دوشنبه 1394/2/28

شرح چهل حدیث (22)شرح چهل حدیث امام خمینی (ره) ()

کراهت از مرگ

حدیث :

بالسّند المتّصل إلى ركن الإسلام و ثقته، محمّد بن يعقوب الكلينيّ، عن محمّد بن يحيى، عن أحمد بن محمّد، عن بعض أصحابه، عن الحسن بن علىّ بن أبي عثمان، عن واصل، عن عبد اللّه بن سنان، عن أبي عبد اللّه، عليه السّلام، قال: جاء رجل إلى أبي ذرّ فقال: يا أبا ذرّ، ما لنا نكره الموت؟ فقال: لأنّكم عمّرتم الدّنيا و أخربتم الآخرة، فتكرهون أن تنقلوا من عمران إلى خراب. فقال له: فكيف ترى قدومنا على اللّه؟ فقال: أمّا المحسن منكم، فكالغائب يقدم على أهله، و أمّا المسيء منكم، فكالآبق يردّ على مولاه. قال: فكيف ترى حالنا عند اللّه؟ قال:

اعرضوا أعمالكم على الكتاب: إنّ اللّه يقول: «إنّ الأبرار لفي نعيم. و إنّ الفجّار لفي جحيم. » قال: فقال الرّجل: فأين رحمة اللّه؟ قال «رحمة اللّه قريب من المحسنين.» قال أبو عبد اللّه، عليه السّلام: و كتب رجل إلى أبي ذرّ، رضى اللّه عنه: يا أبا ذرّ، أطرفني بشيء من العلم. فكتب إليه: إنّ العلم كثير، و لكن إنّ قدرت أن لا تسيء إلى من تحبّه، فافعل. فقال له الرّجل: و هل رأيت أحدا يسيء إلى من يحبّه! فقال له: نعم، نفسك أحبّ الأنفس إليك، فإذا أنت عصيت اللّه، فقد أسأت إليها.

ترجمه :

فرمود حضرت صادق، سلام اللّه عليه آمد مردى به سوى ابى ذرّ، پس گفت:

«اى أبي ذرّ، چيست ما را كه مرگ را كراهت داريم؟» فرمود: «براى اينكه شما تعمير كرديد دنيا را و خراب كرديد آخرت را، پس كراهت داريد كه منتقل شويد از آبادان به سوى خرابه.» پس گفت به او: «چگونه مى‌بينى وارد شدن ما را بر خدا؟» فرمود: «اما نيكوكاران از شما مثل غايب وارد شود بر اهلش، و اما بدكار از شما مثل بندۀ گريزانى كه برگردانده شود به سوى مولايش.» گفت: «پس چگونه مى‌بينى حال ما را پيش خدا؟» فرمود: «عرضه داريد اعمال خود را بر قرآن، همانا خداوند مى‌فرمايد: «همانا نيكويان در نعمتها هستند، و همانا بدان در جهنم‌اند» .

حضرت فرمود آن مرد گفت: «پس كجاست رحمت خدا؟» گفت: «رحمت خدا نزديك است به نيكوكاران.» «فرمود حضرت صادق، عليه السلام: و نوشت مردى به سوى ابى ذرّ، رضى اللّه عنه: «اى ابا ذر، تحفه‌اى بفرست مرا به چيزى از علم.» پس نوشت به او:

«همانا علم بسيار است، و ليكن اگر بتوانى بدى نكنى به كسى كه دوست دارى او را، بكن.» گفت آن مرد به او: «آيا ديدى كسى را كه بدى كند به كسى كه دوست مى‌دارد او را!» پس فرمود به او: «آرى، نفس تو دوست‌ترين نفسهاست به تو، پس وقتى كه تو عصيان خدا كنى بدى كردى به سوى او.»

اصول كافى، ج ٢، ص ۴۵٨، «كتاب ايمان و كفر» ، «باب محاسبة العمل» ، حديث ٢٠

  • شرح حدیث بیست و دوم (دانلود)