شاخص ‏های دينداری - صفحه 93

شاخص هاي دينداري

مهناز قدرتي قَرَه‌قِشلاقي ۱

مهدي مهريزيي ۲

چکيده

پژوهش حاضر با هدف بيان «شاخصه هاي دينداري در روايات» با رويکردي درون ديني به ارائه ويژگي‌ها و نشانه هايي مي پردازد که يک فرد مؤمن و معتقد به اسلام بايد آنها را دارا باشد. براي رسيدن به اين مقصود، از منابع حديثي شيعه و اهل سنت استفاده شده و عناصري که در روايات، شاخص دينداري معرفي شده‌اند، استخراج گرديده است. با عرضه عادات و رفتارهاي هر شخص به اين شاخص‌ها ميزان پايبندي و يا عدم پايبندي او به فرامين اسلامي آشکار خواهد گرديد.

کليد واژه‌ها: دينداري، شاخصه هاي دينداري، اسلام، ايمان، دين، شيعه.

درآمد

ارزيابي و سنجش يکي از ارکان اصلي و اساسي براي دستيابي به رشد و کمال و رسيدن به اهداف است. براي سنجش و ارزيابي، ملاک و معيار و به تعبير ديگر شاخص هايي لازم است تا نسبت به آن وضعيت مورد ارزيابي روشن گردد.
يکي از مباحثي که امروزه براي جوامع اسلامي و حکومت‌هاي مبتني بر دين اسلام، بويژه جمهوري اسلامي ايران مطرح است، چگونگي سنجش دينداري افراد و جامعه است. براي پي بردن به موقعيت حکومت ديني، تلاش مبلغان و عالمان ديني، نهادهاي فرهنگي و ارزيابي کار آنان، سنجش دينداري افراد و جامعه لازم است تا معلوم شود جامه در کدامين پله کمال قرار دارد. و براي سنجش دينداري افراد و جوامع بايد شاخص‌هايي در دست داشت تا بتوان اين ارزيابي را انجام داد. از آنجا که دينداري فرد و جامعه برگرفته از دين است، شاخصه هاي آن نيز بايد از دين گرفته شود.
کمّي سازي دين و سنجش دينداري به دنبال روش‌هاي متبع در علوم اجتماعي همپاي تولد روانشناسي علمي، بويژه به عنوان يکي از موضوعات مهم روانشناسي دين بيش از يک سده از عمر آن

1.عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي ـ واحد سلماس.

2.استاديار دانشگاه آزاد اسلامي ـ واحد علوم و تحقيقات.

صفحه از 116