تاريخ : یکشنبه 1394/8/24 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 46605
«تعارض دعاوی ادیان» به بازار نشر آمد

«تعارض دعاوی ادیان» به بازار نشر آمد

کتاب «تعارض دعاوی ادیان» نوشته عبدالرحیم سلیمانی اردستانی از سوی انتشارات دانشگاه مفید منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب«تعارض دعاوی ادیان» نوشته عبدالرحیم سلیمانی اردستانی از سوی انتشارات دانشگاه مفید در ۵۰۰ جلد به قیمت ۲۱۰۰۰تومان منتشر شد.
کتاب تعارض دعاوی ادیان شامل یک مقدمه و ۱۵ فصل است. مولف در مقدمه کتاب می‌نویسد«آیا می‌توان ادعای غالب سنت‌های  دینی را مبنی بر اینکه تنها یک دین بر حق است و تنها پیروان یک دین اهل نجات و رستگاری هستند و پیروان سایر ادیان از نجات و رستگاری یا درجات بالای آن محروم هستند، پذیرفت؟ مطابق این دیدگاه اکثریت قاطع انسان‌ها در ضلالت و گمراهی محض به سر می‌برند و راهی به نجات و رستگاری ندارند.
کسانی این ادعا را برنتافته و آن را با توجه به وضعیت ادیان و نیز نوع دین‌داری متدینان به ادیان مختلف غیر عادلانه و غیرعقلانی و غیر منطقی یافته‌اند.آنان تلاش کرده‌اند کخ به گونه‌ای مساله«تعارض دعاوی ادیان» را حل کنند و قائل شوند که در جهان، ادیان متعددی وجود دارد که همگی حق و نجات‌بخش هستند. همه این ادیان متعدد و به ظاهر متفاوت و متعارض همگی حقیقت را می‌گویند و همه آنها راه‌هایی به سوی نجات و رستگاری انسان‌ها هستند.
دسته سوم از اندیشمندان راه میانه را پیمودند. درحالی که حق ، یا حق کامل‌تر را منحصر در یک دین دانسته‌اند اما رستگاری پیروان دیگر ادیان ممکن شمرده‌اند. آنان بر این اعتقاد هستند که راه رستگاری در دین به گونه‌ای ترسیم شده که همه انسان‌ها، هر چند دین حق را نیافته باشند، می‌توانند آن را بپیمایند.
این سه گرایش از سوی فیلسوف دین، «جان هیک» به ترتیب«انحصارگرایی»، تکثرگرایی» و «شمول‌گرایی» می‌نامد. در کتاب تعارص دعاوی ادیان نویسنده پس از بررسی وضعیت کلی ادیان و دین‌داری‌ها نمونه‌هایی از مهم‌ترین شخصیت‌ها و مکاتب را به اختصار معرفی و بررسی کند.
در دو فصل ابتدایی کتاب که با عناوین « تکثر ادیان و چگونگی دین‌داری‌ها» و«رویکردهای کلی به تکثر ادیان» تنظیم شده است سلیمانی به طرح مساله و مباحث کلی در این زمینه پرداخته و زمینه بحث و تعاریف گرایش‌ها مختلف را بیان کرده است.
در فصول بعد مولف ابتدا به نمونه‌های از سه گرایش در جهان غرب اشاره می‌کند سپس به این نمونه‌ها در جهان اسلام می‌پردازد.
در فصل پایانی سلیمانی اردستانی تلاش می‌کند که دیدگاه مورد قبول خود را باتوجه به آیات قرآنی تطبیق دهد و در این فصل می‌نویسد« از آیات قرآن چنین استنباط می‌شود که اگر کسی حق‌پذیرانه و مومنانه در راه خدا و برای رسیدن به آخرت تلاش کرد، خود سعی و تلاشش پاداش دارد. بنابراین هرچند نماز او دقیقا آن‌گونه که باید نباشد و یا  یاد خدا را در قالب و چارچوبی دیگر انجام داده است، اما هیچی تلاشی بی‌پاداش نمی‌ماند، حتی اگر فرد بدون اینکه تقصیری داشته باشد به خطا رفته باشد».

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :