175
آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال

خامنه اى مدظله و در راستاى ترويج علوم و معارف قرآنى و بسط و گسترش روايات و احاديث اهل بيت عصمت و طهارت عليهما السلام، ساختمان دانشكده علوم حديث به وسعت 20000 (بيست هزار) متر مربع و شامل دو بخش آموزشى و ادارى، كتابخانه، تالارهاى سخنرانى، مجموعه ورزشى و مركز نجوم به عنوان سومين بخش از طرح عظيم توسعه آستان مقدس حضرت عبدالعظيم و با اهتمام نماينده ولى فقيه و توليت آستان، حضرت حجة الاسلام و المسلمين محمدى رى شهرى به مرحله بهره بردارى رسيد و در ايام ولادت باسعادت حضرت اميرالمؤمنين امام على عليه السلام در روز يكشنبه چهاردهم رجب المرجب سال 1420 ق برابر با دوم آبان 1378 با حضور رياست محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام، حضرت حجة الاسلام و المسلمين هاشمى رفسنجانى افتتاح گرديد.
عناوين ساير ساختمان هاى اين بخش
1 ـ تالار همايش شيخ صدوق به وسعت 5800 متر مربع.
2 ـ بست جنوبى به وسعت 1000 متر مربع.
3 ـ موزه آستان به وسعت 3000 متر مربع. (تصوير شماره 51)

1 ـ 1 ـ امكانات آموزشى و پژوهشى

از آن جا كه اين مكان يكى از مراكز علمى و آموزشى است، بر اساس اهداف ذكر شده به امكانات مختلف آموزشى و پژوهشى مجهز گرديده تا بتواند اهداف ياد شده را تحقق بخشد و بستر مناسبى را براى تربيت هر چه بهتر محققان و كارشناسان علوم حديث فراهم سازد.

الف ـ بخش آموزش (معاونت آموزش)

در بخش آموزش مجموعه زير مورد توجه قرار گرفته است.

1 ـ كلاس هاى درس


آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال
174

در دوره هاى بالاتر جهت تربيت محدث، مبلغ، محقق و اسلام شناس.
هدف اصلى تأسيس دانشكده علوم حديث در كنار مرقد حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام گرامى داشت مقام علمى و حديثى ايشان است كه با لقب محدث از او ياد شده است.
عمليات احداث دانشكده علوم حديث از تابستان 1373 آغاز و به مدت سه سال به بهره بردارى رسيد. زيربناى در نظر گرفته شده بالغ بر 20هزار مترمربع با مساحت 5432 مترمربع بود. پروژه از ارديبهشت 1373 آغاز و ابتدا زيربناى بخش آموزشى پى كنى شد. فونداسيون در سال 1374 و نيز اجراى ستون، تير و پوشش سقف تا 90% و ديوارهاى داخلى و خارجى تا 20% آن انجام شد. قسمت ادارى اين پروژه به دليل مشكلات مربوط به زمين آن نسبت به بخش آموزشى از كندى كار برخوردار بود.
در سال 1374، فونداسيون، اجراى ستون تير و پوشش سقف و ديوارهاى خارجى و داخلى ادامه يافت. اجراى اين پروژه در قالب چهار بلوك، يعنى بلوك هاى 1،3،6 و 7 انجام پذيرفت. در اين بلوك ها تقريبا به طور همزمان اجراى سقف، و نصب ستون با سرعت و بر اساس زمان پيش بينى شده پيشرفت مطلوبى حاصل كرد كه در نتيجه در 1376 مراحل نهايى اجراى اسكلت به پايان رسيد.
مرحله دوم اجراى عمليات شامل نماسازى و تعبيه درها بود كه تا پايان 1378 تكميل و با حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بهره بردارى شد. اين مجموعه داراى سه ضلع غربى، جنوبى و شرقى با دو حياط بخش ادارى و آموزشى است كه در سه طبقه ساخته شده است.

لوح افتتاحيه دانشكده حديث

«خداوند متعال را سپاس مى گوييم كه در پرتو عنايات و الطاف خاص حضرت ولى عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء و همزمان با يكصدمين سال ولادت حضرت امام خمينى قدس سره و در دوران ولايت و رهبرى حضرت آيت اللّه

  • نام منبع :
    آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/51992
تعداد بازدید : 134157
صفحه از 303
پرینت  ارسال به