19
حکمت نامه لقمان

فصل يكم: زندگى نامه لقمان

لقمان حكيم، يكى از بزرگ ترين حكماى حقيقى است كه قرآن كريم با تعبير بلند و رساىِ : «وَلَقَدْ ءَاتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ ؛ به راستى ، لقمان را حكمت داديم» ، بر حكمتش گواهى داده و برخى از آموزه هاى حكيمانه او را براى آيندگان ، روايت كرده و بدين سان ، همگان را به جستجو و فرا گرفتن حكمت هاى او فرا خوانده است .
متأسّفانه، اطّلاع دقيقى از زندگىِ اين حكيم فرزانه در دست نيست ؛ ليكن بر پايه پژوهش نسبتا جامعى كه در اين باره صورت گرفته است ، ۱ مى توان گزارش اجمالى زيرا را در اين زمينه ارائه كرد .

تبار

برخى ، لقمان را فرزند «ناحور بن تارح» ، ۲ برخى وى را فرزند «باعور بن

1.از جمله «لقمان حكيم و بررسى تطبيقى حكمت هاى او در روايات فريقين ، با نگاهى به متون عهدين» ، پايان نامه دكترى عبداللّه موحّدى محبّ ، ۱۳۸۱ . گفتنى است در فصل يكم، بخش هايى از آنچه درباره زندگى نامه لقمان آورده ايم و منبع آن ذكر نشده ، برگرفته از اين پژوهش است .

2.وى همان آزر ، پدرْ خوانده و يا سرپرست ابراهيم خليل عليه السلام است .


حکمت نامه لقمان
18

ويژگى هاى حكيم و عالِم حقيقى ، براى آدمى حاصل مى گردد و در بالاترين مراتب علم و حكمت ، به والاترين درجات خودشناسى ، خداشناسى ، امامت و رهبرى دست مى يابد .

سرآمد حكيمان

انبياى الهى و اوصياى آنان ، همان كسانى هستند كه به قلّه حكمت علمى ، عملى و حقيقى دست يافته اند . بر اين پايه ، از جانب خداوند متعال ، مأمور آموختن علم و حكمت به جامعه بشر شده اند . در مورد لقمان ، كسانى (مانند عكرمه) كه وى را پيامبر مى دانند ، بر اين باورند كه مقصود از حكمتى كه خداوند متعال به لقمان عنايت كرد، «نبوّت» است ؛ امّا افزون بر اين كه دليلى بر اين مدّعا وجود ندارد ۱ ، سخن اهل بيت عليهم السلامبرخلاف آن است . در حديثى ، امام كاظم عليه السلام ، «حكمت» را در آيه «وَلَقَدْ ءَاتَيْنَا لُقْمَـنَ الْحِكْمَةَ ؛ و به راستى ، لقمان را حكمت داديم»۲ ، به «فهم و خرد (الفهم و العقل)» تفسير نموده است . ۳
در حديثى ديگر ، امام صادق عليه السلام در تفسير آيه مذكور مى فرمايد :
اُوتِى مَعرِفَةَ إمامِ زَمانِهِ .۴شناخت امام زمانش به وى داده شده است .
بنا بر اين ، حكمتى كه لقمان بِدان دست يافت ، حكمت حقيقى و معرفت شهودى است كه مستلزم دستيابى به بالاترين درجه فهم و عقل ، و معرفت انسان كامل (امام زمان) است .

1.ر . ك : ص ۲۶ (آيا لقمان ، پيامبر بود) .

2.لقمان : آيه ۱۲ .

3.الكافى : ج ۱ ص ۱۶ ح ۱۲ .

4.تفسير القمّى : ج ۲ ص ۱۶۱ .

  • نام منبع :
    حکمت نامه لقمان
    سایر پدیدآورندگان :
    غلامعلی، مهدی؛ آریانی، جعفر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 70646
صفحه از 328
پرینت  ارسال به