و در روايتى است : « كلمات فرج بر آنها بخوانيد و اسامى امامها را يك يك به آنها عرضه داريد تا بشنوند و بخوانند ، پس از زهاق روح فائده ندارد » ۱ .
و ايضاً مرويست : « هر آن كس در اوقات صلوات كه منظور نظر عزرائيل است متذكر شهادتين و عقايد حقّه خود شود در زمان احتضار ملك الموت شيطان را مى راند » .
در سند و مأخذ دعاء عديله است
و جمعى از دوستان مأخذ و سندى از براى دعاء عديله از داعى مسألت كردند در اين وقت بخاطر آوردم آنچه مرحوم سيد هاشم بحرانى در كتاب « معالم الزلفى » نقل كرده است از كتاب « ارشاد المسترشدين » كه صاحب كتاب مذكور فرمود : ولنختم رسالتنا هذه بمسألة مباركة نافعة وهى أن العَديلَة تقَعُ عند الموت ۲ . پس شيطان در نزد محتضر مى آيد و مى خواهد او را عدول بدهد از ايمان به كفر .
و در كتاب « مجمع البحرين » ۳ فرمود : در فقره دعاء مرويست : « نعوذ بك من العديلة عند الموت »۴ ، يعنى : پناه مى برم بتو ـ اى پروردگار من ! ـ از اينكه عدول از حق كنم در زمان مردن .
و اهل لغت مى گويند : عدل عن الطريق عدولاً : مال عنه وانصرف .
پس معنى عدول و عديله آن ميل كردن و گذشتن از راه حق و صواب است ، بناءً على ذلك عديله صفت شخص صاحب دين است . و در بعضى از كتب مشهوره مذكور است : عديله اسم شيطانيست كه موكل بر اخذ دين هر مسلمانى است در حين احتضار محتضر
1.قريب بدين مضمون بدون استناد به روايتى ، در مقنعه شيخ مفيد : ۷۳ ـ ۷۴ مذكور است ، نيز احكام النساء ، شيخ مفيد : ۵۹ ، النهاية ، شيخ طوسى : ۳۰ .
2.مستدرك سفينة البحار ۷/۱۲۲ ، وى تصريح كرده كه صاحب ارشاد المسترشدين ، فخر المحققين فرزند علامه حلى است .
3.مجمع البحرين ۳/۱۳۴ ماده ( عدل ) .
4.نيز بنگريد به : اقبال الاعمال : ۶۳۲ ، بحار الانوار ۹۸/۳۸۳ ح ۳ .