مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : شناخت نامه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و شهر ری (مجموعه رساله های خطی و چاپی پیرامون امام زادگان و زیارتگاه های ری)
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1382
تعداد صفحه : 456
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

شناخت نامه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و شهر ری (مجموعه رساله های خطی و چاپی پیرامون امام زادگان و زیارتگاه های ری)

در این کتاب هشت رساله خطی و چاپی مرتبط با امام زادگان مدفون در ری و از جمله حضرت عبدالعظیم(ع)، گردآوری شده است.

در این کتاب هشت رساله خطی و چاپی مرتبط با امام زادگان مدفون در ری و از جمله حضرت عبدالعظیم(ع)، گردآوری شده است.

عناوین رساله ها و نام مؤلفان آنها عبارت اند از: شرح حال امام زادگان ری، علی قلی میرزا اعتضاد السلطنه (۱۲۶۴ ق ـ ۱۳۱۳ ق)؛ امام زادگان معروف ری، سید محمدصادق حسینی طباطبائی (در سال ۱۲۹۶ ق)؛ نسب حضرت عبدالعظیم(ع) و امام زادگان ری، ولی محمّد بیک وردی ترکمانی عراقی (در سال ۱۳۰۴ ق)؛ امام زادگان ری، شیخ محمدحسین طهرانی (قرن ۱۳)؛ نور الآفاق، شیخ جواد شاه عبدالعظیمی (م ۱۳۵۵ ق)؛ بارگاه امام زاده عبداللّٰه(ع) در ری، خلیل کمره ای (در سال ۱۳۷۴ ق)؛ الرسالة العزیة فی ترجمة الجلیل عزّالدین یحیی الشهید رحمه اللّٰه، سید شهاب الدین مرعشی نجفی؛ حواشی عمدة الطالب فی نسب آل ابی طالب(ع)، سید محمّد علی روضاتی اصفهانی.

پيشگفتار

درباره شخصيّت حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام و امام زادگان شهر رى و نيز تاريخ رى در طول قرنهاى گذشته و عصر حاضر، صدها جلد كتاب و مقاله و جزوه و مطالب پراكنده و سودمند در كتابهاى علما و دانشمندان و محققان به رشته تحرير درآمده است كه با وجود تكرارى بودن بعضى از آنها، هر كدام با نگرش خاص خود توانسته اند گوشه اى از جلوه ملكوتى و معنوى حضرت عبدالعظيم عليه السلام را به نمايش بگذارد و جنبه اى از رمز و راز رى را بگشايد. با اين حال، تاكنون سال دقيق تولد و وفات حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام و قبر امام زاده حمزه و... روشن نيست؛ چنان كه درباره شهر رى هم، ناگفته هاى فراوانى وجود دارد.

پژوهشگر در تاريخ رى با تتبّع در منابع تاريخى و جغرافيايى آشكارا درمى يابد كه شهر رى در طىّ قرون متمادى از مراكز مهم شكل گيرى و بالندگى تمدّن اسلامى و شيعى و مهد دانش و فضيلت بوده است. وجود كتابخانه هاى بزرگ و داير بودن مدارس فقه و حديث و پرورش بزرگان همچون ثقة الاسلام كلينى و شيخ صدوق در اين شهر گواه صادقى بر اين مدّعاست. متأسفانه منابع اصلى تاريخ رى همچون جريدة الرى و تاريخ رى آبى و منتجب الدين رازى در تندباد حوادث از ميان رفته و بدست ما نرسيده، امّا در همين آثار به جا مانده، مطالب خواندى و جذّاب درباره رى بسيار است.

شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام و شهر رى با گردآورى و تأليف مجموعه رساله هاى خطى و كتابها و مقالاتِ منتشر شده، و نيز مجموعه جزوه ها و گفتارهاى پراكنده درباره حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام و امامزادگان و تاريخ شهر رى، در صدد شناساندن و معرفى مقام علمى و معنوى اين كريم اهل بيت عليهم السلام و ساير امامزادگان و معرفى تاريخ شهر رى است.

نتيجه طرح مأخذشناسى حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام و شهر رى، معرفى و شناسايى نزديك به هزار عنوان از كتابهاى خطى و چاپى و مجلات و نشريات و مقالات و دائرة المعارفها و سفرنامه ها و پايان نامه ها و اسناد و فرامين و وقف نامه ها و... بود كه در يك جلد به زيور طبع آراسته شد.

با تتبع و جست و جوى وسيعى كه در فهارس نسخ خطى كتابخانه هاى ايران و كتابشناسى، تراجم و رجال و ساير منابع مأخذشناسى شد، به نسخه هاى خطى در ارتباط با امام زادگان شهر رى برخورد كرديم كه شايان چاپ دراين مجموعه بود تا درمعرض ديد فضلا ودانشمندان ونويسندگان قرار گيرد.

به جهت با اهميت بودن نسخه هاى خطى در ارتباط با حضرت عبدالعظيم عليه السلام ، مجلد اوّل مجموعه شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام و شهر رى را به مجموعه رساله هاى خطى و سنگى پيرامون حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام و مجلد دوم شناخت نامه به مجموعه رساله هاى خطى پيرامون امام زادگان و زيارتگاههاى رى اختصاص يافت. چرا كه اكثر رساله ها براى اولين بار به زيور طبع آراسته مى شود. و به جهت تناسب موضوع، چند رساله چاپى پيرامون امام زادگان رى و تهران (رى قديم) در پايان اين مجموعه اضافه شد.

اين مجموعه رساله ها از قرن سيزدهم هجرى تا عصر حاضر به رشته تحرير درآمده كه هر كدام در نوع خود (با وجود تكرارى بودن بعضى مطالب) سودمند و مفيد است. و ترتيب رساله ها تقريبا بر حسب سال تأليف و يا سال وفات مؤلفين است(به استثناى يك رساله) كه تأثيرپذيرى و يا تأييد و انتقاد رساله هاى بعدى نسبت به رساله هاى قبلى به خوبى روشن مى شود.

شايان ذكر است كه مطالب بعضى از رساله ها به هيچ وجه قابل تأييد نبوده و در مقدمه و پاورقى به نقد و انتقاد و ردّ بعضى سخنها پرداخته ايم. و به جهت اهميت ساير مطالب آن رساله كه در ارتباط با تاريخ رى و ساير امام زادگان شهر رى و... است. كه در اين مجموعه به چاپ مى رسد.

در اين مجموعه شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام و شهر رى هشت رساله خطى و چاپى در ارتباط با حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام و امام زادگان شهر رى و مدفونين مجاور حضرت عبدالعظيم عليه السلام گردآورى شده است كه مشخصات رساله هاى خطى و شرح حال مؤلفين در ابتداى هر رساله درج شده است.