137
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

32

احمد محقق العلماء اصطهباناتى

(1291 ـ 1354 ق)

عالم ، عارف و اديب . ملقب به شيخ المحققين و معروف به شيخ الاسلام . در اصطهبانات به دنيا آمد و سال هاى بسيار در شيراز در محضر پدرش و هم در خدمت حاج سيد على حكيم كازرونى تحصيل علم و كمال كرد .
وى در علوم غريبه مانند جَفر نيز دست داشت . او با سيد عبد الحسين مجتهد لارى كه از آزادى خواهان مشهور بود ، معاصر و دوست بوده و به خواهش او «رساله اى در وجوب نماز جمعه» نوشته است .
وى در امامزاده عبد اللّه شهر رى مدفون است . آثار وى عبارتند از:
بيان الحق ، در مهدويت شخصيه و شخصيت مهدويه با تقريظ آيت اللّه سيد ابوالحسن اصفهانى بر آن ،
كشكول الادباء ،
كشكول العرفاء ،
تنبيهات عشر .

منابع

تاريخ بروجرد (2/302) ، دانشمندان و سخن سرايان فارس (1/197 ـ 200) ، الذريعة (3/179 ـ 180) ، زندگينامه رجال و مشاهير(1/188 ـ 189) ، گنجينه دانشمندان (3/119) .


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
136

مرحوم حاج مير سيداحمد طباطبايى به همراه برادرش حاج سيد محمد طباطبايى (م 1320 ق) از فقهاى عالى مقام تهران به سامرا هجرت نموده و از محضر ميرزا بزرگ شيرازى استفاده كردند و پس از مدتى با معيت اخوى بزرگوارشان حاج سيد محمد به حج مشرف شدند و در آنجا خبر فوت پدر بزرگوارشان حضرت آيت اللّه حاج سيد صادق طباطبايى همدانى را شنيدند و بعد از برگشت از حج در سال 1300 ق براى درك محضر ميرزاى شيرازى در سامرا ماندند و پس از مدتى به تهران آمدند و مشغول به عمل به وظايف دينى و اجتماعى خود نمودند و اداره مدرسه سنگلجى را كه از تأسيسات مرحوم والدش بود به عهده گرفت.
ايشان مرحوم آقا سيد على نوبرانى(م 1322 ق) كه از علماء پارسا و پرهيزكار تهران بود را تجهيز نمود و سپس در ابن بابويه دفن نمود.
و بالاخره پس از عمرى خدمات به اسلام و مسلمين در حدود سال 1325 ق درگذشت و در جنب مرحوم والدش در جنب حرم عبدالعظيم حسنى مدفون گرديد. ۱

1.شرح حال وى در اختران فروزان رى و تهران، ص ۳۰۳ آمده است.

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 98039
صفحه از 395
پرینت  ارسال به