357
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

90

على كنى

(م 1306 ق)

ناصرالدين انصارى قمى

وى در سال 1220ه.ق در روستاى كن ـ واقع در شمال غربى تهران ـ در خانواده ميرزا قربانعلى آملى، پسرى پا به عرصه وجود نهاد، كه نامش را على نهادند. نياكانش از آمل كوچ كرده بودند و در قصبه كن سكونت داشتند.

تحصيلات

پس از پشت سر نهادن دوران كودكى، شوق فراوانى به فراگيرى دانش در خويش احساس كرد. روزى وى به نزد پدرش شتافت و خواسته خود را با او در ميان نهاد.
امّا از آنجا كه خانواده اى كشاورز بودند و دانش در ميان نياكانش سابقه اى نداشت، پدر با تقاضاى فرزند مخالفت كرد.
كودك كه وجودش لبريز از عشق به فراگيرى دانش بود، دست از طلب برنداشت و با اصرار مكرر موفق شد تا به مكتب رود و در آنجا خواندن، نوشتن و برخى مقدمات را فراگيرد.
از همان اوان كودكى، علايم نبوغ در وى پديدار بود. حافظه قوى، ذكاوت و هوشيارى او باعث شد تا بزودى از مكتب و معلم بى نياز شود، و به سوى علوم دينى ميل كند.
لكن اين بار، وى با ممانعت شديدتر خانواده اش روبه رو شد، كه بر اين مخالفت اصرار مى ورزيدند و 20 سال از ادامه تحصيلش جلوگيرى كردند.
وى با برانگيختن واسطه هاى بسيار و چنگ زدن به وسايل گوناگون، سرانجام پس


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
356

و ادب مى گذراند و خود نيز مانند غالب پسران فتحعلى شاه شعر نيز مى گفت و فخرى تخلص مى كرد و كتابخانه مهم و معتبرى جمع آورده بود كه پس از فوتش تمام آن را براى مدرسه سپهسالار جديد خريدارى و وقف بر آن مدرسه گرديد .
در زمان وزارت علوم اعتضاد السلطنه چندين روزنامه ماهانه تحت نظر وى دائر گرديد كه اسامى هر يك از آنها از اين قرار است:
روزنامه ملت عليه ايران فقط دو شماره ، روزنامه ملت سنيه ايران نيز دو شماره ، روزنامه ملتى 34 شماره ، روزنامه علميه دولت عليه ايران 53 شماره به سه زبان فارسى ـ عربى و فرانسه منتشر مى شده است . در سال (1275 ه ق) كه وزير علوم شد علاوه بر لقب اعتضاد السلطنه اى كه داشت به وزير علوم نيز ملقب گرديد . پس از آنكه اداره امور مدرسه دارالفنون به عهده اعتضاد السلطنه محول گرديد در سال (1279 ق) ماليات ولايات ملاير و تويسركان براى هزينه و مصارف مدرسه مزبور اختصاص يافت و چون حكومت اين دو ولايت مدتها با اعتضاد السلطنه بود او هميشه نايب الحكومه اى براى اداره امور حكومتى و جمع آورى ماليات ولايات مرقوم از طرف خود به آنجا مأمور و گسيل مى داشت .
اعتضاد السلطنه در شب عاشورا (سال 1298 ق) در تهران درگذشت و در حضرت عبدالعظيم (شهر رى) به خاك سپرده شد . تأليفات عمده او:
تاريخ وقايع و سوانح افعانستان ،
فلك السعاده ، در ابطال ستاره شناسى كه در سال (1278 ق) به چاپ رسيده ،
اكسير التواريخ ،
تاريخ متنبئين ،
كيفيت ظهور سيد على محمّد باب .

منابع

رجال بامداد ، ج 4 ، ص 442 .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 98005
صفحه از 395
پرینت  ارسال به