494 - خطر اختلافات سیاسی

خطر اختلافات سیاسی

اللّهُمّ... ألبِسْنِي زِينَةَ المُتّقينَ في... إطفاءِ النّائِرَةِ، و ضَمِّ أهلِ الفُرقَةِ، و إصلاحِ ذاتِ البَينِ‌.[۱]

چنانچه گذشت، این فراز از دعای نورانی مکارم الاخلاق، راه‌کار پیشگیری از خطر اختلاف در جامعه اسلامی است که در قالب دعا مطرح شده است و آن خاموش کردن آتش کینه و عداوت و در مقابل، پیوند دادن و اصلاح روابط میان کسانی است که دچار اختلاف شده‌اند.

خطر اختلاف، منحصر به مسایل فردی و خانوادگی و امثال آن نمی‌شود، بلکه شامل مسائل سیاسی و نظامی هم می‌شود. مهم‌ترین خطری که اختلافات سیاسی در جامعه اسلامی، ایجاد می‌کند، فتنه سیاسی و اجتماعی و پیروزی باطل و از بین رفتن حق است .

در روایتی از امیر المؤمنین (علیه السّلام) چنین نقل شده است:

إنَّ الشَّيطانَ‌ يُسَنّي لَكُم طُرُقَهُ، و يُريدُ أن يَحُلَّ دينَكُم عُقدَةً عُقدَةً، و يُعطِيَكُم بِالجَماعَةِ الفُرقَةَ، و بِالفُرقَةِ الفِتنَةَ، فَاصدِفوا عَن نَزَغاتِهِ و نَفَثاتِهِ.[۲]

به درستى كه شيطان، راه‌هايش را بر شما هموار مى‌گردانَد و مى‌خواهد دينتان را بند بند، بگسلد و پراكندگى را جايگزين پيوند سازد و با تفرقه، فتنه و بحران را به شما بخشد. پس از دمدمه و وسوسه او روى برگردانيد.

وحدت که از بین برود، زمینه روشن شدن آتش فتنه فراهم می‌شود. در روایت دیگری از آن حضرت چنین نقل شده است:

الخُلفُ‌ مَثارُ الحُروبِ‌.[۳]

اختلاف و ناسازگارى، جنگ‌خيز است.

همچنین از رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین روایت شده است:

مَا اختَلَفَت امَّةٌ بَعدَ نَبِيِّها إلّا ظَهَرَ أهلُ‌ باطِلِها عَلى أهلِ حَقِّها.[۴]

هيچ امّتى پس از پيامبرش اختلاف نكرد، جز آن كه باطل‌گرايان آن امّت بر حق‌مداران چيره شدند.

اختلاف و درگیری میان گروه‌های سیاسی، همان بلایی است که بر سر جامعه اسلامی صدر اول آمد و جنگ‌هایی مثل جنگ جمل، نهروان و صفین و همین طور جنگ‌های دیگر را میان امت اسلام ایجاد کرد و تا امروز هم ادامه دارد. زیرا نتیجه اختلافات سیاسی این است که ارزش‌های دینی در جامعه از بین می‌رود و سبب درگیری و نزاع می‌شود، کم کم نزاع سیاسی به نزاع نظامی تبدیل می‌شود و در نهایت ، باطل بر حق پیروز می‌شود.


[۴]كنز العمّال، متقی هندی، ج۱، ص۱۸۳.

  • 494 - خطر اختلافات سیاسی (دانلود)