تاريخ : چهارشنبه 1392/11/30 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 29770
گردآوری 50 هزار کتاب چاپی و سنگی در کتابخانه تخصصی حدیث

گردآوری 50 هزار کتاب چاپی و سنگی در کتابخانه تخصصی حدیث

معاون فرهنگی، ارتباطات و بین‌الملل موسسه دارالحدیث گفت: کتابخانه تخصصی علوم حدیث دارای ۵۰ هزار جلد کتاب چاپی و سنگی، ۴۰۰ نسخه خطی، ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه عکسی ویک‌ هزار و ۲۰۰ پایان‌نامه حدیثی و ۱۵۰ عنوان نشریه است.

به گزارش پایگاه حدیث نت، حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در افتتاح موسسه دارالحدیث اظهار کرد: ایشان در این پیام فرمودند که حدیث، مادر بسیاری از علوم اسلامی است، حدیث در حقیقت چراغ راه انسان‌ها و هدایت‌کننده اندیشه‌هاست و زندگی بشر را از معنویت و کردار حکیمانه سرشار می‌کند.
وی ادامه داد: در بخشی دیگر از این پیام ایشان فرموده‌اند که سنت یا حدیث پس از قرآن دومین منبع دینی مسلمانان است که در شناساندن اسلام و شکل‌‌گیری و بالندگی علم اسلامی سهم بزرگی دارد.
معاون فرهنگی، ارتباطات و بین‌الملل موسسه دارالحدیث با اشاره به فعالیت‌های موسسه دارالحدیث گفت: این موسسه در سال ۷۴ فعالیت خود را آغاز کرد و در زمینه ساماندهی احادیث و ترویج معارف حدیثی مربوط به آن فعالیت می‌کند.
وی عنوان کرد: این موسسه از ۲ رکن اصلی پژوهشگاه و دانشگاه در قم و شهر ری تشکیل شده، معاونت فرهنگی، ارتباطات و امور بین‌الملل موسسه دارالحدیث، مرکز بین‌المللی مخطوطات اسلامی، کتابخانه تخصصی حدیث، دبیرخانه همایش‌ها و سازمان چاپ و نشر از دیگر بخش‌های مهم موسسه است.
سبحانی‌نیا خاطرنشان کرد: پژوهشگاه قرآن و حدیث از پژوهشکده علوم و معارف حدیث، پژوهشکده کلام اهل‌بیت (ع)،‌ پژوهشکده تفسیر اهل‌بیت (ع) و پژوهشکده اخلاق و علوم انسانی تشکیل شده است.
وی با اشاره به دانشگاه قرآن و حدیث گفت: این دانشگاه از موسسات آموزش عالی کشور است که از سال ۷۸ با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب دانشکده علوم و معارف حدیث فعالیت خود را آغاز کرده و با مجوز رسمی وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری با نام دانشگاه قرآن و حدیث به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
معاون فرهنگی، ارتباطات و بین‌الملل موسسه دارالحدیث خاطرنشان کرد: این دانشگاه در حال حاضر از طریق آزمون سراسری و نیز آزمون‌های اختصاصی ویژه طلاب در دوره‌های حضوری و مجازی(الکترونیک) در مقاطع مختلف دانشجو می‌پذیرد.
وی با اشاره به مدیریت تولید و پردازش اطلاعات گفت: این بخش به جمع‌آوری و ساماندهی محتوای پژوهشی در قالب‌های الکترونیکی و راه‌اندازی و پشتیبانی پایگاه‌های اینترنتی موسسه می‌پردازد که به پایگاه‌های حدیث نت، ‌شهر حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث، اندیشوران موسسه و کتابخانه‌های ایران دسترسی دارد.
سبحانی‌نیا با اشاره به کتابخانه تخصصی علوم حدیث گفت: این کتابخانه یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های حدیث شیعه در جهان به شمار می‌رود و دارای ۵۰ هزار جلد کتاب چاپی و سنگی، ۴۰۰ نسخه خطی، ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه عکسی و یک‌هزار و ۲۰۰ پایان‌نامه حدیثی و ۱۵۰ عنوان نشریه است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :