219
مراقبات ماه رمضان

ب ـ دعاى ابو حمزه ثُمالى

۲۱۱.مصباح المتهجّد ـ به نقل از ابو حمزه ثمالى ـ :امام سجّاد عليه السلام در ماه رمضان ، همه شب را نماز مى خواند و چون سحر مى شد ، اين دعا را مى خواند:
«خدايا! مرا با كيفرت ادب نكن و با عقوبت غافلگيركننده ات ، به من نيرنگ مزن. پروردگارا! برايم از كجا خير تواند بود ، با آن كه جز از پيش تو يافت نمى شود؛ و برايم از كجا رهايى خواهد بود ، با آن كه جز به يارى ات ، در توان
نيست؟ نه آن كه نيكى كند ، از يارى و رحمتت بى نياز است و نه آن كه بدى كند و بر تو گستاخ شود و تو را ناخرسند سازد ، از قلمرو قدرتت بيرون. اى پروردگار من ، اى پروردگار من ، اى پروردگار من!...» .
بگويد تا آن كه نفَس قطع شود .
«تو را با تو شناختم و تو خود ، مرا بر خودت راهنمايى كردى و به سويت خواندى و اگر تو نبودى ، نمى دانستم كه تو چيستى.
سپاس ، خدايى را كه او را مى خوانم ، پس جوابم مى دهد ، هر چند وقتى مرا مى خوانَد ، كاهلم.
سپاس ، خدايى را كه از او مى خواهم ، پس عطايم مى كند ، هر چند وقتى از من وام مى خواهد ، بخيلم.
سپاس ، خدايى را كه هر گاه بخواهم ، براى نيازم او را مى خوانم و هر گاه بخواهم ، براى راز و نيازم با او خلوت مى كنم ، بدون هيچ واسطه اى . او نيز حاجتم را برمى آورد.
سپاس، خدايى راكه جز او را نمى خوانم ، و اگر جز او را بخوانم ، دعايم را اجابت نمى كند .
سپاس ، خدايى را كه جز به او اميد ندارم ، و اگر جز به او اميد بندم ، اميدم را نااميد مى كند.
سپاس ، خدايى را كه مرا به خودش وا گذاشت. پس گرامى ام داشت و مرا به مردم وا نگذاشت تا خوارم سازند .
سپاس ، خدايى را كه با من اظهار دوستى كرد ، با آن كه او از من ، بى نياز است .
سپاس ، خدايى را كه نسبت به [ گناهانِ] من بردبارى مى ورزد ، چنان كه گويى مرا گناهى نيست. پس ، پروردگارم ، پيش من ستوده ترين چيز و شايسته ترين كس به ستايش من است .
خداوندا! من راه هاى نيازخواهى را به سوى تو باز مى بينم و چشمه هاى اميد به درگاهت را پُرآب مى يابم و يارى جستن از احسان تو را براى اميدواران به تو روا مى بينم و درهاى دعا به پيشگاهت را براى فريادخواهان ، گشوده مى يابم؛ و مى دانم كه براى اميدواران، در جايگاه اجابتى و براى پريشان خاطران، در كمينِ فريادرسى ، و [ مى دانم كه] در ناليدن به درگاه جود تو و خرسندى از تقدير تو ، بهترين عوض از بخلِ بخيلان است و وسعت و بى نيازى از آنچه در دست دنياطلبان است و [ نيز مى دانم] آن كه به سوى تو كوچ كند ، راهش نزديك است و تو خود را از بندگانت نمى پوشانى ، مگر آن كه كارهاى بدِ آنان ، حجابى ميان آنان و تو گردد. من خواسته ام را به درگاه تو آورده ام و نيازم را نزد تو باز مى گويم و پناهجويى ام را به نزد تو و وسيله جويى ام را با دعا به آستان تو قرار داده ام ، بى آن كه شايسته آن باشم كه از من بشنوى و يا از من درگذرى؛ بلكه از آن رو كه به بزرگوارى ات اطمينان دارم و به درستىِ وعده ات دل آرامم و به ايمان به يگانگى ات پناه برده ام و يقين دارم كه مرا چنان مى شناسى كه پروردگارى جز تو و معبودى غير از تو ندارم، كه تو يگانه بى شريكى.
