روايات شيخ صدوق از كليني - صفحه 188

محمّد بن الفرج الرخجى» .
عبارت صدوق در التوحيد ، دقيقاً عين عبارت كلينى است.
عبارت صدوق در الأمالى چنين است: «على بن محمّد المعروف بعلان ، عن محمّد بن الفرج الرخجى».

روايت سيزدهم

محتوا: اين حديث ، پاسخ امام هادى عليه السلام به ابراهيم بن محمّد همدانى ، درباره اختلاف شيعيان در نسبت جسم و صورت به خداوند و نفى اين نسبت است. موضوع اين روايت ، مشابه موضوع روايت يازدهم است ، البته در مورد اخير ، نامى از هشام برده نشده است.
منبع: الكافى ، ج1 ، ص102 ؛ التوحيد ، ص100 .
واسطه ميان صدوق و كلينى: على بن احمد بن محمّد بن عمران الدقّاق .
مقايسه اسناد صدوق و كلينى: در الكافى ، واسطه كلينى به سهل ، ذكر نشده است ، امّا در التوحيد ، اولاً مشخص شده كه سهل ، سهل بن زياد است ، ثانياً به واسطه بودن على بن محمّد براى سهل بن زياد ، اشاره شده است. البته در سند روايت پيشين اين حديث در الكافى ، چنين آمده است: «على بن محمّد بن الحسن ، عن سهل بن زياد» . در اين مورد ، احتمالاً اصل سند چنين بوده است: «على و محمّد بن الحسن ، عن سهل بن زياد» . نكته ديگر آن كه شيخ صدوق پس از عبارت «كتبت الى الرجل» آورده كه «يعنى ابا الحسن عليه السلام » و مخاطب نامه را مشخص كرده است.

روايت چهاردهم

محتوا: تفسير آيه «مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَىَّ أَسْتَكْبَرْتَ ...»۱ و نفى دست جسمانى از خدا است .

1.سوره ص ، آيه ۷۵ .

صفحه از 220