانقطع (القاموس المحيط : ج ۴ ص ۹۶ «حسم») .

2.اعتقَدَ ضَيعةً ومالاً : اقتناهما . والعُقدة ـ بالضمّ ـ الضيعة والعَقار الذي اعتقده صاحبه مُلكا (القاموس المحيط : ج۱ ص ۲۱۶ «عقد») .

3.غِبُّ الأمر ومَغَبّته : عاقبته وآخره (لسان العرب : ج ۱ ص ۶۳۴ «غبب») .

4.نهج البلاغة : الكتاب ۵۳ ، خصائص الأئمّة : ص ۱۲۳ ، تحف العقول : ص ۱۴۴ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۶۰۹ ح ۷۴۴ .

5.دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۳۶۷ ، مستدرك الوسائل : ج ۱۳ ص ۱۵۹ ح ۱۵۰۱۸ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 1
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 169298
صفحه از 584
پرینت  ارسال به