155
آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال

نخستين بخش از طرح عظيم توسعه آستان مقدس حضرت عبدالعظيم با اهتمام نماينده ولى فقيه و توليت اين آستان نور و هدايت، حضرت حجة الاسلام و المسلمين محمدى رى شهرى به مرحله بهره بردارى رسيد و در تاريخ چهارشنبه اول محرم الحرام 1416 هجرى قمرى مطابق با دهم خرداد 1374 هجرى شمسى با حضور مقام محترم رياست جمهورى اسلامى ايران حضرت حجة الاسلام و المسلمين هاشمى رفسنجانى افتتاح گرديد.
1 ـ مساحت شبستان امامزاده حمزه عليه السلام 1334 متر مربع.
2 ـ مساحت شبستان امامزاده طاهر عليه السلام 911 متر مربع.
3 ـ مساحت شبستان بين الحرمين 1266 متر مربع.
4 ـ مساحت شبستان ابوالفتوح رازى رحمه الله 173 متر مربع(تصوير شماره 36)

ضريح جديد امامزاده طاهر عليه السلام

چنان كه قبلاً ذكر شد، بر مرقد مطهر امامزاده طاهر عليه السلام ضريح فولادى امامزاده حمزه در عصر ناصرى نصب گرديد. در طرح توسعه، يك ضريح جديد از نقره در روز مباهله يعنى 24 ذى حجه 1422 ق. برابر با (اسفند 1380) به جاى آن قرار يافت. اين ضريح جديد از 480 كيلوگرم برنج و مس ساخته شده و در بعضى از قست هاى آن از آب كارى طلا استفاده كرده اند.
سوره مباركه هل اتى و اشعار محتشم كاشانى با خط مينا و به رنگ سبز و لاجوردى بر ضريح مطهر نقش بسته است. ضريح جديد توسط چند تن از هنرمندان اصفهانى به صورت هشت ضلعى ساخته شده كه نمونه منحصر به فرد در ايران محسوب مى شود و تنها نمونه مشابه آن با ابعادى كوچكتر ضريح مختار در نجف اشرف است كه آن هم ساخته هنرمندان اصفهانى است.
معرق كارى داخل ضريح و خطاطى و ساخت گره هاى چينى سقف ضريح و ساير اقدامات مربوط به نصب ضريح جديد توسط هنرمندان آستان مقدس صورت پذيرفته است . (تصوير شماره 37)


آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال
154

3 ـ 1 ـ رواق امامزاده طاهر عليه السلام

به موازات اجراى پروژه رواق بين الحرمين در 1371، عمليات اجرايى رواق امامزاده طاهر عليه السلام نيز آغاز شد. بقعه امامزاده طاهر عليه السلام همانند امامزاده حمزه عليه السلام از فضايى بسيار كوچك برخوردار بود كه گنجايش زيادى نداشت. لذا براى تسهيل و بهره بردارى بيشتر زائران اين حرم، عمليات احداث رواق بزرگ آغاز شد. ابتدا زمين هاو خانه هاى اطراف حرم آزاد و سپس عمليات اجراى فونداسيون و اسكلت در 1372 آغاز شد. اين پروژه تا اواسط 1374 با اجراى عمليات نازك كارى، كف سازى و گچ برى سقف ها به طور كامل پايان يافت و نام «رواق بين الحرمين» به خود گرفت. بخشى از رواق نيز به عنوان شبستان زنانه در 1375 بهره بردارى شد. مرحله دوم اين پروژه به تعويض و بازسازى كاشى هاى گنبد امامزاده طاهر عليه السلام اختصاص داشت كه در 1374 برداشتن كاشى هاى فرسوده گنبد آغاز و در 1378 تمامى پوشش روئين گنبد تعويض و بازسازى شد. مرحله سوم اين عمليات، آينه كارى داخل مرقد و حرم امامزاده طاهر عليه السلام بود كه در 1377 به پايان رسيد و تمامى بدنه و سقف حرم مطهر با آينه تزئين گشت. اين كار سپس در داخل رواق امامزاده طاهر عليه السلام نيز انجام و در ارديبهشت 1378 رواق ياد شده به طور كامل آينه كارى و تزئين شد. اين رواق نيز چون رواق هاى ديگر از سيستم هواسازى و تهويه مناسبى برخوردار است.
اين چهار رواق به عنوان بخش اول طرح توسعه در روز دهم خرداد ماه 1374 با حضور رياست جمهوى وقت، آقاى هاشمى رفسنجانى افتتاح و بهره بردارى شد. بر لوح افتتاحيه اين رواق مى خوانيم.
بسم اللّه الرحمن الرحيم
خداوند منان را سپاس كه در پرتو عنايات و الطاف خاصه حضرت ولى عصر عجل اللّه تعالى فرجه الشريف ارواحنا فداه در دوران رهبرى حضرت آية اللّه خامنه اى ادام اللّه ظله على رؤوس المسلمين در راستاى اهداف نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران در ترويج مكتب اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام

  • نام منبع :
    آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/51992
تعداد بازدید : 134179
صفحه از 303
پرینت  ارسال به