جواد محدثی پديدآورنده : جواد محدثی

حکمت های علوی - كفاف و عفاف

امام على علیه السلام فرمود:

ألرِّضا بِالْكِفافِ يُؤَدّى اِلَى العِفافِ.

خرسندى و رضايت به اندازه كفاف، به عفاف مى‏انجامد.

غررالحكم ج۱ ص۳۹۰

شرح حدیث

دنيا براى انسان است، نه انسان براى دنيا.

يعنى دوندگيها، تلاشها، حرص و جوش خوردنها و... همه براى آن است كه انسان در حد گذران زندگى و تأمين معاش و رفع نياز، مالى به دست آورد و به قول سعدى به غفلت نخورد و به مراحل برتر از حيوانيت برسد.

آنچه براى تأمين زندگى بس است و نيازهاى خوراكى، پوشاكى، رفاهى، مسكن و آسايش را برمى‏آورد، حد كفاف است. بيش از آن، دوندگى براى هيچ است.

وقتى زندگى با يك خانه چهار اتاقه و خورد و خوراك معمولى بگذرد، چه ضرورتى است كه طول و عرض زندگى را گسترش دهيم و عنان خويش را به دست نفس بسپاريم؟ نفسى كه هرگز سير نمى‏شود و قانع شدنى نيست!

تكاثر و افزون ‏طلبى، انسان را مطيع هوا و هوس مى‏كند. هواپرست هم خداپرست نخواهد شد.

قانع نبودن، موجب روى آوردن به هر چه كه تمنيات ما را تأمين كند مى‏شود، چه از حلال، چه از حرام!

آيا حريصان و افزون طلبان بيشتر در دام گناه و فساد مى‏افتند يا قانعان و صابران؟!

اگر توانستيم در حد كفاف و عفاف، معيشت خود را تأمين كنيم، به دل مجال توسعه طلبى ندهيم. زيرا اين نفس افزون‏ خواه، اگر كنترل نشود، چموشى مى‏كند و صاحبش را به دره گناه مى‏افكند.

رضا ، نيروى مهار كننده نفس است.

منبع: حکمت های علوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام علی علیه السلام)، جواد محدثی.