تاريخ : شنبه 1393/7/26 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 34637
10 درصد از مباحث مجموعه تفسیر‌ المیزان به تفاسیر روایات پرداخته است

10 درصد از مباحث مجموعه تفسیر‌ المیزان به تفاسیر روایات پرداخته است

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث گفت: حدود 10 درصد از مباحث مجموعه تفسیر المیزان به تفاسیر مربوط به روایات پرداخته است و علامه طباطبایی از منظر حدیث‌پژوهی و آموزش حدیث یکی از بنیانگذاران در این حوزه است.

به گزارش پایگاه حدیث نت به نقل ازخبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محمدکاظم طباطبایی ظهر پنج شنبه ۲۴ مهرماه در پیش‌نشست همایش اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با عنوان «رویکرد علامه طباطبایی به حدیث در تفسیر المیزان» که در تالار موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با همکاری پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) و مسئولان برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: سنت نیکویی در بررسی اندیشه‌های علامه طباطبایی بنیان گذاشته شده است که اگر این سنت به تمام مرکز حوزوی منتقل شود فایده آن برای طلاب بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه برای افرادی مانند آیت‌الله بروجردی نیز برگزار شود تا مبانی رجالی، فقه و حدیث ایشان ناشناخته باقی نماند.

استاد دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه برگزاری پیش‌همایش‌های علامه طباطبایی از نکات مثبت این همایش است، گفت: علامه طباطبایی به عنوان مهمترین نظریه‌پرداز تفسیری در قرن ما شهرت جهانی دارد و محققان و مستشرقان غیرشیعه ایشان را به عنوان نماد تفسیر قرآن به قرآن می‌شناسند.

وی یادآور شد: اهتمام و تسلط مرحوم طباطبایی نسبت به مضامین قرآن و کشف بین آیات قرآن سبب شده که تفسیر المیزان به عنوان تفسیر ابتکاری جلوه کند.

طباطبایی ادامه داد: اهتمام ایشان به سنت و حدیث باید مورد توجه قرار گیرد و می‌توان گفت عظمت تفسیر المیزان سبب شده که برخی از تلاش‌های ایشان در زمینه حدیث، سنت و تفسیر محفوظ بماند.

وی اظهار داشت: حدود ۱۰ درصد از مباحث مجموعه تفسیر المیزان به تفاسیر مربوط به روایات پرداخته است و علامه طباطبایی از منظر حدیث‌پژوهی و آموزش حدیث یکی از بنیانگذاران در این حوزه است.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی یک روز در هفته را به بررسی و پژوهش درباره کتاب بحارالانوار می‌پرداخت و اگر بخواهیم کارهای حدیثی علامه را پیگیری کنیم می‌توانیم ایشان را به عنوان محدث پرکار بشناسیم.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام جمشیدی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به ارائه مقاله خود با عنوان مبانی بهره‌گیری از حدیث در تفسیر از دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان پرداخت.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :