21
امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری

مرحوم محدث قمى در كتاب هدية الزائرين پس از نقل مطلب بالا فرموده است:
و مثل امامزاده محمّد ، فرزند امام جعفر صادق عليه السلام كه در شهر بسطام مدفون است .
و مثل قبر سيد معظم جليل ، ابو جعفر محمّد بن على الهادى عليه السلام در نزديكى «بلد » كه اسم منزلى است معروف در طريق سامرّه ، و جلالت و نبالت شأن آن بزرگوار بسيار است ... . ۱
علامه مجلسى در تحفة الزائر فرموده است:
در هر بلده از بلاد ، قبور منسوبه به اولاد و احفاد ائمّه بسيار است ، امّا بعضى از ايشان مدفون بودنشان در آن مكان معلوم نيست ، و بعضى حالشان معلوم نيست ، و زيارت هر يك از ايشان كه بدى شان معلوم نباشد خوب است ، و تعظيم ايشان ، تعظيم ائمه است ، و از براى ايشان زيارتى بخصوص منقول نيست ، اگر به كيفيت زيارت ساير مؤمنان ايشان را زيارت كنند خوب است . و اگر ايشان را امتياز دهند به مخاطبه سلام ، مثل ائمه عليهم السلام به هر لفظى كه بر زبان جارى شود و متضمّن تعظيم ايشان باشد خوب است ، و اگر آنچه علما تأليف كرده اند و در كتب زيارات مذكور است بخوانند خوب است .
و همچنين مستحب است زيارت مراقدى كه منسوب است به انبيا .
و همچنين هر يك از اصحاب نبىّ صلى الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام ، كه خوبى ايشان معلوم باشد ، مثل سلمان و ابوذر و مقداد و عمّار و حذيفه و جابر انصارى و ميثم تمّار و رشيد هجرى و قنبر و حجر بن عدى و ساير افاضل محدثين اصحاب ائمه عليهم السلام هر يك قبرشان معلوم باشد .
و همچنين اكابر علماى شيعه مثل شيخ مفيد و سيد مرتضى و سيد رضى و شيخ طوسى و علاّمه حلّى و هر كه از افاضل علماى شيعه كه قبرش معلوم باشد ، زيارت ايشان مرغوب است . ۲
مرحوم حاج ملا هاشم خراسانى مى فرمايد:
امام زادگان عظام طبقات و اصنافى هستند:
صنف اول امامزاده هايى كه علاوه بر شرافت نسبيه ، شأن و جلالت قدرشان معلوم

1.هدية الزائرين ، ص ۳۳۸ ـ ۳۴۴ .

2.تحفة الزائر ، ص ۵۴۶ ـ ۵۴۷ .


امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
20

سوم ، يك فرسخى مدينه طيّبه در قريه «عريض » كه ملك آن جناب و محل سكناى خودش و ذرّيه اش بود و لهذا او را على عريضى [مى گفتند] و اولادش نيز به همين لقب در كتب انساب و غيرها معروفند و در آنجا نيز بر قبر شريفش قبه اى است عاليه ... .
باقى مى ماند قليلى كه هر دو جهت آن مكشوف است .
مقل قبر اسماعيل پسر امام جعفر صادق عليه السلام ، كه در بقيع نزديك ائمه بقيع عليهم السلاممعلوم است ... .
و جمله اى از اولاد حضرت امام موسى كاظم عليه السلام ، مثل سيد جليل عظيم القدر و الشأن احمد معروف به شاه چراغ ، كه در داخل شهر شيراز مدفون است ... .
و برادر ديگرش سيد جليل القدر صاحب فضل و صلاح محمّد ، كه با احمد از يك مادرند و در شهر شيراز معروف است به مير سيد محمّد ، و در نزديكى قبر برادرش است و داراى بقعه و ضريح و خدمه است ... .
و برادر ديگرش قاسم كه در هشت فرسخى حلّه مدفون است ، و قبر شريفش زيارتگاه عامّه خلق است ، و پيوسته علما و اخيار به زيارت او روند ... .
و مثل برادر ديگرش امامزاده حمزه كه با امامزاده احمد و محمّد از يك مادرند ، و قبر شريفش در رى نزديك قبر حضرت عبدالعظيم است ، و مادامى كه عبدالعظيم در رى زنده بود ، پيوسته به زيارت او مى آمد و اين سيّد جليل القدر الآن در رى صاحب قبّه و بارگاه و ضريح و صحن و خدمه است ... .
و مثل أبى حمزه امير على بن حمزة بن موسى الكاظم عليه السلام كه قبر شريف در شيراز خارج باب اصطخر است ... .
و مثل سيده جليله معظّمه فاطمه دختر امام موسى عليه السلام مدفونه به قم در نهايت جلالت و علو مقام است ... .
و مثل معظمه نجيبه حضرت حكيمه خاتون ، دختر امام محمّد تقى عليه السلام كه چهار امام را درك نموده و به آنها خدمت كرده ... و قبر شريفش در قبّه ساميه عسكريين است .
و مثل امامزاده لازم التعظيم جناب عبدالعظيم ... . ۱

1.تحية الزائر ، حاجى نورى و محدث قمى ، ص ۳۲۲ ـ ۳۳۲ .

  • نام منبع :
    امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 176113
صفحه از 336
پرینت  ارسال به