تاريخ : پنج شنبه 1394/10/17 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 48188
بسیاری از شاگردان و تربیت‌یافتگان سیدمرتضی از جمله علمای بزرگ شیعه هستند

بسیاری از شاگردان و تربیت‌یافتگان سیدمرتضی از جمله علمای بزرگ شیعه هستند

آیت الله استادی با بیان اینکه سیدمرتضی علم الهدی شخصیت یگانه ای بود، گفت: همه علوم دینی در سیدمرتضی علم الهدی جمع شده بود و با وجود این که انسان بسیار بزرگواری بود، در زمان وفات خود فرمود که «من در زاد و توشه خود، فقیر و ضعیف هستم».

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، آیت‌الله رضا استادی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه امروز (۱۷ دی) در نشست مقدماتی کنگره بین المللی بزرگداشت سیدمرتضی علم الهدی که در مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، عنوان کرد: یکی از امتیازات سیدمرتضی علم الهدی، خاندان این عالم بزرگوار است که هم از طرف پدر و هم مادر با وسایط کمی به امام معصوم (ع) می رسد، به طوری که فاصله تولد سید با امام موسی کاظم (ع) کمتر از ۲۰۰ سال است و با واسطه کمی به آن حضرت می رسد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: یکی از ویژگی های سیدمرتضی علم الهدی این بود که بعد از شیخ مفید، از تاریخ ۴۱۳ تا ۴۳۶ هجری قمری، ریاست عامه شیعه و مکتب اهل بیت را به عهده داشته است.

بسیاری از شاگردان و تربیت‌یافتگان سیدمرتضی علم‌الهدی از جمله علمای بزرگ شیعه هستند

آیت الله استادی با بیان این که علم‌دوستی، یکی دیگر از ویژگی های سیدمرتضی علم الهدی است، گفت: سیدمرتضی علم الهدی فردی، مبتکر و مؤسس بوده است و کتاب هایی که تألیف کرده است، رونویسی و به صورت تقلید نبوده است.

وی با اشاره به این که سید مرتضی علم الهدی مقبولیت زیاد بین سنی وشیعه داشته است، تصریح کرد: علم الهدی در همه علوم اسلامی جامعیت داشتند و در اصول فقه و تفسیر نیز آثار برجسته ای دارند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: یکی دیگر از ویژگی های سیدمرتضی علم الهدی، آزادی در کلام و آزادی در ارائه آراست؛ در آن زمان، گرایش به حدیث به معنای واقعی وجود داشت، در حالی که احادیث باید بررسی می شد و حدیث های مقبول گرفته می شد؛ مرحوم کلینی به مدت ۲۰ سال اصول کافی را مورد بررسی قرار داد، ایشان نیز در این مسیر خدمات شایسته ای انجام دادند.

استفاده از۴۰ مورد عنوان و لقب توسط علما در مورد سیدمرتضی علم الهدی

آیت الله استادی با بیان این که بسیاری از شاگردان و تربیت‌یافتگان سیدمرتضی علم‌الهدی از جمله علمای بزرگ شیعه هستند، ادامه داد: سیدمرتضی علم الهدی علاوه بر رشد علمی دارای کمالات معنوی نیز بود، به طوری که در کتب علما و بزرگان دین، ۴۰ مورد عنوان و لقب در مورد این عالم بزرگوار به کار رفته است که نشان می دهد علما و فضلای دین از نظر معنویات به سیدمرتضی علم الهدی اعتقاد داشتند.

وی افزود: مرحوم طبرسی از سیدمرتضی علم الهدی با احترام یاد می کند، همچنین شخصیت سیدمرتضی علم الهدی آن چنان عظیم بوده است که مرحوم طبرسی و مرحوم حلی از ایشان با احترام یاد می کردند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اضافه کرد: بحرالعلوم در کتاب فواید رجالی در قسمت پاورقی می نویسد که وقتی خواجه طوسی در کلاس درس از سیدمرتضی علم الهدی نام می برد، بر ایشان صلوات می فرستاد؛ همچنین ابن حجر که از علمای اهل تسنن است، در کتاب خود تصریح می کند که سید مرتضی علم الهدی با وجود این که ریاست دنیا را داشته است، طالب علم نیز بود و هیچ چیز را بر علم مقدم نمی داشت.

آیت الله استادی بیان داشت: شیخ بهایی در کتاب کشکول نقل کرده است که سیدمرتضی علم الهدی دارای بیانی شیوا و فصیح بود، به طوری که شیخ مفید در جلسات درس سید مرتضی وارد می شد و از سخنان این عالم بزرگوار لذت می برد.

وی تصریح کرد: سید بحرالعلوم در یکی از کتاب های خود در بیان اوصاف سیدمرتضی علم الهدی نقل می کند که سید مرتضی علم الهدی هم یک افتخار از اهل بیت (ع) است و هم دارای علم زیاد است؛ هم در قرن چهارم مروج دین پیامبر (ص) و سید علمای امت بود و هم در همه علوم جامعیت داشت.

عضو جامعه مدرسی حوزه علمیه قم گفت: سید بحرالعلوم تصریح می کند که سید مرتضی علم الهدی هم از نظر علمی و هم از نظر معنوی انسان کاملی بود، کتاب های ابتکاری داشت که در آن زمان بی نظیر بود؛ به طوری که کتاب های ایشان مسبوق به سابق نبوده است.

سیدمرتضی علم الهدی شخصیت یگانه ای بود

آیت الله استادی یادآور شد: سید مرتضی علم الهدی چنان مقبولیتی داشت که قبل از تکمیل کتاب خود، متن کتاب را در اختیار شاگردان خود قرار می داد، کتاب های نوشته شده توسط این عالم بزرگوار تا آن زمان سابقه نداشت و مبدع است.

وی با بیان این که سیدمرتضی علم الهدی شخصیت یگانه ای بود، عنوان کرد: همه علوم دینی در سیدمرتضی علم الهدی جمع شده بود و با وجود این که انسان بسیار بزرگواری بود، در زمان وفات خود فرمود که «من در زاد و توشه خود، فقیر و ضعیف هستم»؛ یعنی با وجود خدمتی که به دین کرده بود، باز خود را در بپیشگاه پروردگار فقیر می دانست که این درسی برای ماست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پایان گفت: آیت الله ری شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) فرمودند که علم سیدمرتضی علم الهدی باعث شده است که امامزادگی آن عالم دینی فراموش شود، در حالی که قبر ایشان و سیدرضی در کاظمین و کربلا از جایگاه بالایی برخوردار است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :