131
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6

9 / 23

چنگ زدنِ معاويه به دامانِ ابن عبّاس

۲۵۵۰.أنساب الأشرافـ به نقل از عيسى بن زيد ـ: آن گاه كه در صِفّين ، ميان على عليه السلام و معاويه جنگ درگرفت و چندى جنگيدند ، يكى از روزها ، معاويه به عمرو بن عاص گفت : سرآمدِ مردمِ همراهِ على ، عبد اللّه بن عبّاس است . خوب است نامه اى به وى بنويسى تا با آن ، دلش را نرم كنى . اگر او سخنى بگويد ، على با آن مخالفت نمى ورزد . اكنون اين جنگ ، ما را در كامِ خويش فرو برده است .
عمرو گفت : همانا ابن عبّاس ، بسى زيرك است و فريب نمى خورَد . اگر در او طمع ورزى ، چنان است كه در على طمع بسته باشى .
گفت : راست گفتى ؛ او بسى زيرك است . با اين حال ، به او نامه بنويس.
پس عمرو به وى نوشت :
از عمرو بن عاص به عبد اللّه بن عبّاس .
امّا بعد ؛ وضعى كه ما و شما در آنيم ، نخستين حالتى نيست كه [ فتنه و] بلا آن را پيش برده و انديشه نكردن در عاقبتِ كار ، آن را حركت بخشيده باشد . پس از على ، تو پيشاهنگ اين حركتى . پس به آينده ، نه به سانِ گذشته ، بنگر .
به خدا سوگند ، اين جنگ براى ما و شما گزيرى ننهاده است . بدان كه شام جز با هلاكتِ [ اهلِ ]عراق ، به تصرّف در نمى آيد و عراق نيز جز با هلاكتِ [ اهلِ ]شام به دست نيايد . پسْ خير ما از پى شتاب در كار [جنگ با] شما و خير شما از پى شتابتان در كار ما چيست؟!
من نمى گويم كاش حال جنگ بازگردد ؛ بلكه مى گويم كاش هرگز جنگ در نمى گرفت . در ميان ما كسانى هستند كه از رويارويى در نبرد بيزارند ، همان گونه كه در شما نيز چنين كسانى هستند . جز اين نيست كه چنين كسى ، مى تواند فرماندهى باشد شايسته اطاعت يا كارگزارى فرمانبر و يا مشاورى امين ؛ و آن كس ، تويى . امّا آن نابخرد] كه جنگْ افروزى مى كند] ، نه شايسته آن است كه با وى رايزنى گردد و نه درخورِ آن كه با وى راز گفته شود .
عمرو در پايانِ نامه خويش ، [ اين شعر را] نوشت :

فتنه به درازا انجاميد و پس از [ لطفِ] خدا
جز به مدارا و نرمشِ ابن عبّاس ، اميدِ چاره نتوان بست .

سخنِ كسى را كه به منزلتِ وى شادمان است، براى او بازگوييد :
بهره خويش را فراموش مكن ، كه فراموشكار ، ترك كننده[ خيرها] است .

هر كس [از ما و شما] ، با هم نشين خود ، هم ترازى و برابرى مى كند
و در ميان بيشه ها ، شيران با شيران رويارو مى شوند .

جانم به قربانت! پيش از [نبردِ] درهم كوبنده پشتِ [انسان ها]
كه هيچ تعويذ و درمانى براى آن نمى توان يافت ، در انديشه چاره باش!

پس از جنگى دراز مدّت ، ديگر عراقيان و شاميان
هرگز طعم زندگى را نخواهند چشيد .

صلح ، ضامن حيات است ؛ و اين را كسى انكار نمى كند
جز آن كه بسيار نادان باشد.و احمق، قابل قياس با زيرك نيست.

با فرمانِ خويش ، كار اين گروه را به سرانجام رسان
كه ايشان پرندگانى كوچك اند كه پرنده شكارى تيز پروازى راديده اند[ومضطرب ونيازمندِ يارى اند].


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
130

9 / 23

مُعاوِيَةُ يَتَوسَّلُ بِابنِ عَبّاسٍ !

