327
ميزان الحكمه ج 07

(انظر) الإمامة العامّة : باب 173. الدرّ المنثور : 2 / 300 ، 301.

2644

وِقايَةُ النَّفسِ وَ الأهلِ مِنَ المَعاصي

الكتاب :

يا أيُّها الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أنْفُسَكُمْ وَ أهْلِيكُمْ نارا وَقُودُها النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللّهَ ما أمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ» . ۱

الحديث :

۱۲۸۳۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ في قولِهِ تَعالى :«قُوا أنفُسَكُم و أهليكُم نارا»ـ: عَلِّموا أهليكُمُ الخَيرَ . ۲

۱۲۸۳۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ في قولِهِ تَعالى :«قُوا أنفُسَكُمْ و أهليكُمْ نارا»لَمّا سَألَهُ أبو بَصيرٍ عَن وِقايَةِ الأهلِ ـ: تأمُرُهُم بِما أمَرَهُمُ اللّهُ ، و تَنهاهُم عَمّا نَهاهُمُ اللّهُ عَنهُ ، فإن أطاعُوكَ كُنتَ قَد وَقَيتَهُم ، و إن عَصَوكَ فكُنتَ قَد قَضَيتَ ما عَلَيكَ . ۳

2644

نگهداشتن خود و افراد خانواده از گناهان

قرآن:

«اى كسانى كه ايمان آورده ايد، خود و خانواده خود را از آتشى كه آتشگيره اش مردم و سنگها هستند، نگه داريد. فرشتگانى خشن و سختگير بر آن آتش گماشته شده اند كه خدا را در آن چه به آنان دستور دهد، نافرمانى نمى كنند و همان كنند كه دستور دارند».

حديث:

۱۲۸۳۳.امام على عليه السلامـ درباره آيه «خود و خانواده خود را از آتش نگه داريد» ـفرمود : به افراد خانواده خود كارهاى نيك را آموزش دهيد.

۱۲۸۳۴.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به ابو بصير از آيه «خود و خانواده خود را از آتشى ......... نگه داريد» كه پرسيد چگونه خانواده را بايد از آتش نگه داشت ـفرمود : آنها را به انجام آنچه خدا فرمان داده است فرمان مى دهى و از آنچه خدا منعشان فرموده است منع مى كنى. اگر از تو اطاعت كردند آنان را از آتش حفظ كرده اى و اگر نا فرمانيت كردند، تو وظيفه ات را انجام داده اى.

1.التحريم : ۶.

2.الترغيب و الترهيب : ۱/۱۲۱/۱۲.

3.تفسير القمّي : ۲/۳۷۷.


ميزان الحكمه ج 07
326

لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إسْرَائِيلَ عَلَى لِسانِ داوُدَ وَ عِيسَى بْنِ مَرْيَمَ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ * كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما كانُوا يَفْعَلُونَ» . ۱

الحديث :

۱۲۸۳۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنَّما هَلَكَ مَن كانَ قَبلَكُم بِحَيثُ ما عَمِلوا مِنَ المَعاصي و لَم يَنهَهُمُ الرّبّانِيّونَ و الأحبارُ عَن ذلكَ ؛ فإنَّهُم لَمّا تَمادَوا في المَعاصي نَزَلَت بِهِمُ العُقوباتُ . ۲

۱۲۸۳۱.عنه عليه السلام :إنَّ اللّهَ سُبحانَهُ لَم يَلعَنِ القَرنَ الماضِيَ بَينَ أيديكُم إلاّ لِتَركِهِمُ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهيَ عَنِ المُنكَرِ ، فَلعَنَ اللّهُ السُّفَهاءَ لِرُكوبِ المَعاصي ، و الحُلَماءَ لِتَركِ التَّناهي . ۳

۱۲۸۳۲.الإمامُ الحسينُ عليه السلام :اعتَبِروا أيُّها النَّاسُ بِما وَعَظَ اللّهُ بِهِ أولِياءَهُ مِن سوءِ ثَنائهِ عَلَى الأحبارِ ؛ إذ يَقولُ : «لَولا يَنهاهُمُ الرَّبّانِيُّونَ ......... » و قالَ : «لُعِنَ الّذينَ كَفَروا مِن بَني إسرائيلَ ......... » و إنّما عابَ اللّهُ ذلكَ عَلَيهِم لأِنَّهُم كانوا يَرَونَ مِنَ الظَّلَمَةِ الّذينَ بَينَ أظهُرِهِمُ المُنكَرَ و الفَسادَ فلا يَنهَونَهُم عَن ذلكَ ، رَغبَةً فيما كانوا يَنالونَ مِنهُمُ ، و رَهبَةً مِمّا يَحذَرونَ ، و اللّهُ يَقولُ : «فَلا تَخشَوُا النّاسَ وَ اخْشَونِ» . ۴

«كسانى از بنى اسرائيل كه كافر گشتند، به زبان داود و عيسى بن مريم لعنت شدند و اين سزاى عصيان و تجاوزشان بود. از كار زشتى كه مرتكب مى شدند باز نمى داشتند. چه بد بود آن چه مى كردند».

حديث:

۱۲۸۳۰.امام على عليه السلام :پيشينيان شما (يهوديان و مسيحيان) از آن رو هلاك گشتند كه گناه مى كردند و علما و دانشمندانشان آنها را منع نمى كردند. پس، وقتى در گناهان فرو رفتند، كيفرها بر آنان فرود آمد.

۱۲۸۳۱.امام على عليه السلام :خداوند سبحان نسلهاى گذشته پيش از شما را از رحمت خود دور نساخت مگر بدان سبب كه امر به معروف و نهى از منكر را رها كردند. پس، خداوند سبك سران را به سبب ارتكاب گناهان، از رحمت خويش دور ساخت و بردباران (دانايان) را به سبب ترك كردن نهى از منكر.

۱۲۸۳۲.امام حسين عليه السلام :اى مردم! از پندى كه خداوند، با بدگويى از عالمان يهود، به دوستان خود داده است عبرت گيريد، آن جا كه مى فرمايد: «چرا علمايشان آنها را نهى نكردند ......... » و فرمود: «كسانى از بنى اسرائيل كه كافر گشتند لعنت شدند ......... ». خداوند بدين سبب بر علماى يهود خُرده گرفته است كه آنان از ستمگران جامعه خود زشت كارى و تبهكارى مى ديدند، اما به طمع بهره اى كه از آنان مى بردند، و نيز به سبب ترس از آنچه مى ترسيدند، آنان را از زشت كارى منع نمى كردند، حال آن كه خدا مى فرمايد: «از مردم نترسيد و از من بترسيد».

1.المائدة : ۷۸ ـ ۷۹.

2.الزهد للحسين بن سعيد : ۱۰۵/۲۸۸.

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲ .

4.تحف العقول : ۲۳۷.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 07
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 570952
صفحه از 575
پرینت  ارسال به