خداوندا! تو فرموده اى و سخنت حق و وعده ات راست است كه: «از فضل (احسان) خدا بخواهيد» «همانا خداوند به شما مهربان است» و از صفات تو ـ اى سَرور من ـ آن نيست كه به خواستن ، فرمان دهى ، ولى عطا نكنى ، در حالى كه تو با بخشش هايت ، به اهل مملكت خويش نعمت دهنده اى و با رأفت و مهربانى ات ، به آنان عنايت دارى.
خداوندا! مرا از كوچكى ، در دامان نعمت و احسانت پروراندى و در بزرگى هم بلندآوازه ام كردى. پس ، اى آن كه در دنيا با نيكى و احسان و نعمت هايش مرا پرورْد و در آخرت به بخشايش و بزرگوارى اش اشارتم فرمود! اى مولاى من! معرفتم ، راهنماى من بر توست و محبّتم به تو ، واسطه من به درگاهت است و من به راهنمايى تو ، به اين راهنمايم اطمينان دارم و به شفاعت تو ، به شفيع خود دل گرمم.
سرورم! تو را با زبانى مى خوانم كه گناهش ، آن را لال كرده است و با قلبى با تو نجوا مى كنم كه جرمش ، او را به هلاكت افكنده است.
پروردگارا! تو را مى خوانم ، بيمناك و مشتاق ، و اميدوار و ترسان. مولاى من! چون به گناهانم مى نگرم ، وحشت زده مى نالم و چون بر كَرَمت چشم مى دوزم ، اميدوار مى شوم. پس اگر ببخشايى ، بهترين مهربانى و اگر عذاب كنى ، ستم نكرده اى.
خدايا! حجّت من در گستاخى ام بر خواستن از تو ، با اين كه آنچه را نمى پسندى ، انجام داده ام، بخشش و كَرَم توست و پشتوانه ام در سختىِ خويش با وجود بى شرمى ام، رأفت و مهربانى توست. اميد بسته ام كه بين اينها ، نااميدم نمى كنى . پس ، اميدم را برآور و دعايم را بشنو ، اى بهترين كسى كه نيايشگر ، او را مى خواند و برترين كسى كه اميدوار ، به او اميد مى بندد!
سرورم! آرزويم بزرگ ، ولى كردارم زشت است؛ از بخشايش خود به اندازه آرزويم عطا كن و مرا به بدترين كارم مؤاخذه نكن. تو بزرگوارتر از آنى كه گنهكاران را كيفر دهى و بردبارتر از آنى كه كوتاهى كنندگان را مجازات كنى.
سرورم! به احسانت پناهنده ام و از تو به سوى خودت مى گريزم و وعده گذشتى را كه به خوش بينان به خويش داده اى ، حتمى مى دانم. پروردگارا! مگر من كيستم و چه اهمّيتى دارم؟ به احسانت مرا ببخشاى و به گذشتت بر من منّت گذار. پروردگارا! با پوششت مرا بپوشان و با ذات بزرگوارت از سرزنشم درگذر. اگر امروز ، كسى جز تو بر گناهم آگاه مى شد ، انجامش نمى دادم و اگر از كيفر امروزت بيم داشتم ، از آن پرهيز مى كردم ، [ البتّه] نه آن كه پيش من بى مقدارترينِ بينندگان يا ناچيزترينِ مطّلعان از من باشى ؛ بلكه چون تو ـ اى پروردگار ـ بهترينِ پوشانندگان و دادگرترينِ داوران و بزرگوارترينِ بزرگوارانى؛ [و] عيب پوش و خطابخش و غيب دانى؛ [و] با كَرَمت گناه را مى پوشى و با بردبارى ات ، كيفر را به تأخير مى افكنى. پس ، تو را
سپاس بر بردبارى ات پس از دانستنت ، و بر گذشتت پس از قدرتت. بردبارى ات به من ، بر گناه ، گستاخم مى كند و عيب پوشى ات بر من ، به بى شرمى ام مى كشاند و شناختى كه از رحمت گسترده و گذشت بزرگ تو دارم ، مرا در روى آوردن به گناهان ، شتاب مى بخشد.
