193
امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری

انساب مذكور است موسوم به عبداللّه ... خود عبداللّه و فرزندش حسين و نواده اش عبداللّه عالم و فاضل و محدث و شاعر خوش بيان و شيرين زبان بوده اند . ۱
در سبب ابيض ناميدن آن حضرت در همين كتاب درج است:
اين بزرگوار (عبداللّه ) را ابيض خواندند ، براى سفيدى بدن و رخسارش . ۲
گويا ظاهرا چون وى را ابيض مى خوانده اند ، اين لقب را بر پسرش حسين و حتى بر نواده اش نيز اطلاق مى كرده اند ، چنانكه در تاريخ قم آمده:
ابو عبداللّه الابيض بن الحسين بن عبداللّه به رى رفت و اعقاب او به رى اند . ۳
با توجه به مطالب مذكور در فوق اين سؤال پيش مى آيد كه آنكه در رى مدفون و مرقدش مزار است كيست؟ عبداللّه ابيض بن عباس است ، يا پسرش ابو عبداللّه حسين ، و يا چنانكه در تاريخ قم است نواده عبداللّه بن عبّاس؟
از عبارت منتقلية الطالبية چنين بر مى آيد كه از اولاد حسن افطس ، ابو عبداللّه حسين بن عبداللّه به رى آمد نه پدر وى ، و در متن كتاب النقض نيز چنانكه گذشت ، در دو مورد نام ابو عبداللّه مذكور افتاده است ، و محشّى آن كتاب در ذيل مورد نخستين آورده:
ابن مهنا در عمدة الطالب ضمن بيان عقب عبداللّه شهيد بن الحسن الافطس گفته:
امّا العباس بن عبداللّه الشهيد فعقبه قليل ، منهم الابيض الشاعر و هو ابو عبداللّه الحسين بن عبداللّه بن العباس المذكور ، و قال الشيخ ابوالحسن العمرى: الابيض هو عبداللّه بن العباس ، و امّا ابو نصر البخارى فقال: انه الحسين بن عبداللّه بن العباس و قال: مات بالرّى سنة تسع عشرة و ثلاثمائة و قبره ظاهر يزار . ۴
اينكه صاحب جنّة النعيم اشاره به قول ارباب تايخ و سير كرده ، متأسفانه نام آنها و يا كتابشان را ذكر ننموده است ، و قاضى نوراللّه نيز ظاهرا به كتاب النقض نظر داشته و از آنجا نقل كرده است .

1.همان ، ص ۴۹۰ ، س ۶ به بعد .

2.همان ، ص ۴۹۲ ، ص ۱۱ .

3.تاريخ قم ، ص ۲۲۹ ، س ۱۵ .

4.ص ۳۴۱ ـ ۳۴۲ ، چاپ نجف ، و ص ۳۱۵ ـ ۳۱۶ ، چاپ بمبئى (از محشّى) .


امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
192

محشّى محترم آقاى دكتر محدّث ارموى در ذيل «ابو عبداللّه » آورده اند:
كذا فى النسخ؛ علامه فقيد ميرزا محمّد خان قزوينى رحمه الله در حاشيه اين مورد گفته: اين بايد همان امامزاده عبداللّه باشد به احتمال قوى .
در جاى ديگر در كتاب النقض چنين آمده:
... اهل رى به زيارت سيد عبدالعظيم روند ، و به زيارت سيد ابو عبداللّه الابيض . ۱
در جنّة النعيم از منتقلة الطالبية درج افتاده:
ذكر من ورد الرى من اولاد الحسن الافطس بن على بن على بالرّى من نازلة الكوفة و هو الشاعر ابوعبداللّه الحسين بن عبداللّه الاصغر الابيض بن عباس بن عبداللّه ابن الحسن الافطس ... . ۲
در حاشيه افزوده شده:
از اين بيان معلوم مى شود ابو عبداللّه شاعر پسر عبداللّه ابيض كه معروف به امامزاده عبداللّه است در رى مدفون شد . ۳
در جنّة النعيم در بيان احوال امامزاده عبداللّه چنين آمده:
نسب شريف وى آنچه در كتب انساب صحيحه ديده شده است: عبداللّه ابيض بن عباس بن محمّد بن عبداللّه شهيد بن حسن افطس بن على بن على بن حسين بن على بن ابى طالب ، بر اين قاعده پنج پشت نسب كريمه امامزاده عبداللّه منتهى مى شود به حضرت امام زين العابدين ... جماعتى از اهل تواريخ و ارباب سير احوال وى را شرح داده اند ، در ذيل كسانى كه در رى مدفون اند ... مرحوم قاضى نوراللّه اين بزرگوار را در كتاب مجالس المؤمنين ياد كرده است ، و بخارى نسابه گفته است: در رى مزار كثير الانوار ابو عبداللّه حسين بن عبداللّه ابيض است كه در سال سيصدو نوزده به رحمت ايزدى پيوست و پسرى نيز از حسين بن عبداللّه ابيض در كتاب

1.همان ، ص ۶۴۳ ، س ۵ . در اين صفحه در متن سيد عبداللّه الابيض و نسخه بدل آن سيد ابو عبداللّه آمده ، لكن محشى در كتاب نقض ص ۲۹ در فهرست نامها اشاره كرده كه «در اين صفحه به غلط عبداللّه براى متن اختيار شده» .

2.جنّة النعيم ، ص ۵۰۱ ، س ۲۵ .

3.همان . حاشيه كتاب .

  • نام منبع :
    امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 175293
صفحه از 336
پرینت  ارسال به