تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 2643
تدوین كتاب شناسی و نسخه شناسی آثار شیخ بهایی

تدوین كتاب شناسی و نسخه شناسی آثار شیخ بهایی

مدیر مركز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، از تدوین كتاب شناسی و نسخه شناسی آثار شیخ بهایی، پس از دو سال، در این پژوهشگاه خبر داد.

به گزارش راوی: حجه الاسلام و المسلمین ناطقی در گفتگویی اختصاصی افزود:
«تالیفات منسوب به شیخ بهایی و تعلیقاتی كه به صورت مشكوك به وی نسبت داده شده، در این مركز تفكیك شده است؛ از این رو، اكنون می توان با قاطعیت، آثار متعلق به شیخ بهایی را معرفی كرد».
وی در خصوص روش انجام این پروژه گفت: «در این عرصه، چاپ های مختلف از یك اثر گردآوری شده تا مقایسه و ارزیابی شود؛ برای مثال، كشكول شیخ بهایی، كه معروفترین اثر وی است، در ایران، مصر، عراق، لبنان، هند و پاكستان به چاپ رسیده، اما متاسفانه، تمام این چاپ ها متفاوت است؛ لذا تمام این نسخه ها گردآوری شد و در كنار هم قرار گرفت و مقایسه انجام پذیرفت تا بهترین متن و نسخه انتخاب و معرفی و در تصحیح آثار استفاده شود».

ناطقی افزود: «به این ترتیب، آثار بر اساس بهترین نسخه ها تصحیح خواهد شد و یك جلد كتاب شناسی و نسخه شناسی تالیفات شیخ بهایی تدوین گردیده كه همراه با آثار وی چاپ و منتشر خواهد شد».
مدیر مركز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص سایر فعالیت های صورت گرفته در بارۀ آثار شیخ بهایی گفت: « از دیگر فعالیت های انجام گرفته می توان به شرح حال های شیخ بهایی و آنچه در بارۀ وی در منابع شرح حال نگاری و یا مقالات، با عنوان شیخ بهایی نوشته شده اشاره كرد كه در سه جلد و به سه زبان (عربی، فارسی و انگلیسی) گرد آوری شده و منتشر خواهد شد».
ناطقی افزود: «در بخش اصلی تصحیح آثار شیخ بهایی، آثار تفسیری تصحیح شده و آثار فقهی وی در حال تصحیح، تخریج مصادر و مستند سازی است و امیدواریم تا دو سال آینده، تمام آثار شیخ بهایی تصحیح و با عنوان موسوعه آثار شیخ بهایی منتشر گردد».
وی همچنین، از برگزاری كنگرۀ بین المللی بزرگداشت شیخ بهایی در چهارصدمین سال وفات این عالم ربانی در سال ۱۴۳۱ هجری قمری خبر داد.
گفتنی است در هفته های گذشته، همایش دانشجویی شیخ بهایی در مؤسسۀ علمی ـ فرهنگی دار الحدیث برگزار گردید.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :