بررسی روایات «احرف سبعه» در میراث روایی إمامیه - صفحه 103

محمد بن ابراهیم نعمانی، شیخ صدوق، محمد بن حسن صفار، شیخ حرعاملی و محمد باقر مجلسی نقل شده است.۱ این دست از روایات در شمار یکی از مباحث علوم قرآنی است که خاستگاه آن بیشتر در مصادر اهل سنت است و از دیرباز توجه دانشمندان علوم قرآنی و مفسران را به خود جلب نموده است؛ به طوری که در بیشتر کتب علوم قرآنی، از آثار متقدمان گرفته تا متأخران، فصل و یا بخشی از کتاب به واکاوی این روایت اختصاص یافته و حتی در کتاب الإتقان حدود 35 دیدگاه در باره این روایات نقل شده است.۲

ارتباط روایات مزبور با مباحث علوم قرآنی از یک سو و نقل آن در برخی از مصادر فقهی امامیه از سوی دیگر و نیز تشابه آن با روایات اهل سنت، ضرورت بازخوانی این روایات را در مصادر امامیه بیش از پیش نمایان می‏سازد.

در باره پیشینه تحقیق در روایات احرف سبعه شایان ذکر است که کتابی با عنوان نزول قرآن و رؤیای هفت حرف، و چندین مقاله با عناوین «نگاهی نو به روایات نزول قرآن بر هفت حرف»، «زمینه‏های صدور روایات احرف سبعه»، و «حدیث احرف سبعه در محکمه عقل و نقل»، منتشر شده است. روح کلی حاکم بر آثار مذکور، نقل و تأیید دیدگاه آیة الله خویی در ردّ این روایات یا ناظر دانستن آنها به تسهیل در آموزش و یادگیری قرآن کریم به قرآن‌آموزان و تعدد اسباب صدور این روایات است. علاوه بر این، بیشتر مقالات مذکور هیچ نقد سندی و متنی از روایات شیعه در این باب ارائه نداده‏اند. هیچ‌یک از نویسندگان آثار پیشین در این موضوع، به ‏تحلیل دیدگاه خود ناقلان این حدیث در مصادر روایی امامیه نپرداخته و با فرض مماشات در سند، به دنبال وجه جمعی میان گونه‏های مختلف این روایات نبوده است.

با این توضیح،‏ پژوهش پیش رو در صدد پاسخ‌گویی به سؤال‏های زیر است: روایات سبعة أحرف به چه گونه‏هایی در منابع روایی إمامیه نقل شده و دیدگاه صاحبان آن آثار در خصوص این روایات چیست؟ چگونه می‏توان میان چهار دسته از روایات سبعة احرف، یعنی روایات نزول، قرائت، تفسیر و اقسام، و دو روایت زراره و فضیل بن یسار در الکافی وجه جمعی إرائه داد؟ و نیز چگونه می‏توان، بدون

1..‏ تفسیر العیاشی،‏ ج۱،‏ ص۱۱؛ الخصال،‏ ج۲،‏ ص۳۵۸؛ وسائل‏ الشیعة،‏ ج۶،‏ ص۱۶۴؛ الفصول المهمة فی أصول الأئمة،‏ ج‏۳،‏ ص۳۱۶؛ هدایة الأمة إلی أحکام الأئمة،‏ ج۳،‏ ص۶۴‌؛ بحار الأنوار،‏ ج۹۰،‏ ص۹۷.

2..‏ الإتقان فی علوم القرآن،‏ ج۱،‏ ص۱۲۹ - ۱۳۰.

صفحه از 130