تاريخ : شنبه 1393/11/11 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 38721
نشر بین المللی آثار دارالحدیث در گفتگو با مدیر عامل سازمان چاپ و نشر

نشر بین المللی آثار دارالحدیث در گفتگو با مدیر عامل سازمان چاپ و نشر

کارنامه انتشارات در بیروت؛در گفتگو با مدیر عامل سازمان چاپ و نشر دارالحدیث:
چگونگی عرضه و توزیع دستاوردهای علمی همانند اصل پژوهش از اهمیت بسزایی برخوردار است.

هر کتاب، پس از گذراندن فرایندی طولانی که شامل تحقیق، پژوهش، آماده سازی، چاپ و سپس توزیع به دست خواننده می رسد و اگر هر کدام از این مراحل به درستی صورت نگیرد مخاطب بهره نخواهد برد.

سازمان چاپ و نشر دارالحدیث با توجه به این نکته مهم، برای ثمر بخشی پژوهش های علوم و معارف قرآنی و حدیثی، نشر،  تبلیغ وتوزیع حداکثری و البته متناسب با توان انتشارات را در دستور کار قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سبحانی نیا، مدیر عامل جدید سازمان چاپ و نشر دارالحدیث برای رسیدگی و ساماندهی به امور مربوط به شعبه انتشارات دارالحدیث  در لبنان چند روزی به این کشور سفر کرد.

پایگاه اطلاع رسانی حدیث نت، درباره شعبه انتشارات دارالحدیث  در لبنان با، مدیر عامل این سازمان، گفتگو کرده که در ادامه، مشروح گفتگو با حجة الاسلام و المسلمین دکتر سبحانی نیا را می خوانید.

بفرمایید سفر شما به چه منظور صورت گرفته بود؟

انتشارات دارالحدیث بیش از ده سال است که در شهر بیروت به منظور حضور در عرصه بین المللی فروشگاهی را خریداری و برپا کرده است.

این اقدام حضور آثار دارالحدیث را در نمایشگاه های بین المللی چه به طور مستقیم توسط دارالحدیث و چه توسط ناشران دیگر موجب شده تا جایی که دارالحدیث و آثار گرانسنگش امروز در دنیا بویژه در بین کشورهای عربی شناخته شده است.

البته در این بین، چند سال به دلیل جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی و بمباران های سنگین بیروت توسط اسرائیل فروشگاه انتشارات ویران شد لکن مجددا توسط حزب الله تمام منطقه آباد و و فروشگاه نیز بازسازی و تحویل شد.

فروشگاه انتشارات دارالحدیث هم اکنون دائر و کارگزارش در بیروت مشغول فعالیت است.  این سفر به منظور رسیدگی به کار فروشگاه و نیز مذاکره با چند ناشر شاخص در بیروت برای همکاری و تعامل صورت گرفت.

آیا تعاملی هم صورت گرفت؟

یکی از ناشران معروف در جهان عرب انتشارات دار احیاء التراث الاسلامی است. این ناشر توانمند در عرصه بین الملل از ناشرانی است که پیش از این نیز با همکاری او آثاری از دار الحدیث منتشر شده بود.

در این سفر جلسه مبسوطی با صاحبان آن برگزار شد و توافقات مهمی صورت گرفت که امیدوارم در آینده ای نزدیک نتایج مطلوب آن آشکار شود.

آیا به نظر شما حضور انتشارات در بیروت به صورت مستقیم سودمند است؟

این اقدامی است که پیش از این انجام شده و منافع زیادی هم تا به امروز داشته است. اگر چه انکار نمی کنم هزینه های زیادی هم داشته است. بررسی بنده در این سفر مرا امیدوار کرد تا بتوانیم حرکات سودمند و با منافع متعدد مادی و معنوی برای دارالحدیث و نشر معارف اهل بیت در جهان اسلام انجام دهیم. البته در یک فرایند زمانی معقول اگر نتوانیم در این عرصه موفق باشیم حضور مستقیم را به حضور غیر مستقیم و با واسطه تبدیل خواهیم کرد.

آیا حضور دارالحدیث در لبنان به عرضه کتاب و دائر کردن فروشگاه خلاصه می شود؟

هیأت مدیره سابق و به طور خاص جناب حجت الاسلام والمسلمین عرب نیا مدیرعامل سابق شرکتی چند منظوره برای دارالحدیث به ثبت رسانده اند که امکان انواع اقدامات علمی فرهنگی را برای دارالحدیث فراهم کرده است. وجود این شرکت امکان ایجاد دانشگاه، پژوهشگاه و مراکزی با اهداف آموزشی ، پژوهشی و فرهنگی و حتی اقتصادی برای مؤسسه فراهم است. لکن تاکنون ما از این مجوز ثبت شده استفاده خاصی نبرده ایم . همینجا از همکاران عزیزم در دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث نیز می­خواهم در جهت پیشبرد اهداف عالی مؤسسه از این امکان فراهم آمده بهره برداری نمایند.

نکته دیگری اگر لازم میدانید بفرمایید:

ضمن تشکر از شما به اطلاع میرسانم که هیأت مدیره انتشارات در حال حاضر پنج نفر هستند. این افراد عبارتند از:

سه نفراز مسئولان ارشد مؤسسه: قائم مقام محترم ریاست در پژوهشگاه، قائم مقام محترم ریاست در دانشگاه و اینجانب به عنوان معاون فرهنگی مؤسسه که البته مدیرعامل انتشارات نیز هستم.

دو نفر دیگر شامل مدیر عامل پیشین و جانشین ایشان  توسط ریاست محترم مؤسسه تعیین شده اند.

تلاش بر این مصروف بوده است تا ضمن فراگیری و بهره مندی از تجارب سروراران عزیزم که قبلا سالها بار این مسئولیت را برعهده داشتند، با تعاملی نزدیک، صمیمی و واقع بینانه با مسئولان پژوهشگاه و دانشگاه  همکاری بین انتشارات و ارکان دارالحدیث نظام مند، روان و مطلوب گردد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :