گفتگو با حجة الاسلام و المسلمين سيد محسن حسيني اميني - صفحه 260

تعالى عليهم اجمعين ـ گذراندم. اجازه اجتهاد را در حوزه علميه نجف دريافت نمودم و در سى وهشت سالگى از نجف اشرف تبعيد و در شهرستان قم، عُشّ آل محمد، ساكن شدم و به تدريس و تحقيق پرداختم. مدتى نيز به نمايندگى مقام معظم رهبرى جهت نظارت بر ذبح اسلامى در هندوستان و چين بودم.

آثار

آثار اين جانب به دو بخش تقسيم مى شود: تأليف و تحقيق. آثار تأليفى شامل بخش عظيمى از تقريرات درسى مانند شرح بر كفاية الاصول و بحث دروس خارج آيات عظام به شرح ذيل است:
1 ـ تقرير بحث طهارت مرحوم آقا ميرزا باقر زنجانى؛
2 ـ تقرير بحث بيع حضرت امام راحل؛
3 ـ تقرير درس آية الله خويى كه مشتمل بر مباحث ذيل است:
صلاة يوميه؛ صلاة آيات؛ صلاة مسافر؛ صلاة قضاء؛ صلاة استيجار؛ صلاة احتياط؛ صلاة عيد؛ صلاة مستحبه؛ صلاة جماعت؛ منافيات نماز؛ شكيات نماز؛ صوم در دو مجلد؛ اعتكاف؛ زكات؛ خمس؛ حج در سه مجلد؛ مقدارى از اجاره.
4 ـ منتخب احاديث القدسية: در اين كتاب احاديث قدسى كه از طريق اهل بيت عصمت و طهارت(ع) نقل شده است در يك صفحه و احاديث قدسى نقل شده توسّط اهل تسنن در صفحه مقابل آورده شده و موضوعات و ابواب متعدد تدوين شده است. اين كتاب چند بار تجديد چاپ شده است.
لازم مى دانم مقدارى راجع به حديثِ قدسى صحبت كنم و در باب فرق ميان آن و آيات قرآنى توضيح مختصرى بدهم.
حديث قدسى حديثى است كه پيغمبر از خداوند اخبار كند؛ بدين گونه كه معنى و مضمون آن بر قلب پيغمبر القا مى شود، سپس پيغمبر با الفاظ خويش آن

صفحه از 281