496 - نشر خوبی ها و پوشاندن بدی ها

نشر خوبی ها و پوشاندن بدی ها

اللّهُمّ... ألبِسْنِي زِينَةَ المُتّقينَ في... إفشاءِ العارِفَةِ و سَترِ العائِبَةِ‌.[۱]

در ادامه تبیین زیورهای مردم صالح و باتقوا دو زیور دیگر در این فراز بیان شده است که عبارت است از افشا کردن خوبی‌ها و پوشاندن بدی‌ها.

دو نکته در تبیین این فراز قابل توجه است:

یکی این که افشا کردن خوبی‌ها و پوشاندن بدی‌ها از صفات و ویژگی‌های خداوند متعال است:

يَا مَنْ‌ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ‌ وَ سَتَرَ الْقَبِيح. ‌ [۲]

این کار خداست که خوبی‌های انسان را منتشر می‌کند و بدی‌های او را می‌پوشاند؛ لذا اگر انسان بخواهد به خدا نزدیک شود و به معرفت حقیقی دست پیدا کند یکی از برنامه‌ها همین متخلق شدن به اخلاق الهی است.

در روایتی از امیر المؤمنین (علیه السّلام) چنین نقل شده است:

لَيسَ‌ العِلمُ‌ فِي‌ السَّماءِ فَيُنزَلُ إلَيكُم، ولا في تُخومِ الأَرضِ فَيُخرَجُ لَكُم، ولكِنَّ العِلمَ مَجبولٌ في قُلوبِكُم، تَأَدَّبوا بِآدابِ الروحانیون يَظهَر لَكُم. [۳]

دانش، نه در آسمان است كه بر شما فرود آيد، و نه در زير زمين تا برايتان بيرون آيد؛ بلكه دانش در دل‌هايتان سرشته شده است. به آداب خدا، متأدّب شويد تا برايتان آشكار گردد.

مرحوم حاج آقا حسین فاطمی که حدود چهل سال پیش در اوایل طلبگی، در درس اخلاق ایشان شرکت می-کردیم، این روایت را زیاد می خواند. طبق این روایت کسی که متخلق به اخلاق و آداب روحانیان شود، آن علم لدنی که اصل آن در ذات همه انسان‌ها است، برایش ظاهر می‌شود.

نکته دوم که نکته ای است اجتماعی، این است که از عوامل صلاح ذات البین که در فراز قبل آمده بود، همین است که انسان بدی دیگران را بپوشاند و خوبی آنها را منتشر کند. اگر دنبال جامعه اسلامی متحد هستیم که افراد آن همه در کنار هم و بدون اختلاف زندگی کنند، باید به این اخلاق الهی متخلق شویم؛ ولی اگر بر عکس عمل کنیم و بدی دیگران را افشا کنیم و خوبی آنها را بپوشانیم، برادری و اتحاد از بین می رود و نتیجه این بی اخلاقی ایجاد اختلافات از جمله اختلافات اجتماعی و سیاسی خواهد بود.

حضرت امام ـ رضوان الله علیه ـ نیز در فرمایشات خود بر این نکته تأکید داشتند. ایشان در جایی فرمودند:

« اسلام، احکام اخلاقى اش هم سیاسى است. همین حکمى که در قرآن هست که مؤمنین برادر هستند، این یک حکم اخلاقى است، یک حکم اجتماعى است، یک حکم سیاسى است ».[۴]

بنابراین، برای ایجاد یک نظام سیاسی قوّی که دارای وحدت کلمه باشد، باید عوامل آن ایجاد شود. یکی از عوامل آن همین است که همه ما و همه رسانه های جمعی و مجازی ما، به نشر خوبی‌ها و ستر بدی‌ها بپردازند.


[۳]قرّة العيون للفيض الكاشاني، ص۴۳۹.

  • 496 - نشر خوبی ها و پوشاندن بدی ها (دانلود)