تاريخ : جمعه 1395/5/29 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 52965
عقل ما اگر تحت سرپرستی امام قرار نگیرد رشد نمی کند

عقل ما اگر تحت سرپرستی امام قرار نگیرد رشد نمی کند

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در دومین دوره کارگاه آموزشی مدرسه تابستانی کلام امامیه در اصفهان: ولایت امام باید بر ظاهر و باطن ما جاری شود. عقل ما اگر تحت سرپرستی امام قرار نگیرد رشد نمی کند.

به گزارش روابط عمومیپژوهشگاه قرآن و حدیث، دومین دوره آموزشی مدرسه تابستانیکلام امامیهبا قرائت پیام حضرت آیت الله مظاهری و با سخنرانی آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی از ۲۶ الی ۲۸ مرداد ۹۵ در مدرسه امام صادق علیهم السلام اصفهان برگزار گردید.

آیت الله میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در سخنان خود گفت:
برخی امامت را به مدیریت سیاسی تنزل می دهند درحالی که امامت یعنی اقامه توحید و بندگی در عالم و در مقیاس تاریخ بشریت و اگر امام و علم امام نبود رابطه انسان ها و خداوند و رابطه زمین و آسمان منقطع می گردید.

ایشان در ادامه افزود: ولایت امام باید بر ظاهر و باطن ما جاری شود. عقل ما اگر تحت سرپرستی امام قرار نگیرد رشد نمی کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری  در ادامه اظهار داشت:
عالم حس و عقل و شهود با امام نورانی می شود و الا شیاطین آن را ظلمانی می کنند؛ البته انسان نیز باید ظرفیت و تمایل خود را به فرا گرفتن علوم امامان نشان دهد مانند دانه‌ای که خود نیز باید اشتیاق به رشد کردن داشته باشد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در تأکید کرد:
دین اسلام و متن قرآن کریم در درون خود هم استدلال و هم شهود دارد و استدلال و شهود خارج از متن دین چیزی جز اندیشه های ناقص بشری نیست و اگر اینچنین نبود اساساً نیازی به بعثت پیامبران و نصب امامان معصوم نبود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی طالقانی، عضو هیأت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این جلسه گفت: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه توفیقات بسیار زیادی داشته است که می‌توان به کسب رتبه نخست در بین ۱۹ انجمن علمی در سال ۹۳ و ۹۴  اشاره کرد.

ایشان با اشاره به تأثیر مثبت برگزاری مدارس تابستانی کلام امامیه در سال های اخیر اظهار داشت: ، مدرسه تابستانی کلام امامیه، دوره ای آموزشی است که به صورت  کارگاه و میزگرد علمی در چند روز برگزار می گردد، که به نوعی می توان آن را گفت ‌و‌گوی بین استاد و طلبه نامید، البته  در این نشست‌ها حاضران در جلسه حالتی منفعل نداشته و فعال اند و به غیر از آموزش‌های اساتید می‌توانند سوالات خود را نیز مطرح نمایند.

در پایان ای جلسه نیز با حضور مسئولان و مدیران حوزه علمیه اصفهان از اساتید پرسابقه و فعال حوزه علمیه اصفهان در عرصه دانش کلام تجلیل به عمل آمد.

لازم به ذکر است مدرسه تابستانی کلام امامیه با موضوع تبیین ابعاد نظریه امامت  در روزهای ۲۶ تا ۲۸ مرداد سال جاری با حضور و تدریس جمعی از اساتید برجسته کلام از جمله حجج اسلام آقایاندکتر برنجکار، سبحانی، خسروپناه، قدردان قراملکی،صفری فروشانیو... به مدت سه روز از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه در مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان برگزار شد.

در این دوره ۷۰ شرکت کننده از میان دانش پژوهان و اساتید کلام و فلسفه از ۷ استان کشور همچون تهران، اصفهان، فارس، زاهدان، آذربایجان غربی و... حضور داشتند

به شرکت کنندگان، گواهی معتبر علمی از طرف انجمن کلام حوزه علمیه اهدا خواهد شد.

لازم به ذکر است این  برنامه به همت و تلاش انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه، دفتر انجمن در اصفهان، معاونت آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه اصفهان، مرکز تحققیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان و دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان همکاری دارند.

برنامه های برگزار شده دومین دوره مدرسه تابستانی کلام امامیه – اصفهان -  ۱۳۹۵

برنامه کارگاه‌ها و میزگرد علمی
روز اول: سه شنبه ۲۶ مرداد
نظریه ­های امامت محدثان و متکلمان امامیه    دکتر محمدتقی سبحانی
نظریه امامت و ولایت فیلسوفان و عارفان        دکتر عبدالحسین خسروپناه
نقد نظریه های امامت آکادمسین های معاصر    دکتر سیدعلی طالقانی
میزگرد علمی    با حضور اساتید
روز دوم: چهارشنبه ۲۷ مرداد
رابطه قرآن و امام از دیدگاه احادیث و محدثان امامیه    دکتر علی نصیری
رابطه قرآن و امام از دیدگاه اصولیان        دکتر محمدتقی سبحانی
میزگرد علمی    با حضور اساتید
روز سوم: پنجشنبه ۲۸ مرداد
علم امام در قرآن و حدیث            دکتر رضا برنجکار
علم امام از منظر متکلمان و فیلسوفان        دکتر قدردان قراملکی
غلو و تقصیر در علم امام            دکتر صفری فروشانی
میزگرد علمی    با حضور اساتید

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :