مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گذشته و حال
پديدآورنده : علی اصغر قائدان
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1382
تعداد صفحه : 296
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گذشته و حال

مؤلف در این کتاب، به سیر تاریخی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) از گذشته تا حال پرداخته است.

مؤلف در این کتاب، به سیر تاریخی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) از گذشته تا حال پرداخته است. کتاب در پنج فصل سامان یافته است: فصل نخست به تاریخچه شهر ری اختصاص دارد. در فصل دوم، درباره امام زادگان مدفون در آستان سخن رفته است. فصل سوم به تاریخچه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی اختصاص دارد. در این فصل، به موقعیت تاریخی آستان در دوره های مختلف اشاره شده و ابنیه تاریخی آن معرفی شده است. در فصل چهارم که تحت عنوان تولیت آستان از ابتدا تا انقلاب اسلامی است، به متولیان آستان از عصر سلجوقیان تا صفویان، از عصر صفویان تا عصر قاجار و از عصر قاجار تا انقلاب اسلامی اشاره شده و متولیان آن معرفی شده اند. چگونگی اداره آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا دوران تولیت آیت اللّٰه محمّد محمّدی ری شهری تبیین شده است. فصل پایانی کتاب، با عنوان آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در عصر حاضر، از اجرای طرح عظیم ملّی و مذهبی توسعه آستان، و ایجاد و احداث مراکز فرهنگی و علمی سخن رفته است.

مقدمه

از ديرباز تا كنون آرامگاه و مقابر امامان و فرزندان پاك آنان در تمامى سرزمين هاى اسلامى، ملجأ و پناهگاه دوست داران و ارادتمندان آنان بوده است تا در پرتو انوار نورانى آنان، به تذهيب درون و تسلّى روح و جسم خود پردازند، دردها و آلام خود را در پناه آنان درمان، بر آمدن نيازها و حاجات خود را در دستهاى گشاده و خان پربركت ايشان بينند و از چشمه جوشان معنويت آنان سيراب شوند؛ وجود آن بزرگواران چون شمعى، همواره دلهاى تاريك و نيازمند را با نور خود روشن و عاشقان را از دور و نزديك به سوى خود مى كشاند. مرقد و آستان مطهّر سه امام زاده واجب التكريم در رى، يعنى حضرت عبدالعظيم حسنى، امام زاده حمزه بن موسى عليه السلام ، و امامزاده طاهر بن محمّد عليه السلام ، قرن ها است كه پذيراى سيل ارادتمندان و شيعيان است. به ويژه آن كه زيارت يكى از آنان نيز با زيارت امام حسين عليه السلام برابر دانسته شده است؛ «من زار عبدالعظيم الحسنى بِرَي، كَمَن زار الحسين بكربلاء».

به سبب اهمّيت و جايگاه معنوى اين سلاله پاك ائمّه، همواره حكومت گران و دولت مردان و رجال نيكوكار و پرتلاش در آبادنى و عمران و ترميم اين بقاع متبركه همّت گماشته و آنها را همواره پررونق و با شكوه در تاريخ، راست قامت ساخته اند. در

اين جا برآنيم تا تلاشهاى تمامى آن شيفتگان و ارادتمندان را در بستر تاريخ از ابتدا تا عصر حاضر بيان كنيم تا نام و ياد آنان در تاريخ زنده و جاويدان بماند. نوشتار حاضر نگاه مختصرى ابتدا به تاريخچه شهر رى دارد و سپس به شرح احوال و شخصيت و جايگاه علمى و معنوى آن سه امامزاده واجب التكريم مى پردازد. آثار و ابنيه تاريخى متعلّق به آستان و مجموعه حرم مطهّر و سير تحولات آن به تفكيك دوره هاى تاريخى از ديگر مباحثى است كه به تفصيل به آن پرداخته ايم. در فصلى مستقل، ابعاد طرح عظيم ملّى و مذهبى توسعه آستان كه در دهه اخير به همّت و تلاش توليت محترم كنونى آستان جناب آقاى محمّدى رى شهرى و ساير همكاران ايشان به انجام رسيده است تشريح خواهد شد. در اينجا لازم است از كسانى كه مقدمات چاپ اين اثر را به مناسبت كنگره بزرگداشت مقام علمى و معنوى حضرت عبدالعظيم فراهم ساخته اند و نيز معاونت ها و مديران محترم تشكيلات آستان كه اطلاعات مورد نياز را در خصوص روند طرح توسعه در اختيار اينجانب نهادند و سرانجام كسانى كه حروفچينى، نمونه خوانى و نهايتا چاپ اثر را بر عهده داشتند تشكّر مى كنم و از حضرت ربوبى خدمت بيشتر آنان به خاندان وحى و نبوّت را خواهان گردم.

اصغر قائدان