۲۵۵۰.أنساب الأشراف عن عيسى بن يزيد :لَمّا قامَتِ الحَربُ بَينَ عَلِيٍّ ومُعاوِيَةَ بِصِفّينَ ، فَتَحارَبوا أيّاما قالَ مُعاوِيَةُ لِعَمرِو بنِ العاصِ في بَعضِ أيّامِهِم : إنَّ رَأسَ النّاسِ مَعَ عَلِيٍّ عَبدُ اللّهِ بنُ عَبّاسٍ ، فَلَو ألقَيتَ إلَيهِ كِتابا تَعطِفُهُ بِهِ ؛ فَإِنَّهُ إن قالَ قَولاً لَم يَخرُج مِنهُ عَلِيٌّ ، وقَد أكَلَتنا هذِهِ الحَربُ . فَقالَ عَمرٌو : إنَّ ابنَ عَبّاسٍ أرِيبٌ ۱ لا يُخدَعُ ولَو طَمِعتَ فيهِ لَطَمِعتَ في عَلِيٍّ . قالَ : صَدَقتَ إنَّه لَأَرِيبٌ ، ولكِن اكتُب إلَيهِ عَلى ذلِكَ ، فَكَتَبَ إلَيهِ :
مِن عَمرِو بنِ العاصِ إلى عَبدِ اللّهِ بنِ العَبّاسِ .
أمّا بَعدُ ؛ فَإِنَّ الَّذي نَحنُ وأنتُم فيهِ ، لَيسَ بِأَوَّلِ أمرٍ قادَهُ البَلاءُ ، وساقَهُ سَفَهُ العاقِبَةِ ، وأنتَ رَأسُ هذَا الأَمرِ بَعدَ عَلِيٍّ ، فَانظُر فيما بَقِيَ بِغَيرِ ما مَضى ، فَوَاللّهِ ما أبقَت هذِهِ الحَربُ لَنا ولا لَكُم حيلَةً ، وَاعلَم أنَّ الشّامَ لا يُملَكُ إلّا بِهَلاكِ العِراقِ ، وأنَّ العِراقَ لا يُملَكُ إلّا بِهَلاكِ الشّامِ ، فَما خَيرُنا بَعدَ إسراعِنا فيكُم ، وما خَيرُكُم بَعدَ إسراعِكُم فينا ، ولَستُ أقولُ : لَيتَ الحَربَ عادَت ، ولكِن أقولُ : لَيتَها لَم تَكُن ، وإنَّ فينا مَن يَكرَهُ اللِّقاءَ كَما أنَّ فيكُم مَن يَكرَهُهُ ، وإنَّما هُوَ أميرٌ مُطاعٌ ، أو مَأمورٌ مُطيعٌ ، أو مُشاوَرٌ مَأمونٌ وهُوَ أنتَ ، فَأَمَّا السَّفيهُ فَلَيسَ بِأَهلٍ أن يُعَدَّ مِن ثِقاتِ أهلِ الشّورى ولا خَواصِّ أهلِ النَّجوى . وكَتَبَ في آخِرِ كِتابِهِ :

طالَ البَلاءُ فَما يُرجى لَهُ آسِ
بَعدَ الإلهِ سِوى رِفقِ ابنِ عَبّاسِ

قولا لَهُ قَولَ مَسرورٍ بِحُظوَتِهِ
لا تَنسَ حَظَّكَ إنَّ التّارِكَ النّاسي

كُلٌّ لِصاحِبِهِ قِرنٌ يُعادِلُهُ
اُسدٌ تُلاقي اُسودا بَينَ أخياسِ۲

اُنظُر فِدىً لَكَ نَفسي قَبلَ قاصِمَةٍ
لِلظّهرِ لَيسَ لَها راقٍ ولا آسي

أهلُ العِراقِ وأهلُ الشّامِ لَن يَجِدوا
طَعمَ الحَياةِ لِحَربٍ ذاتِ أنفاسِ

وَالسِّلمُ فيهِ بَقاءٌ لَيسَ يَجهَلُهُ
إلّا الجَهولُ ومَا النَّوكى۳كَأَكياسِ

فَاصدَع بِأَمرِكَ أمرَ القَومِ إنَّهُمُ
خِشاشُ طَيرٍ رَأَت صَقرا بِحَسحاسِ۴

1.من الإرب ؛ وهو الدهاء والبصر بالاُمور ، وهو من العقل (لسان العرب : ج ۱ ص ۲۰۹ «أرب») .

2.أخياس : جمع خِيْسة ؛ وهي الشجر الكثير الملتفّ (لسان العرب : ج ۶ ص ۷۵ «خيس») .

3.النَّوكى : الحَمْقى (النهاية : ج ۵ ص ۱۲۹ «نوك») .

4.أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۸۷ ، شرح نهج البلاغة : ج ۸ ص ۶۳ ، الإمامة والسياسة : ج ۱ ص ۱۳۱ ؛ وقعة صفّين : ص ۴۱۰ ، الدرجات الرفيعة : ص ۱۱۰ كلّها نحوه وراجع المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۱۷۸ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: حسینی، سید ابوالقاسم؛ محدثی، جواد
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 59550
صفحه از 604
پرینت  ارسال به