احادیث ختنه حسنین(ع)

پرسش :

در احادیث آمده است که ائمه(ع) بصورت ختنه شده بدنیا می آیند. پس چرا در روایتی آمده که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را پیامبر(ص) ختنه کرد؟



پاسخ :

مكارم الأخلاق عن الباقر عليه السلام: خَتَنَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله الحَسَنَ وَالحُسَينَ عليهماالسلام لِسَبعَ أيّامٍ.[۱]

مكارم الأخلاق از امام باقر عليه السلام: پيامبر صلى الله عليه و آله، حسن و حسين عليهماالسلام را روز هفتم تولّدشان، ختنه كرد.

در بیشتر نقل هایی که در دانشنامه امام حسین(ع) آمده ، سخنی از ختنه در میان نبود . از سوی دیگر، در تعدادی از روایات می خوانیم که امامان اهل بیت علیهم السلام ، ختنه شده به دنیا آمده اند، مانند آنچه از امام کاظم علیه السلام در هنگام ولادت امام رضا علیه السلام روایت شده که :

إنَّ ابنی هذا وُلِدَ مَختونا طاهِرا مُطَهَّرا ، ولَیسَ مِنَ الأَئِمَّةِ أحَدٌ یولَدُ إلّا مَختونا طاهِرا مُطَهَّرا ، ولکن سَنُمِرُّ الموسی عَلَیهِ ؛ لِاءِصابَةِ السُّنَّةِ ، وَاتِّباعِ الحَنیفِیةِ .[۲]این پسرم ، ختنه شده ، پاک و پاکیزه به دنیا آمد و یکایک امامان ، ختنه شده و پاک و پاکیزه به دنیا می آیند ؛ ولی ما برای اجرای سنّت و دین حنیف ، تیغ بر آن می کشیم .

همچنین از امام حسن عسکری علیه السلام در باره مختون به دنیا آمدن امام مهدی علیه السلام آمده است :

هکذا وُلِدَ ، وهکذا وُلِدنا ، ولکنّا سَنُمِرُّ الموسی عَلَیهِ ؛ لِإصابَةِ السُّنَّةِ .[۳]این چنین (ختنه شده) زاده شد و ما این چنین ، زاده شدیم ؛ ولی ما برای اجرای سنّت ، تیغ بر آن می کشیم .

از این رو ، مراد از ختنه در نقل اخیر ، می تواند همان «اِمرار موسی (کشیدن تیغ)» باشد.


[۱]. مكارم الأخلاق: ج ۱ ص ۱۳۸ ح ۳۴۴

[۲]كمال الدين : ص ۴۳۳ ح ۱۵ ، روضة الواعظين: ص ۲۸۵ .

[۳]كمال الدين : ص ۴۳۵ ح ۱ ، الغيبة ، طوسى : ص ۲۵۰ ح ۲۱۹ ، الخرائج و الجرائح : ج ۲ ص ۹۵۷ ، إعلام الورى : ج ۲ ص ۲۲۰ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۲۵ ح ۱۸



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت