75
امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری

ترتيب اثر نداد ، و يك لحظه از توجّه به خدا غافل نبود .
امام سجّاد عليه السلام در علم ، فقه ، فضايل و ديگر سجايا همتايى نداشت:
فَلَم يُرَ هاشِمِيَّا اَفضَلَ وَ لا اَفقَهَ مِنه؛ در بين خاندان بنى هاشم از او افضل و افقه ديده نشد . ۱
وى در كرم ، احسان ، جود و سخاوت ضرب المثل و سرآمد عصر خويش بود :
وَ كانَ يَخرُجُ في اللّيلِ حامِلَ الدَّنيانيرَ وَ الدَّراهِمَ فَيُوَزِّعُها عَلى الفُقَراء ... . ؛ در نيمه هاى شب از خانه خارج مى شد و با خود درهم و دينار مى برد و ميان فقرا تقسيم مى كرد ۲ .
پس از آنكه حضرت را مسموم ساختند و چشم از جهان بست ، فقرا فهميدند كه ، سرپرست و دلسوز آنان ، امام زين العابدين عليه السلام بوده است .
امام سجاد عليه السلام در انقلاب كربلا دوش به دوش پدر بزرگوارش ، حضرت حسين بن على عليهماالسلام و ساير شهدا شركت داشت و خداوند او را به وسيله بيمارى از مرگ در آن موقعيّت حساس نجاد داد .
او در سخت ترين دوره ها بار مسئوليّت امامت را به دوش كشيد و براى نجات توده ها از اسارت ، زنجير اسارت را بر تن خود حمل كرد و پس از واقعه كربلا در كوفه و شام و سپس در مدينه به رسالت انقلابى خويش ادامه داد .
امام عليه السلام در عصرى قرار گرفته بود كه فشار و خفقان و رعب از ناحيه حكومت اموى همه جاى كشور وسيع اسلامى را احاطه كرده بود ، و ذكر فضايل آل على عليه السلام و نقل روايات رسول اللّه صلى الله عليه و آله بسيار مشكل و خطرناك بود .
دستگاه ظلم اموى ، وجود امام سجاد عليه السلام را براى تاج و تخت خود مضرّ مى دانست و آن امام همام را در سال 94 يا 95 هجرى به شهادت رساند . حضرت سجاد عليه السلام در

1.صفوة الصفوة ، ج ۲ ، ص ۵۶؛ وفيات الأعيان ، ج ۲ ، ص ۲۵۹؛ بحارالأنوار ، ج ۴۶ ، ص ۱۴۲ .

2.حلية الاولياء ، ج ۳ ، ص ۱۳۶؛ صفوة الصفوة ، ج ۳ ، ص ۵۴ .


امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
74

و هر كس نام زيد عليه السلام را شنيده باشد ، كم و بيش آوازه قيام و شهادت او را نيز شنيده است . با وجود اين كه مردى متّقى ، پارسا ، محدّث ، مفسّر ، جليل و شريف بود ، در ميدان نبرد هم مثل جدّ بزرگوارش حضرت سيّد الشهدا عليه السلام ، از مردان شجاع ، دلير و مجاهد به شمار مى رفت .
زيد عليه السلام در زمانى سخت و دوره اى وحشت بار ، چشم به جهان گشود؛ در زمانى كه بنى اميّه در اوج قدرت و عمّالشان يكّه تاز ميدان كشور وسيع اسلامى آن روز بودند .
زيد بن على عليه السلام در دوره اى پا به عرصه وجود نهاد كه مسلمانان به بند كشيده شده آرزوىِ فرمانده اى انقلابى ، مخصوصا از خاندان على عليه السلام را در دل مى پرورداند .
او در زمانى متولّد شد كه كوچك ترين قيام مسلحانه علنى توسّط ائمه دين عليهم السلامسبب از هم پاشيدن تمام آمال شيعيان و انقلابيّون و در نتيجه محروم ماندن مردم از وجود ائمه معصوم عليهم السلام خويش مى شد ، و حتّى كم ترين اثرى از اسلام واقعى باقى نمى ماند .
در اين شرايط سخت ، احتياج به فرماندهى لايق و ارزنده از دودمان شريف ابوطالب در همه جا محسوس بود و بايد فرد بارزى از ايشان با صلاحديد امام به نحو سرّى و تاكتيكى ، فرماندهى رسمى نبرد مسلحانه را به عهده بگيرد .

نَسب شريف ، اَلقاب و سيماى حضرت زيد بن على عليهماالسلام

پدر عالى قدر زيد عليه السلام ، امام على بن الحسين عليهماالسلام امام چهارم شيعيان است . او امامى معصوم و در زهد و تقوا مردى بى نظير بود:
وَ كانَ قَد بَلَغَ الغايَةَ في العِبادَةِ وَ التَّديُّنِ؛ او به انتها درجه تقوا و تديّن نايل شده بود ۱ .
به طورى كه از كثرت عبادت ، بستگان و آشنايان ايشان وحشت هلاكت او را داشتند ، و آن حضرت را از عبادت طاقت فرسا و مشقّت آميز نهى مى كردند ، ولى او

1.طبقات ابن سعد ، ج ۵ ، ص ۱۵۶؛ تاريخ طبرى ، ج ۶ ، ص ۲۶۳ .

  • نام منبع :
    امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 175291
صفحه از 336
پرینت  ارسال به