تاريخ : پنج شنبه 1394/10/17 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 48187
شخصیت علم‌الهدی در جهان اهل سنت نیز قابل توجه است

شخصیت علم‌الهدی در جهان اهل سنت نیز قابل توجه است

حجت الاسلام و المسلمین مهریزی با اشاره به این که شخصیت علم الهدی در جهان اهل سنت نیز قابل توجه است، اظهار داشت: مقاله‌های متعددی به زبان فارسی، عربی و تعدادی به انگلیسی در رابطه با شخصیت سیدمرتضی علم الهدی چاپ شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث،حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی، دبیرعلمی کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی امروز (۱۷ دی) در نشست مقدماتی کنگره بین المللی بزرگداشت سیدمرتضی علم الهدی که با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، عنوان کرد: از سال ۲۶۰ هجری قمری که مصادف شهادت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت امام زمان (عج)  است تا سال ۴۶۰ هجری قمری، ۵ عالم بزرگ از جمله شیخ کلینی، شیخ صدوق، شیخ مفید، سیدمرتضی علم الهدی و شیخ طوسی در تثبیت فرهنگ شیعه و علوم اسلامی شیعی نقش تأثیرگذاری داشتند و سرآمد هستند.

حجت الاسلام و المسلمین مهریزی با بیان این که سالروز وفات سیدمرتضی علم الهدی، ۲۵ ربیع الاول است، گفت: شیخ کلینی، شیخ صدوق، شیخ مفید، سیدمرتضی علم الهدی و شیخ طوسی در تفسیر قرآن، کلام، حدیث، فقه، رجال و تاریخ موسس بودند و آثار ارزشمندی، محصول زندگی علمی این شخصیت هاست.

وی یادآور شد: همایش بزرگداشت شیخ طوسی، شیخ مفید، شیخ کلینی در سال‌های گذشته برگزار شد و امروز همایش بزرگداشت سید مرتضی علم الهدی و شیخ صدوق باقی مانده است که دارالحدیث متکفل برگزاری شیخ صدوق شده است و در آینده نیز همایش بزرگداشت شیخ صدوق به همت این مؤسسه برگزار می‌شود.

دبیرعلمی کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته جهت برگزاری کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی، اظهار داشت: جلساتی توسط شورای سیاستگذاری مراکز برگزارکننده این کنگره در سال ۹۱ برگزار شد و از سال ۱۳۹۳ نیز فعالیت‌ها به صورت جدی آغاز شد

آثار سید مرتضی به صورت منقح و عالمانه ارائه می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین مهریزی فعالیت‌های کنگره بین‌المللی سیدمرتضی علم الهدی را در سه حوزه عنوان کرد و افزود: ستاد برگزاری کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی جهت برگزاری این کنگره سه برنامه تصحیح آثار سیدمرتضی علم الهدی، پژوهش‌های مرتبط با این عالم دینی و کارهای فرهنگی جانبی را در نظر گرفته است.

وی با بیان این که مهم‌ترین کار این است که آثار سید مرتضی به صورت منقح و عالمانه ارائه شود، تصریح کرد: آثار سیدمرتضی به صورت آثار پراکنده بود، به طوری که ۶۰ رساله و ۱۵ عنوان کتاب از ایشان به صورت‌های مختلف چاپ شده بود.

دبیرعلمی کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی یادآور شد: تاکنون ۴۵۰ نسخه جدید از آثار سیدمرتضی علم الهدی شناسایی شد و بر اساس این نسخه‌ها کار تصحیح آثار شروع شد، در این میان نیز نسخه‌های کهنی و قابل توجهی به دست آمدند.

مجموعه آثار سیدمرتضی علم الهدی در ۳۵ جلد منتشر می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین مهریزی با بیان این که گروهی از محققان از جمله آیت الله استادی به تصحیح آثار پرداختند، عنوان کرد: مجموعه تصحیح آثار سیدمرتضی علم الهدی در ۳۵ جلد با فهارس فنی و ترتیب متونی منتشر می‌شود که بیشتر آثار سیدمرتضی علم الهدی در حوزه کلام و اصول فقهی است.

وی با اشاره به بخش پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص سیدمرتضی علم الهدیگفت: پایان نامه‌های فراوانی در مودر سیدمرتضی علم الهدی نوشته شده است که تا کنون ۱۳۰ پایان‌نامه در مقطع دکتری و ارشد شناسایی شده است و بر همین اساس، اندیشه‌نامه‌ای در مورد سیدمرتضی ارائه می‌شود.

شخصیت علم الهدی در جهان اهل سنت  نیز قابل توجه است

دبیرعلمی کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی با اشاره به این که شخصیت علم الهدی در جهان اهل سنت  نیز قابل توجه است، اظهار داشت: مقاله‌های متعددی به زبان فارسی، عربی و تعدادی به انگلیسی در رابطه با شخصیت سیدمرتضی علم الهدی چاپ شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مهریزی ادامه داد: حدود ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه رسیده است که نیمی از آن عربی و نیمی فارسی است؛ تا کنون ۸۰ مقاله ارزیابی شده است که به نظر می‌رسد که به ۱۲۰ مقاله برسد؛ گزیده ای از این مقالات به زبان انگلیسی و عربی ترجمه می‌شود.

رونمایی از تمبر یادبود سید مرتضی در نشست مقدماتی کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی ستاد برگزاری کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی، عنوان کرد: تمبر یادبود سید مرتضی امروز در نشست مقدماتی کنگره بین المللی علم الهدی رونمایی می‌شود، روز بزرگداشت سیدمرتضی علم الهدی در تقویم رسمی ایران ثبت شود، اما با وجود این که نامه نگاری‌های متعددی صورت گرفت، اما متأسفانه ثبت نشد.

دبیرعلمی کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی اضافه کرد: روز ملی شیخ صدوق و شیخ کلینی در تقویم رسمی ایران اخیرا ثبت شده است که امید است در آینده، روز بزرگداشت سیدمرتضی علم الهدی نیز در تقویم ثبت شود.

حجت الاسلام و المسلمین مهریزی با اشاره به این که ۳ شماره خبرنامه در رابطه با کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی منتشر شده است، گفت: کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی با مشارکت و حمایت معنوی و مادی ۱۵ موسسه و مرکز حوزوی و غیر حوزوی در حال برگزاری است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :