تاريخ : دوشنبه 1387/2/9 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 2563
نخستين همايش بزرگداشت شيخ بهايي در قم برگزار مي‌شود؛

نخستين همايش بزرگداشت شيخ بهايي در قم برگزار مي‌شود؛

نخستين همايش بزرگداشت شيخ بهايي با حضور انديشمندان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه، دوازدهم ارديبهشت‌ماه در قم برگزار مي‌شود.

راوی: نخستين همايش بزرگداشت شيخ بهايي با حضور انديشمندان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه، دوازدهم ارديبهشت‌ماه در قم برگزار مي‌شود.

به گزارش راوی: حجت‌الاسلام سيد محمد كاظم طباطبايي، دبير علمي همايش شيخ بهايي، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: نخستين همايش بزرگداشت شيخ بهايي با حضور انديشمندان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه، دوازدهم ارديبهشت در قم برگزار مي‌شود،

كه در اين همايش تنها به جنبه حديث شناسي و فقهي وي پرداخته  خواهد شد.
وي افزود: اين همايش از ساعت ده صبح روز دوازدهم ارديبهشت در تالار علامه مجلسي مؤسسه علمي ـ فرهنگي دارالحديث قم و با سخنراني حجة ‌اسلام والمسلمين قربانعلي دري ‌نجف‌آبادي، دادستان كل كشور و آیة الله محمد محمدي ري شهري، رييس مؤسسه دارالحديث، برگزار خواهد شد.
حجت‌الاسلام طباطبايي همچنين از ارائه چهار مقاله علمي در روز همايش خبر داد و اظهار داشت: بيش‌ از بيست اثر به دبيرخانه اين همايش ارسال شده و از ميان آن‌ها ده اثر به مرحله دوم راه ‌يافته است.
وي ادامه داد: در نهايت شش اثر برتر شناخته شده است كه در ويژه ‌نامه‌اي منتشر شده و در روز همايش در اختيار علاقه ‌مندان قرار خواهد گرفت.
وي با بيان اين‌كه شيخ بهايي از علماي نادر و كم ‌نظيري بود كه شخصيتي جامع و اطلاعات كافي از علوم مختلف داشت، تصريح كرد: سال آينده به مناسبت چهارصدمين سال درگذشت وي بزرگداشتي بين المللي از سوي مراكز جهاني برگزار خواهد شد.
دبير علمي همايش شيخ بهايي، زيست‌نامه شيخ بهايي، خاندان شيخ بهايي، کتاب‌شناسي، عصر شيخ بهايي و تأثير وي را از موضوعات فراخوان اين همايش اعلام كرد و گفت: آثار و مقالات ارزنده‌اي تا پايان دي‌ماه ۸۶ به دبيرخانه همايش ارسال شده است.
گفتني است، بهاءالدين عاملي، محمد بن عزالدين حسين بن عبدالصمد حارثي ، متخلص به بهايي و معروف به شيخ بهايي، فقيه و دانشمند ذوفنون قرن دهم و يازدهم و خاستگاه وي جبع يا جباع از قراي جبل عامل بوده است. بهاءالدين عاملي در سال ۹۵۳ قمري در بعلبک به دنيا آمد و يک سال بعد با خانواده‌اش به جبل عامل رفت. او از نخستين علماي شيعه در جبل عامل بود که در پي استقرار حکومت شيعي صفوي به ايران مهاجرت کرد و پس از مرگ پدرش در ۹۸۴ در بحرين، به امر شاه طهماسب به هرات رفت و به جاي وي به شيخ الاسلامي هرات منصوب شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :