تاريخ : دوشنبه 1390/9/21 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6654
رويكرد گروه اخلاق كاربردی پژوهشكده اخلاق و روانشناسی اسلامی تشريح شد

رويكرد گروه اخلاق كاربردی پژوهشكده اخلاق و روانشناسی اسلامی تشريح شد

مؤسسه دار الحديث با دسترسی منابع و متون دينی اعم از قرآن، حديث و سيره، با تأسيس پژوهشكده اخلاق و روانشناسی اسلامی گامی در جهت پيشبرد اخلاق در حوزه و دانشگاه برداشته است.

حجت ‌الاسلام و المسلمين «محمدتقی سبحانی‌نيا»، مدير گروه اخلاق كاربردیپژوهشكده اخلاق و روانشناسی اسلامی، در گفت‌وگو با پایگاه حدیث نت، به تشريح فعاليت‌های اين بخش پرداخت و گفت:
اخلاق يكی از موضوعاتی است كه متكفل پرداختن به آن، نظريه پردازی در آن و پيش برد آن متناسب با نياز جامعه حوزه علميه است. علمی كه علی رغم اهميت فراوانش و توجه بسيار به آن از سوی خداوند و پيشوايان دينی و فراوانی متون و نصوص دينی اعم از قرآن و سنت، مع‌الاسف در حوزه و نيز در دانشگاه به آن توجه شايسته و بايسته‌ای نشده است.
سبحانی‌نيا افزود: نهادينه ‌نشدن و دميده نشدن ارزشهای اخلاقی و رفتارخلاقی در جامعه اسلامی و وجود خلاء در زمينه اخلاق در جامعه و مشاهده رفتارهای غير اخلاقی به مفهوم خاص آن گواه اين ادعاست. اخلاق كاربردی رويكرد نسبتاً نوی است كه متكفل ارائه راهكار برای اجرايی شدن ارزش های اخلاقی در جوامع خاص و كشاندن اخلاق و وادار كردن افراد به رعايت ارزش‌های اخلاقی به محيطهای تخصصی است. در اين حوزه دست كم در كشور اسلامی ما به نحو بايسته ای كار علمی صورت نگرفته است.
وی اظهار كرد: مؤسسه علمی فرهنگی دار الحديث با عنايت به وجود اين كمبود، و با توجه به رسالتی كه به خاطر دسترسی به متون دينی و غنای منابع دينی اعم از قرآن و حديث و سيره احساس می‌كرد با تأسيس پژوهشكده اخلاق و روانشناسی اسلامی و ايجاد گروه اخلاق كاربردی در اين پژوهشكده گامی در جهت پيشبرد اخلاق در حوزه و دانشگاه برداشت و اين حركت مبارك را آغاز نمود.
حجت‌الاسلام سبحانی‌نيا در خصوص هدف‌گذاری در گروه اخلاق كاربردی بيان كرد:
گروه اخلاق كاربردی برای تحقق آنچه كه بيان شد در گام نخست اقدام به تربيت نيروی متخصص اهتمام خواهد ورزيد. در اين راستا سعی خواهد شد تا به شناسايی افراد مستعد و علاقمند با استفاده از اساتيد صاحب نظر و فرهيخته چشم انداز اميدوار كننده‌ای را در اين حوزه رقم زند.
وی خاطر نشان كرد: ايجاد گرايش اخلاق در رشته علوم حديث در مقطع كارشناسی ارشد يكی از اقدامات ارزشمندی است كه ما را نسبت به آينده روشن پژوهشكده اخلاق به طور عام و گروه اخلاق كاردبردی به طور خاص اميدوارتر می‌سازد. بی‌ترديد مراكزی كه دو بخش آموزش و پژوهش را در كنار هم داشته باشند موفقيت بيشتری در هر دو امر آموزش و پژوهش كسب خواهند كرد. زيرا از يك سو با پژوهش پشتوانه آموزش را تقويت كرده كيفيت آموزش را بالا می‌برند و از سويی ديگر نخبه‌ها را در هر دوره آموزشی مورد شناسايی قرار داده با سرمايه‌گذاری بيشتر در مورد آنان از توان پژوهشی آنان در آينده بهره برده پژوهش را نيز ارتقا می‌بخشند.

«پژوهشكده اخلاق و روانشناسی اسلامی» به تازگی در مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث فعاليت خود را شروع كرده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :