35
امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری

اعتراض يا گله اى از مأمون نكند و يا قاتل را تعقيب نكند ، بعيد است . ۱
بنابراين دليل قابل قبولى بر مدفون بودن حضرت حمزة بن موسى عليه السلام كه فرزند بى واسطه حضرت امام كاظم عليه السلام باشد ، در ترشيز وجود ندارد . ممكن است مدفون در اين بقعه ، حمزة بن حمزة بن موسى عليه السلام باشد ؛ زيرا اختلافى ميان عالمان انساب و تاريخ نسبت به مدفون بودن حمزة بن حمزة در خراسان ۲ وجود ندارد .

ب . سيرجان

جز آنچه در لباب الأنساب آمده ، دليل ديگرى برمدفون بودن حمزة بن موسى عليه السلام در سيرجان كرمان وجود ندارد . در آنجا آمده است :
أمّا حمزة بن موسى فاُمُّه أمّ ولد ، و هو مدفون بالسيرجان من كرمان . ۳
اگر در سيرجان فرزند بلافصلى از امام هفتم وجود داشت ، قطعا مزار او در بين مردم آن سامان مشهور و معروف بود ، در حالى كه در سيرجان امامزاده اى با اين عنوان يافت نمى گردد . در منتقلة الطالبية آمده است :
... ذِكْرُ مَن ورد بسيرجان . . . منهم ولد موسى الكاظم عليه السلام بسيرجان ، ابوالحسن على بن ابراهيم بن محمّد بن موسى الكاظم عليه السلام . ۴

ج . شيراز

درباره مدفون بودن حمزة بن موسى در شيراز ادعاهايى شده است . برخى با نقل ناصحيح از عالم آراى عباسى ـ همان گونه كه اشاره شد ـ مدفن او را در شيراز مى دانند .
مرحوم عباس فيض مى نويسد :
صاحب كتاب بدايع الانوار به مدفون بودن حمزة بن امام موسى عليه السلام تصريح نموده و

1.شاگردان مكتب ائمه عليهم السلامج ۲ ، ص ۱۰۶ .

2.المجدى ، ص ۱۱۷ ؛ عمدة الطالب ، ص ۲۰۸ ؛ سراج الأنساب ، ص ۷۶ ؛ الأصيلى ، ص ۱۸۰ ؛ الفصول الفخريه ، ص ۱۴۱ ؛ مسند الامام الكاظم ، ج ۱ ، ص ۱۸۶ ؛ منتهى الآمال ، ج ۳ ، ص ۱۵۶۸ .

3.لباب الأنساب ، ج ۲ ، ص ۵۹۴ .

4.منتقلة الطالبية ، ص ۱۷۹ .


امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
34

ترشيز را ترسيز ، ترتسيز ، ترسيس ، ترشيش ، ترشش و ... خوانده اند . ۱ پس اين چنين احتمالى خالى از وجه نيست .
نيز محل دفن جناب حمزه در باغى دانسته شده كه باز با بقعه موجود در كاشمر سازگار است ؛ زيرا بقعه در محلى است كه بدان باغمزار گفته مى شود . در تاريخ كاشمر آمده است .
... باغمزار سيد حمزه يكى از زيباترين باغات ايران است كه عنوانا باغمزار خوانده مى شود . باغمزار كاشمر در حالى كه در يكى از خيابانهاى شمالى شهر كاشمر بر سكويى بلندتر از قاعده شهر قرار گرفته است ، از زيبايى چشمگير سروهاى باستانى نيز برخوردار است ... . ۲
هرچند نقل ضامن بن شدقم بر بقعه موجود در كاشمر قابل تطبيق است ، امّا در اصل مطلب مى توان ترديد نمود و آن اينكه نويسنده مدعى شده است كه :
سافر مع أخيه الإمام علي الرضا عليه السلام ... خرج عليه قوم من رؤساء المأمون ، فقتلوه ... ۳ صرف نظر از اينكه همراهى او با امام بايد ثابت شود ، و مورخى بدان تصريح نكرده است ، بايد گفت كه كشتن همراهان امام عليه السلام به دستور مأمون معقول به نظر نمى رسد ؛ چراكه امام رضا عليه السلام به دستور مأمون جهت پذيرفتن ولايتعهدى به خراسان مى رفت . مرحوم محمّد على عالمى مى نويسد :
دليل عدم صحت اين داستان آن است كه اگر مهاجمين ، امام را شناختند و دشمنى شخصى يا دستورى از مأمون داشند ، مى بايد امام را شهيد كنند . و اگر نشناختند ، چه جهت مى تواند انگيزه اين عمل باشد ؛ مخصوصا طبق همين نقل ، حمزه غلام وار در خدمت امام بوده و مسلما هرگز نسبت به نوكر و غلامش دشمنى نمى ورزيد ؛ مضافا آنكه به همين سادگى ، امام برادرش را دفن كند و كمترين

1.تاريخ كاشمر ، ص ۱۴ .

2.همان ، ص ۱۱۹ .

3.تحفة الأزهار ، ج ۲ ، ص ۳۲۲ .

  • نام منبع :
    امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 176093
صفحه از 336
پرینت  ارسال به