ارزيابي ناقلان حديث و خاستگاه‌هاي آن در کتب رجالي شيعه - صفحه 49

ارزیابی ناقلان حدیث و خاستگاه‌های آن در کتب رجالی شیعه ۱

لیاقت تکیم ۲

مترجم: مهدی عزتی‌آراسته ۳

چکیده

در مقاله حاضر، به بررسی خاستگاه معاجم رجالی درباره اصحاب ائمه پرداخته و دلایل احتمالی تدوین این آثار را در قرن هشتم و نهم [میلادی] برشمردیم. سپس توثیقات کسانی که از ائمه علیهم السلام روایاتی را گزارش کرده‌اند، بررسی کرده و به روش‌شناسی تطبیقی توثیق در آثار متقدم و متأخر پرداختیم. هم‌چنین دلایل احتمالی ظهور سبک‌های متأخرترِ توثیق را واکاویده‌ایم.

[کلیدواژه: رجال شیعه، روش‌شناسی توثیقات، توثیقات عام، توثیقات و تضعیفات متعارض.]۴

1.اصل مقاله با عنوانِ «The Origins and Evaluations of Hadith Transmitters in Shi'i Biographical Literature» در مجله «The American Journal of Islamic Social Sciences ۲۴:۴» به چاپ رسیده است.

2.لیاقت تکیم در گروه مطالعات مذهبی دانشگاه دنور کولورادو به پژوهش پرداخته است. او بیش از پنجاه اثر پژوهشی را در موضوعات گوناگون به رشتۀ تحریر درآورده که از جملۀ آن‌هاست: اسلام در آمریکا، بومی‌سازی مسلمانان در آمریکا، گفتگو در آمریکای پس از یازده سپتامبر، جنگ و صلح در روایات اسلامی، جایگاه زن در متون فقهی اسلام، فقه اسلامی، متون رجالی اسلامی، اصلاحات در جهان اسلام، جهاد در فقه شیعه، جذبه معنوی انسان مقدس و فرهنگ زیارت، روایات رمزآمیز اسلامی و جنبه‌های گوناگون تاریخ شیعه و ویژگی‌های آن. وی شمار بسیاری از دروس مربوط به اسلام را تدریس کرده و درسی دربارۀ مذاهب تطبیقی ارائه کرده ‌است. او در حال حاضر، سرگرم کار روی دومین کتابش با نام تجربۀ شیعه در آمریکا و ترجمه جلد چهارم تفسیر بزرگ علامه طباطبائی است.

3.دانشجوی کارشناسی ارشد تفسیر اثری دانشگاه قرآن و حدیث قم.

4.. کلیدواژه در مقاله مبدأ ذکر نشده و مترجم آن را به مقاله اضافه نموده است.

صفحه از 76