سخنی در باره گزارش ورود ابن زیاد به کوفه پس از حرکت امام حسین(ع) از مکه

سخنی در باره گزارش ورود ابن زیاد به کوفه پس از حرکت امام حسین(ع) از مکه

بر پایه گزارشی ، پس از حرکت کردن امام حسین علیه السلام از مکه به طرف کوفه، یزید، عبید اللّه بن زیاد را به سِمَت فرمانداری کوفه ، منصوب کرد.

بر پایه گزارشی ، پس از حرکت کردن امام حسین علیه السلام از مکه به طرف کوفه، یزید، عبید اللّه بن زیاد را به سِمَت فرمانداری کوفه ، منصوب کرد. متن گزارش ، چنین است :

یزید ، دشمن ترینِ مردم نسبت به عبید اللّه بن زیاد بود ؛ امّا به او نیاز داشت . پس به او نوشت : «تو را علاوه بر حکومت بصره ، به حکومت کوفه هم منصوب می کنم . حسین ، عازم کوفه شده است . از او بر حذر باش . مسلم بن عقیل نیز در کوفه است . او را بکش» .[۱]

لیکن این گزارش ، درست نیست و با دیگر نقل ها سازگاری ندارد ؛ زیرا امام حسین علیه السلام در آستانه شهادت مسلم به طرف کوفه حرکت کرد و شهادت مسلم ، مدّتی پس از انتصاب عبید اللّه و حضور او در کوفه بوده است. بنا بر این ، حرکت امام حسین علیه السلام به طرف کوفه ، مدّتی پس از آمدن عبید اللّه به کوفه ، اتفاق افتاده است .

به نظر می رسد آنچه سبب شکل گیری این گزارش شده، خَلط دو نامه یزید به عبید اللّه است : یکی ، نامه انتصاب عبید اللّه به سِمَتِ فرمانداری کوفه که آن را پیش از حرکت کردن امام حسین علیه السلام به سَمت کوفه نوشته؛ و دیگری ، نامه ای که پس از حرکت کردن امام حسین علیه السلام به طرف کوفه، برای وی نوشته است.


[۱]تذکرة الخواصّ : ص ۲۴۱ .