تحقیقى پیرامون شخصیت و كتاب رجالى ابن غضائرى

مشخصات :

مقطع و رشته تحصیلی : كارشناسى ارشد پیوسته علوم قرآن و حدیث
مرکز آموزشی : دانشكده معارف اسلامى و ارشاد دانشگاه امام صادق‏علیه السلام
سال دفاع : 1375

چکیده :

(۱)
تحقیقى پیرامون شخصیت و كتاب رجالى ابن غضائرى

آرام، محمدرضا

كارشناسى ارشد پیوسته علوم قرآن و حدیث
دانشكده معارف اسلامى و ارشاد دانشگاه امام صادق‏علیه السلام
استاد راهنما: معرفت، محمدهادى
استاد مشاور: غفارى، على‏اكبر
۱۳۷۵
۹۴

مطالب مورد بحث در این پایان‏ نامه، نقد و بررسى، ارائه دیدگاه‏ها و تحلیل‏هاى مختلف در باب كتاب رجالى ابن غضائرى، معیار و ملاك وى در جرح و تعدیل راویان حدیث، بیان دیدگاه‏هاى مختلف ابن غضائرى درباره ضعفا، و بیان این نتیجه است كه توثیقات و تضعیفات ابن غضائرى مستند به حسّ و شهود و سماع از مشایخ و ثقات نبوده؛ بلكه مستند به حدس و استنباط است. این پایان‏نامه از یك مقدّمه و سه فصل و یك خاتمه تشكیل شده است. در مقدّمه، نگارنده، نگاهى اجمالى به تاریخ تدوین كتب رجالى شیعه تا قبل از زمان تألیف رجال ابن غضائرى دارد و از آن‏جا كه ابن غضائرى و كتاب رجالى وى از دیرباز، مورد نقد و بررسى محافل علمى، مخصوصاً علماى رجال بوده و هست، لذا قبل از پرداختن به ارائه دیدگاه‏ها و تحلیل‏هاى مختلف در باب كتاب رجالى وى، در فصل اوّل به شخصیت و احوال ابن غضائرى پرداخته و به این نكته اشاره دارد كه زندگى وى، در هاله‏اى از ابهام قرار دارد؛ زیرا در منابع رجالى شیعه (مانند الفهرست، رجال الطوسى، رجال النجاشى و آثار متأخّرى كه به استناد این منابع نوشته شده‏اند) شرح حالى از وى به دست داده نشده است. فقط نجاشى در برخى از نقل قول‏هایى كه از وى نموده، به زندگى و دانش وى اشاراتى كرده است. وى، این فصل را به دو بخش تقسیم كرده كه در بخش اوّل، به عنوان مقدّمه تحقیق درباره عنوان «ابن غضائرى» و سپس زندگى‏نامه احمد بن حسین بن عبیداللَّه غضائرى، و مشایخ و تألیفات وى دارد. شیخ ابوالحسن احمد، فرزند حسین بن عبیداللَّه بن ابراهیم، از علماى بزرگ شیعه در قرن پنجم هجرى و از شیوخ محدّثان امامیه و محقّقان جلیل است. وى از شاگردان پدرش حسین، معروف به غضائرى (م ۴۱۱ ق) و شریك بحث ابوالعباس احمد نجاشى (۳۷۲ - ۴۵۰ ق) بوده است. در بخش دوم نیز بحثى اجمالى درباره زندگى حسین بن عبیداللَّه غضائرى و اساتید و شاگردان و تألیفات و دیدگاه علما درباره وى مطرح شده است. فصل دوم، درباره كتاب رجالى ابن غضائرى و معیار و ملاك وى در جرح و تعدیل راویان حدیث و اكثار وى در جرح ثقات است، و این‏كه عدّه‏اى از علما معتقدند كه ابن غضائرى در تضعیف و جرح، مستند به شهادت و سماع نیست؛ بلكه او بعد از دقّت در روایات افراد، بر اجتهاد خویش اعتماد مى‏كرد. لذا هرگاه بر حسب اعتقاد خویش، روایتى را شامل غلو و اغراق مى‏دانست، آن روایت را ضعیف مى‏دانست. در فصل سوم نیز دیدگاه‏هاى مختلف درباره كتاب الضعفاء ابن غضائرى بیان شده و برخى از آنان، مورد نقد و بررسى و تحلیل قرار گرفته‏اند. مجموعه این دیدگاه‏ها در دو بخش تقسیم‏بندى شده است: ۱ . دیدگاه‏هاى قدما، ۲ . دیدگاه‏هاى متأخّران.

کلیدواژگان :