مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : گزیده تحف العقول
پديدآورنده : حسن ابن شعبه حرانی
به کوشش : هادی ربانی
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : پنجم
تاریخ انتشار : 1392
تعداد صفحه : 108
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

گزیده تحف العقول

از مجموعه "گزیده متون حدیثی"،
در این کتاب، گزیده هایی از سخنان پیامبر اکرم و امامان معصوم(ع) تا امام حسن عسگری(ع) در زمینه های گوناگون اعتقادی، اجتماعی، اخلاقی، فقهی و... گرد آمده است.

«تحف العقول» یکی از مهمترین و زیباترین متون معارف اسلامی در موضوع آداب و اخلاق و پند و حکم منقول از پیامبر(ص) وائمه اطهار(ع) و نیز انبیای بزرگ الهی، حضرت موسی و عیسی(ع) است.

در این کتاب، گزیده هایی از سخنان پیامبر اکرم و امامان معصوم(ع) تا امام حسن عسگری(ع) در زمینه های گوناگون اعتقادی، اجتماعی، اخلاقی، فقهی و... گرد آمده است.

مؤلف، سخنان معصومان(ع) را به ترتیب آورده و ذیل نام هریک از ایشان، ابتدا با خطبه یا کلامی از آن حضرت در موضوع توحید آغاز می کند و سپس به مواعظ یا نامه های وی، و در آخر به ذکر کلمات قصاری از آن حضرت می پردازد.

در این مجموعه که براساس نسخه تصحیح شده به کوشش استاد علی اکبر غفاری تنظیم شده است، از مجموع سخنان پیامبر(ع) و امامان معصوم ـ جز امام دوازدهم ـ و مناجات خداوند با حضرت عیسی و موسی(ع) و سخنان حضرت عیسی، جمعا ۳۵۰ فقره انتخاب شده است و براساس ساختار متن کتاب در پانزده بخش تدوین شده است.

ترجمه:

Wasiat suci، ترجمه گزیده تحف العقول، معاونت فرهنگی مؤسسه دارالحدیث، ترجمه: محمّد الکاف، اندونزی: اسوه، چاپ اوّل، ۲۰۰۶ م، جیبی، ۱۲۳ ص، اندونزیایی.

مقدّمه

...

ويژگى هاى كتاب

تحف العقول يكى از مهم ترين و زيباترين متون معارف اسلامى در موضوع آداب و اخلاق و پند و حِكَم منقول از پيامبر اكرم و ائمه اطهار عليهم السلام و نيز انبياى الهى ، بزرگ حضرت موسى و حضرت عيسى عليهماالسلام است . در اين كتاب ، گزيده هايى از سخنان پيامبر اكرم و امامان معصوم عليهم السلام تا امام حسن عسكرى عليه السلام ، در زمينه هاى گوناگون اعتقادى ، اجتماعى ، اخلاقى ، فقهى و . . . گرد آمده است .

مؤلّف ، سخنان معصومان عليهم السلام را به ترتيب آورده و ذيل عنوان هر يك از ايشان ، ابتدا با خطبه يا كلامى از آن حضرت در موضوع توحيد آغاز مى كند و سپس به مواعظ يا نامه هاى وى ، و در آخر به ذكر كلمات قصارى از آن حضرت مى پردازد . وى درباره امام زمان عليه السلام مى گويد :

هيچ يك از توقيعات حضرت صاحب الزمان و حجّت عصر خود ـ عجّل اللّه فرجه ـ را ، با آن كه در ميان شيعيان آگاه ، متواتر و مورد استفاده است ، ياد نكرديم ؛ زيرا به گونه اى كه مقتضى اين كتاب و چگونگى تأليف آن است ، به دست ما نرسيده است .[۱]

در پايان كتاب ، چهار بخش ديگر نيز به اين ترتيب افزوده شده است : ۱ . مناجات خداى عز و جل با حضرت موسى بن عمران ؛ ۲ . مناجات خداى عز و جل با حضرت عيسى بن مريم ؛ ۳ . مواعظ حضرت عيسى عليه السلام كه در انجيل و آثار ديگر آمده است ؛ ۴ . وصيّت مفضّل بن عمر ، يكى از اصحاب امام صادق عليه السلام ، به شيعيان .

حرّانى در تأليف اين كتاب براى رعايت كوته نگارى ، ذكر اسناد احاديث را فرو گذاشته و به ذكر دو نكته در اين باره اكتفا كرده است :

۱ . بيشتر احاديث را به گوش خود از استادانش شنيده است .

۲ . اين سخنان ، از آن دسته آموزه ها و حكمت هايى است كه خود ، گواه درستى خويش اند .[۲]...

درباره گزيده حاضر

گزيده حاضر بر اساس نسخه تصحيح شده به كوشش استاد على اكبر غفّارى تنظيم يافته است .[۳]از مجموع سخنان پيامبر صلى الله عليه و آلهوامامان معصوم عليهم السلام ، جز امام دوازدهم ، و مناجات خداوند با حضرت عيسى و موسى عليهماالسلام و سخنان

حضرت عيسى عليه السلام ، ۳۵۰ فقره با معيار مورد اشاره در «درآمد» ، انتخاب شده و بر اساس ساختار متن كتاب ، در پانزده بخش تنظيم يافته است . ترجمه مجموعه نيز اقتباسى است از ترجمه دكتر پرويز اتابكى كه با نام رهاورد خرد به چاپ رسيده اطّلاعات كتابشناختى آن پيش از اين آمد .


[۱]رهاورد خرد : تحف العقول ، پرويز اتابكى ، ص ۵۱۱ .

[۲]همان ، ص ۱۸ .

[۳]مشخصات كتابشناختى اين نسخه چنين است: تحف العقول في ما جاء من الحكم والمواعظ عن آل الرسول، ابن شعبة الحرّانى ، تصحيح : على اكبر غفّارى ، قم : دفتر انتشارات اسلامى ، ۱۴۰۴ ، ۵۱۶ ص ، چاپ اوّل .