313
ميزان الحكمه ج 06

الحديث :

۱۰۸۲۶.تفسير العيّاشي عن الحَلَبيِّ :سَألتُهُ عليه السلام عن قَولِ اللّهِ : «يا أيُّها الذينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أنتُمْ سُكارَى» قالَ : ......... يَعنِي سُكرَ النَّومِ، يقولُ : و بِكُم نُعاسٌ يَمنَعُكُم أن تَعلَمُوا ما تَقولُونَ في رُكوعِكُم و سُجودِكُم و تَكبيرِكُم، ليسَ كما يَصِفُ كَثِيرٌ مِنَ الناسِ يَزعُمُونَ أنَّ المؤمنينَ يَسكَرُونَ مِنَ الشرابِ، و المؤمنُ لا يَشرَبُ مُسكِرا و لا يَسكَرُ . ۱

(انظر) عنوان 460 (الكسل)

۱۰۸۲۷.بحار الأنوار :في حديثِ المِعراجِ: يا أحمدُ، عَجِبتُ من ثَلاثَةِ عَبيدٍ : عَبدٍ دَخَـلَ في الصَّلاةِ و هُو يَعلَمُ إلى مَن يَرفَعُ يَدَيهِ و قُدَّامَ مَن هُو، و هُو يَنعَسُ . ۲

۱۰۸۲۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إذا غَلَبَتكَ عَينُكَ و أنتَ في الصَّلاةِ فاقطَعِ الصَّلاةَ و نَم؛ فإنَّكَ لا تَدرِي تَدعُو لك أو على نفسِكَ ! ۳

۱۰۸۲۹.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :لا تَقُمْ إلى الصَّلاةِ مُتَكاسِلاً و لا مُتَناعِسا و لا مُتَثاقِلاً ؛ فإنّها مِن خَلَلِ النِّفاقِ، و إنَّ اللّهَ نَهَى المؤمنينَ أن يَقُومُوا إلى الصَّلاةِ و هُم سُكارى يَعنِي مِنَ النَّومِ . ۴

حديث :

۱۰۸۲۶.تفسير العيّاشىـ به نقل از حلبى ـ: از حضرت عليه السلام درباره آيه «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! در حال مستى به نماز نزديك نشويد» پرسيدم ، فرمود : ......... مقصود، مستىِ خواب است . مى فرمايد : شما را خواب آلودگى و چُرتى است كه نمى گذارد بدانيد در ركوع و سجود و تكبيرتان چه مى گوييد . برخلاف تصوّر بسيارى از مردم ، مقصود از مستى در اين آيه، مستىِ شراب نيست ؛ مؤمن مُسكر نمى نوشد و مست نمى كند .

۱۰۸۲۷.بحار الأنوار:در حديث معراج آمده است : اى احمد! از سه بنده در شگفتم : [اوّلى] بنده اى كه به نماز مى ايستد و مى داند دست به سوى چه كسى برمى دارد و در برابر چه كسى ايستاده است ، اما خواب آلود است .

۱۰۸۲۸.امام على عليه السلام :هرگاه در حال نماز خواب بر تو غلبه كرد ، نماز را قطع كن و بخواب ؛ زيرا در چنان حالى نمى دانى كه خودت را دعا مى كنى يا نفرين .

۱۰۸۲۹.امام باقر عليه السلام :با حالت كسل و خواب آلود و سنگين به نماز نايست ؛ زيرا اينها از خصلتهاى نفاق است و خداوند مؤمنان را از اين كه در حالت مستى ؛ يعنى مستى خواب ، به نماز ايستند نهى كرده است .

1.تفسير العيّاشي : ۱/۲۴۲/۱۳۷ .

2.بحار الأنوار : ۷۷/۲۲/۶ ، انظر تمام الحديث .

3.بحار الأنوار : ۸۴/۲۸۳/۵ .

4.تفسير العيّاشي : ۱/۲۴۲/۱۳۴ .


ميزان الحكمه ج 06
312

۱۰۸۲۵.بحار الأنوار :فيما أوحَى اللّهُ إلى ابنِ عِمرانَ عليه السلام : يا موسى، عَجِّلِ التَّوبَةَ، و أخِّرِ الذَّنبَ، و تَأنَّ في المَكثِ بَينَ يَدَيَّ في الصَّلاةِ . ۱

2266

النَّهيُ عَنِ التَّكاسُلِ فِي الصَّلاةِ

الكتاب :

يا أيُّها الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقرَبُوا الصَّلاةَ وَ أنتُمْ سُكارَى حَتَّى تَعلَمُوا ما تَقُولُونَ». ۲

إِنَّ المُنافِقِينَ يُخادِعُونَ اللّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى يُرَاؤُونَ النَّاسَ وَ لا يَذكُرُونَ اللّهَ إلاَّ قَلِيلاً». ۳

۱۰۸۲۵.بحار الأنوار:از جمله وحى خداوند متعال به موسى بن عمران عليه السلام اين بود : اى موسى! توبه را پيش افكن و گناه را پس انداز و هنگام ايستادن به نماز در برابر من ، آرام و با تأنّى باش .

2266

نهى از كاهلى در نماز

قرآن :

«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! در حال مستى به نماز نزديك نشويد ، تا بدانيد چه مى گوييد» .

«منافقان با خدا نيرنگ مى كنند و حال آن كه او با آنان نيرنگ خواهد كرد و چون به نماز ايستند كاهلانه برخيزند ، با مردم ريا مى كنند و خدا را جز اندكى ياد نمى كنند» .

1.بحار الأنوار : ۸۴/۲۵۹/۵۷ .

2.النساء : ۴۳ .

3.النساء : ۱۴۲ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 06
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 571047
صفحه از 600
پرینت  ارسال به