مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : المباهلة بروایة صاحب الاقبال
زمان پدیدآورنده: م 664 ق
محل نشر : قم
ناشر : دلیل ما
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1431 ق / 1388 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 208
قطع : رقعی
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

المباهلة بروایة صاحب الاقبال

بخشی از کتاب اقبال در مورد مباهله

یکی از وقایع مهم تاریخی که به دلیل اهمیت آن، فراوان در باره ی آن گفته و نوشته شده، ماجرای مباهله است. سید ابن طاووس در کتاب اقبال به تفصیل این ماجرا را نقل و جوانب آن را روشن ساخته است. نظر به اهمیت کار سید ابن طاووس، یکی از تصمیمات علامه سید عبدالحسین شرف الدین این بوده که این بخش اقبال را به صورت مستقل چاپ و عرضه کند تا بیشتر استفاده شود و آسان تر در اختیار پژوهشگران این موضوع قرار گیرد (ر. ک: الکلمة الغراء، سید عبدالحسین شرف الدین، تحقیق محمدرضا مامقانی، ص ۱۸) اما موفق به این کار نشد. تا اینکه به همت استاد محمدرضا مامقانی، این کار به صورتی شایسته، همراه تحقیقات ارزشمند و با چاپی نیکو انجام شد و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

مطالب مربوط به مباهله در اقبال در پنج فصل است که فصل اول، بیشترین حجم را به خود اختصاص داده است. فصل پنجم مربوط به اعمال روز مباهله است اما گویا به دلیل اینکه محقق کتاب، در پی برداشت های اعتقادی و کلامی از این مبحث بوده، از نقل و تحقیق فصل پنجم خودداری کرده است.

عنوان فصل ها بدین قرار است:

الفصل الاول: انقاذ النبی(ص) لرسله الی نصاری نجران و دعائهم الی الاسلام و الایمان، و مناظرتهم فیما بینهم و ظهور تصدیقه فیما دعاه الیه.

الفصل الثانی: فضل اهل المباهلة

الفصل الثالث: فضل یوم المباهلة من طریق المعقول

الفصل الرابع: ما ینبغی ان یکون اهل المعرفة بحقوق المباهلة من الاعتراف بنعم الله جل جلاله الشاملة.