325
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9

10 / 43

ملّا حسين كاشفى ۱

20 . ملّا حسين كاشفى مى گويد :


دوستى على به حقّ خداى
دست گيرد تو را به هر دو سراى

بهرِ او گفته مصطفى به اله
كاى خداوند ، «والِ مَن و الاه»

بغض او موجب زيانكارى است
سبب خوارى و نگونسارى است

دشمنى وى افكنَد در چاه
هم به برهانِ «عادِ مَن عاداه»

مُحرمْ او بوده كعبه جان را
مَحرمْ او گشته سرّ يزدان را

كاتب نقش نامه تنزيل
خازن گنج نامه تأويل

هم نبى را وصى و هم داماد
جان پيغمبر از جمالش شاد

خوانده در دين و مُلك ، مختارش
هم درِ علم و هم علمدارش .۲

10 / 44

اهلى شيرازى ۳

21 . اهلى شيرازى چنين مى سرايد :
صبح سعادت دَميد ، حق درِ دولت گشاد
پرتو مهر على بر همه عالم فتاد

ذات نبى و ولى ، هر دو به معنا يكى است
«لَحمُكَ لحمى» بس است قاعده اتّحاد

مِهر فرو برده بود سر به سجود غروب
بهرِ نماز على ، آمد و باز ايستاد

يا على ! آن كس كه نيست طالب مهرت چو روز
از شب تاريك غم ، صبح اميدش مباد !

در حرم كعبه زاد ، شخص تو از روى قدر
ز آدم و خاتم كسى مثل تو هرگز نزاد

گوهر خير النسا داد به دستت رسول
در دو جهان اين شرف ، جز تو كه را دست داد؟

تا تو ز بام حرم ، بت فكنى بر زمين
عرش حقت زير پاى ، دوش چو كرسى نهاد

راست روان همچو سرو با تو به جنّت روند
هيزم دوزخ بُود هر كه بُود كج نهاد

در ره حق رهنما نور صلاحت بُود
ورنه نيابد فلك ، راه صلاح از فساد

هر كه نه بر ياد تو آه سحر مى كشد
مى دهد افسرده دل ، خرمن طاعت به باد

آن كه به طاعات شب ، بى خبر از مهرِ توست
چون سگ شب زنده دار ، خواب كند بامداد

مُلك ازل تا ابد ، وقف نبىّ و ولى است
غصب كند ، هر كه هست ، گر كه ثمود است و عاد

وارث نقد نبى گشت ده و دو امام
يافت خلف از خلف ، رسم و طريق رشاد

نقد امامت چنين دست به دست آمده است
دست مبادش كسى كو به تغلّب ستاد

هر كه به اثنا عشر خود به امامت فزود
سبعِ مَثانى چرا هم نكند مستزاد؟

دولت اين خاندان تا به ابد باقى است
طنطنه جم شكست ، كوكبه كيقباد

جانب «اهلى» فكن گوشه چشمى كه او
با همه اندوه دل ، هست به مهرِ تو شاد .۴

1.كمال الدين حسين واعظ كاشفى ، از فاضلان نامى اواخر دوره تيمورى است . او اهل سبزوار بود و در هرات به وعظ مى پرداخت . در كلام ، حديث ، تفسير و نثر فارسى هنرمند بود . از آثار معروف اوست : انوار سهيلى ، صحيفه شاهى ، مخزن الإنشاء ، لبّ لباب مثنوى مولوى ، روضة الشهدا ، تفسير مواهب علّيه ، اخلاق محسنى و اسرار قاسمى . وى در سال ۹۱۰ ق ، درگذشت .

2.روضة الشهداء (قم : نويد اسلام) : ص ۱۹۳ ، ۱۹۵ـ۱۹۶ . چهار بيت نخست با اندكى اختلاف در رياض العلماء افندى ( ج ۷ ص ۷۷) نيز آمده است .

3.محمّد اهلى شيرازى ، از شاعران قرن دهم و از معاصران شاه اسماعيل صفوى است . او در سال ۸۵۸ ق ، به دنيا آمد . اشعارش شامل قصايد و غزليات است و در منقبت پيامبر اكرم ، شعر بسيار سروده است . از آثار وى است : سحر حلال ، شمع و پروانه و مجموعه رباعياتى به نام ساقى نامه . وى در سال ۹۴۲ ق ، درگذشت .

4.كليات اشعار مولانا اهلى شيرازى (به كوشش : حامد ربّانى ، تهران : انتشارات سنايى ، ۱۳۴۴ش ، اوّل) : ص ۴۵۲ـ۴۵۴ (نقل با تلخيص) .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9
324
  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 43479
صفحه از 551
پرینت  ارسال به