مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : مصحف فاطمی؛ پژوهشی در مصحف حضرت فاطمه(س)
پديدآورنده : عبدالله امینی پور
محل نشر : قم
ناشر : دلیل ما
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1390 ش
تعداد صفحه : 100
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

مصحف فاطمی؛ پژوهشی در مصحف حضرت فاطمه(س)

بررسی تفصیلی مصحف حضرت فاطمه(س) و نیز فصلی به مصحف امام علی(ع) اختصاص دارد

درباره مصحف فاطمه علیهاالسلام پرسش ها و ابهاماتی وجود دارد؛ آیا همان گونه که از عنوان «مصحف» برمی آید، قرآنی ویژه حضرت زهرا علیهاالسلام بوده ، یا کتابی در موضوعی دیگر است؟
اگر جواب فرض دوم است ، آیا خود حضرت آن را نوشته یا املاء کرده اند؟ محتوای آن چیست؟ آیا آداب و اخلاق است یا تشریع و فقه؟ اکنون این کتاب کجاست؟
آیا این مصحف، اصل و اعتباری دارد؟ آیا از طریق معتبر، وجود آن ثابت شده است؟ جواب این پرسشها از روایات مربوط به این موضوع به دست می آید. البته بیان روایات مختلف است ؛ بعضی محتوای مصحف را احکام حلال و حرام می دانند، در حالی که دیگران می گویند اصلا چنین احکامی در بر ندارد. برخی می گویند دیکته کننده آن پیامبر صلی الله علیه وآله بوده ، در حالی که بعضی جبرئیل را گوینده آن می دانند، که در این صورت باید به این پرسش پاسخ گوییم که آیا جبرئیل با شخصی که پیامبر نیست ، سخن می گوید؟ و اگر چنین باشد، چگونه با حضرت فاطمه علیهاالسلام سخن گفته است؟ مگر پس از وفات پیامبر صلی الله علیه وآله ، وحی قطع نشده بود؟ به هر روی ، پرسش های بسیاری در این زمینه وجود دارد، که پاسخگویی به آن ، مورد اهتمام اثر حاضر است.
نیز از مصحف امام علی (ع) بسیار گفته اند و شنیده ایم. آیا این مصحف آن گونه که می پندارند. با قرآن موجود اختلاف دارد؟ اگر چنین است، اختلاف آن چقدر است؟ مصحف امام علی(ع) چه اندازه است؟ و منابع مذهبی تاریخی که اشاره به وجود آن دارد، کدام است؟ آیا این همان مصحفی است که نزد پیامبر(ص) بود یا مصحفی دیگر است؟ و...
برخی پنداشته اند شیعیان، قرآنی غیر از قرآن موجود دارند، ودلیل خود را وجود قرآن علی(ع) می دانند، که ویژگی هایی غیر ازقرآن موجود دارد.
در این اثر به پاسخگویی به این شبهات پرداخته شده و درباره این مصحف توضیحاتی به خوانندگان تقدیم می شود، تا همگان بدانند آنچه گفته می شود (وجود قرآنی دیگر در نزد شیعیان)، تهمتی بیش نیست.
درخور توجه است که این اثر پیش از چاپ به صورت کتاب، در همایش بانوی آفتاب در سال ۱۳۸۳ به عنوان مقاله ی برتر شناخته شد.

عنوان فصل های کتاب بدین قرار است:
فصل نخست: مصحف فاطمه چیست؟
فصل دوم: کتاب های دیگر حضرت زهرا۸
فصل سوم: شناسنامه مصحف: نویسنده، املا کننده، محتوا و اندازه
فصل چهارم: مصحف فاطمه۸ و مصحف های صحابه
فصل پنجم: سخن گفتن فرشتگان با کسانی که پیغمبر نیستند
فصل ششم: پرسش هایی درباره مصحف
فصل هفتم: مصحف امام علی۷

تهیه و تنظیم: هادی قدیمی