229
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج8

2 / 7 ـ 4

خداوند به من پنج چيز، و به على عليه السلام ، پنج چيز داد

۳۵۵۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به ابن عبّاس ـ: خداوند، پنج چيز به من داد و به على نيز پنج چيز داد : به من جوامع سخن و به على، جوامع دانش داد. من را پيامبر و على را وصى قرار داد. به من كوثر و به على ، [ چشمه ]سلسبيل ۱ داد. به من وحى داد و به على ، الهام . مرا به معراج برد و درهاى آسمان براى او گشوده شد و هر آنچه را كه من ديدم، او ديد و هر آنچه را من نگاه كردم، نگاه كرد.
[ آن گاه فرمود :] اى ابن عبّاس! هر كس مخالف على بود، هرگز پشتيبان او مباش و دوست او مباش. سوگند به آن كه به حق مرا برانگيخت، هيچ كس با او مخالفت نمى كند، جز آن كه خدا نعمت هايى را كه به او داده، تغيير خواهد داد و پيش از آن كه او را وارد دوزخ كند، خلقت [ سيمايش] را درهم خواهد ريخت.
اى ابن عبّاس! درباره على ترديد مكن؛ چون ترديد در او [ شخص را ]از ايمان، بيرون مى كند و موجب جاودانگى در دوزخ مى گردد.

2 / 7 ـ 5

در هفت چيز بر مردم ، برترى مى جويى

۳۵۶۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى على! به نبوّت بر تو پيشى گرفته ام و پيامبرى پس از من نيست، و تو به هفت چيز بر مردم پيشى گرفته اى و هيچ كدام از قريشيان در آنها با تو هماوردى نخواهد داشت : تو اوّلينِ آنان در ايمان آوردن به خدا هستى؛ با وفاترينِ آنان به پيمان خدايى؛ برپادارترينِ آنان نسبت به فرمان هاى خدايى؛ به تساوى تقسيم كننده ترينِ آنانى؛ دادگرترين آنان با شهروندانى؛ به داورى، داناترينِ آنانى؛ و در پيشگاه خدا، پر مزيّت ترينِ آنانى.

1.چشمه اى است در بهشت .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج8
228

2 / 7 ـ 4

أعطانِي اللّهُ خَمسا وأعطى عَلِيّا عليه السلام خَمسا

۳۵۵۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ لِابنِ عَبّاسٍ ـ: أعطانِيَ اللّهُ خَمسا وأعطى عَلِيّا خَمسا : أعطاني جَوامِعَ الكَلِمِ وأعطى عَلِيّا جَوامِعَ العِلمِ ، وجَعَلَني نَبِيّا وجَعَلَ عَلِيّا وَصِيّا ، أعطانِيَ الكَوثَرَ وأعطى عَلِيّا السَّلسَبيلَ ۱ ، وأعطانِيَ الوَحيَ وأعطى عَلِيّا الإِلهامَ ، وأسرى بي إلَيهِ وفُتِحَت لَهُ أبوابُ السَّماءِ حَتّى رَأى ما رَأَيتُ ونَظَرَ إلى ما نَظَرتُ إلَيهِ .
ـ ثُمَّ قالَ ـ : يَا بنَ عَبّاسٍ ! مَن خالَفَ عَلِيّا فَلا تَكونَنَّ ظَهيرا لَهُ ولا وَلِيّا ؛ فَوَالَّذي بَعَثَني بِالحَقِّ ما يُخالِفُهُ أحَدٌ إلّا غَيَّرَ اللّهُ ما بِهِ مِن نِعمَةٍ ، وشَوَّهَ خَلقَهُ قَبلَ إدخالِهِ النّارَ .
يَا بنَ عَبّاسٍ ! لا تَشُكَّ في عَلِيٍّ ؛ فَإِنَّ الشَّكَّ فيهِ يُخرِجُ عَنِ الإِيمانِ ، ويوجِبُ الخُلودَ فِي النّارِ . ۲

2 / 7 ـ 5

تَخصِمُ النّاسَ بِسَبعٍ

۳۵۶۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :يا عَلِيُّ ، أخصِمُكَ بِالنُّبُوَّةِ ولا نُبُوَّةَ بَعدي ، وتَخصِمُ النّاسَ بِسَبعٍ ولا يُحاجُّكَ فيهِ ۳ أحَدٌ مِن قُرَيشٍ : اللّهُمَّ أنتَ أوَّلُهُم إيمانا بِاللّهِ ، وأوفاهُم بِعَهدِ اللّهِ ، وأقوَمُهُم بِأَمرِ اللّهِ ، وأقسَمُهُم بِالسَّوِيَّةِ ، وأعدَلُهُم فِي الرَّعِيَّةِ ، وأبصَرُهُم بِالقَضِيَّةِ ، وأعظَمُهُم عِندَ اللّهِ مَزِيَّةً . ۴

1.هو اسم عين في الجنّة (النهاية : ج ۲ ص ۳۸۹ «سلسل») .

2.الأمالي للطوسي : ص ۱۸۸ ح ۳۱۷ ، الخصال : ص ۲۹۳ ح ۵۷ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۲۶۱ ، الفضائل لابن شاذان : ص۵ كلّها عن ابن عبّاس و ص۱۴۱ عن ابن عبّاس وعبد اللّه بن مسعود، روضة الواعظين : ص۱۲۳ وفيها صدره إلى «ما نظرت إليه».

3.كذا ، وفي حلية الأولياء : «فيها» ، وفي المناقب للخوارزمي : «فيهنّ» .

4.تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۵۸ ، حلية الأولياء : ج ۱ ص ۶۵ ، المناقب للخوارزمي : ص ۱۱۰ ح ۱۱۸ ؛ الخصال : ص ۳۶۳ ح ۵۴ كلّها عن معاذ بن جبل .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 83079
صفحه از 578
پرینت  ارسال به