171
روح و ريحان ج1

يعنى : تب بر فرزندان پيغمبران مضاعف و دو برابر است .
به عبارت ديگر : تبى كه عارض بر ايشان مى‏شود شديدتر است از غيرشان ۱ .
پس فرزند بايد نظر به كردار و رفتار پدر و مادر كند ، و بر طريقه ايشان مشى نمايد .
خوش است اين فرقه جليله بنگرند اميرمؤمنان و صدّيقه طاهره صلوات اللّه‏ عليهما به چه نحو در دار دنيا زندگى كردند و بندگى نمودند .
براى تذكره دو حديث از اين دو بزرگوار از كتب صحيحه مى‏نويسد :

در انگشترى خواستن صديقه طاهره از پدر بزرگوار خود
و يافتن آن و خواب ديدن

حديث اوّل : ابن شهر آشوب عليه الرحمة در كتاب « مناقب » ۲ روايت كرده است كه : صديقه طاهره عليهاالسلام از پدر بزرگوار انگشترى خواست آن جناب فرمودند : چون نماز شب كردى از خداوند بخواه ، به حاجت خود خواهى رسيد .
پس آن مخدّره چنين كرد ، هاتفى گفت : آنچه طلب كردى در زير مصلاّى توست ، چون نظر فرمود انگشترى از ياقوت ديد كه تمام دنيا قيمت او نبوده ، پس در انگشت كرد و فرحناك شد . چون استراحت فرمود خود را در بهشت يافت و سه قصر ديد كه در بهشت مانند آن نديده بود . سؤال فرمود : اين سه قصر از آن كيست ؟ گفتند : از فاطمه دختر محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله است . چون داخل يكى از اين قصور گرديد تختى يافت كه سه پايه داشت . سؤال فرمود : چرا اين تخت يك پايه ندارد ؟ ! گفتند : صاحب آن انگشترى از خداوند خواست به عوض آن يك پايه اين تخت گرفته شد . چون از خواب برخاست ، وقت صبح شرفياب حضرت ختمى مآب صلى‏الله‏عليه‏و‏آله گرديد و آنچه ديده بود در رؤيا و منام عرضه داشت .

1.اين تعبير از مرحوم مجلسى در بحار مى‏باشد .

2.مناقب ابن شهر آشوب ۳/۳۳۹ فصل فى معجزاتها عليهاالسلام ، بحار الانوار ۴۳/۴۶ باب ۳ ح ۴۶ .


روح و ريحان ج1
170

در كتب صحيحه مروى ۱ است : مقدمة الجيش لشكر نصرت اثر بقيّة اللّه‏ فى الأرض
حجة اللّه‏ بن الحسن العسكرى حضرت صاحب الزمان صلوات اللّه‏ عليه ، حضرات سادات‏اند چنانكه روايت شده است : روزى حضرت رسول صلى‏الله‏عليه‏و‏آله جماعتى از بنى هاشم را ملاقات فرمود ، گريه شديدى كرد و صورتش تغيير نمود . اصحاب اطياب عرض كردند : جهت گريه شما چيست ؟ ! فرمودند : خداوند سبحان آخرت را براى ما اهل بيت اختيار كرد و اهل بيت من بعد از من به بلاء و تطريد و تشريد شديد مبتلا شوند تا آنكه قومى از ناحيه مشرق با رايات سياه ظاهر شوند و با ايشان مردم مقاتله نمايند و چون طلب خير و حق كنند ايشان قبول ننمايند ، پس با شمشيرهاى برنده احقاق حق كنند و به صاحب حق تسليم نمايند كه مهدى آل عصمت و طهارت است .
و از اين خبر برمى‏آيد : مراد از آن قوم كه از مشرق با رايات سود خروج مى‏نمايند ساداتند ، و مقاتله ايشان براى احقاق حق و تسليم به امام زمان عليه‏السلام است .
و حضرت باقر عليه‏السلام فرمودند : « لَوْ أدْرَكْتُ ذلِكَ لأبْقَيْتُ نَفْسى لصاحِبِ هذا الأمْرِ »۲ .

خصيصه عاشره : [ در پريشانى احوال سادات فخام ]

مخفى نماناد بر حسب حكمت كامله و مصلحت شامله اين سلسله طاهره و زمره باهره در زندان خانه دنيا آمالشان از وصول و انتفاع اموال منقطع شد ، و غالباً سادات فخام عظام فقير و مستأصل و پريشانند ، و حاشا كه اين فقر و عسرت باعث اهانت ايشان باشد بلكه براى تحصيل لذّت و عشرت نشانه آخرت است و موجب اجر و نعمت باقيه ، بلكه حضرت صادق عليه‏السلام در كتاب « طبّ الأئمّة » ۳ فرمودند : « إنّ الحُمّى يُضاعَفُ عَلى أوْلادِ الأنبياء »۴

1.بحار الانوار ۵۱/۸۲ باب ۱ ، دلائل الامامة : ۲۳۳ و ۲۳۵ ، العدد القوية : ۹۱ ، كشف الغمة ۲/۴۷۲ .

2.بحار الانوار ۵۲/۲۴۳ باب ۲۵ ح ۱۱۶ به نقل از غيبت نعمانى .

3.بحار الانوار ۵۹/۹۹ ح ۱۹ به نقل از طب الأئمة .

4.حاكم نيشابورى در مستدرك ۴/۳۰۷ حديثى قريب بدين مضمون از حضرت نبوى عليه وآله الصلاة والسلام نقل كرده است . نيز رجوع كنيد به : سبل الهدى والرشاد ۱۲/۲۴۰ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 152688
صفحه از 433
پرینت  ارسال به