اى بردبار ، اى بزرگوار ، اى زنده پابرجا ، اى آمرزنده گناه ، اى پذيرنده توبه ، اى بزرگ منّت و اى ديرين احسان! كجاست پوشش زيبايت؟ كجاست گذشت بزرگت؟ كجاست گشايش نزديكت؟ كجاست پناه دادنِ سريعت؟ كجاست رحمت گسترده ات؟ كجاست بخشش هاى فراوانت؟ كجاست عطاهاى گوارايت؟ كجاست رفتارهاى ارجمندت؟ كجاست فضل بزرگ و منّت عظيم و احسان ديرينت؟ كَرَمت كجاست ، اى كريم؟ با كَرَمت ، نجاتم بخش و با رحمتت ، رهايم كن!
اى احسان كننده ، اى زيباكردار ، اى نعمت بخش و اى صاحب احسان! در نجات از كيفرت ، به اعمال خود تكيه نمى كنيم؛ بلكه به احسانت بر ما ، دل بسته ايم؛ چرا كه تو اهل تقوا و اهل آمرزشى. از روى نعمت ، آغازگر احسانى و از روى كَرَم ، بخشاينده گناه. نمى دانيم چگونه سپاست گوييم و كدام نعمتت را شكر كنيم: آيا بر آن زيبايى اى كه مى گسترى؟ يا بر آن زشتى اى كه مى پوشانى؟ يا بر آن بلاها و امتحان هاى بزرگى كه آسان ساختى؟ و يا آن سختى هاى بسيارى كه از آنها نجات و عافيت بخشيدى؟
اى دوستِ آن كه به درگاهت مهر ورزد! اى نور چشم آن كه به تو پناه آورَد و از ديگران بگسلد! تو نيكوكارى و ما بدكاريم. پس ، پروردگارا! به زيبايىِ لطف و كَرَمت ، از زشتى گناهمان درگذر!
پروردگارا! كدام نابخردى است كه بخشش تو نتواند آن را فرا گيرد؟ يا كدام زمان ، بلندمدّت تر از تحمّل توست؟ و اندازه كارهاى ما در كنار نعمت هاى تو چيست؟ و چگونه كارهاى زشتمان را در مقابل بزرگوارى ات ، زياد بشماريم؟ بلكه چگونه مجال بر گنهكاران ، تنگ مى شود ، با آن رحمت گسترده تو كه آنان را فرا گرفته است؟
اى گسترده آمرزش ، اى گشاده دست به رحمت! به عزّتت سوگند ـ اى سرورم ـ اگر مرا برانى ، از درگاهت نروم و از التماس به تو دست بر ندارم؛ چرا كه تو را با جود و كَرَم مى شناسم. تو آنچه را بخواهى ، مى كنى؛ و هر كه را هر گونه بخواهى ، عذاب مى كنى؛ و هر كه را به هر سبب كه بخواهى ، هر گونه كه بخواهى ، رحم مى كنى.
در كار تو ، چون و چرا نيست و در فرمان روايى ات كسى مخالف نيست. در فرمانت ، بى شريكى و در حكومتت ، بى رقيبى و در تدبيرت ، كسى بر تو ايراد نمى گيرد. آفرينش و فرمان ، براى توست. خجسته است خداوند ، پروردگار جهانيان.
پروردگارا! اين ، جايگاه كسى است كه به تو روى آورده و به آستان كَرَمت پناهنده شده و همدم احسان و نعمت هاى توست. تو ، آن بخشنده اى هستى كه گذشتِ تو تنگ نمى شود و احسانت كاسته و رحمتت كم نمى گردد. ما به عفو ديرين تو و احسان بزرگ و رحمت گسترده ات ، اطمينان داريم. پروردگارا! آيا ممكن است بر خلاف گمانمان با ما رفتار كنى و يا آرزوهايمان را بر نياورى؟ هرگز ، اى بزرگوار! نه گمانِ ما به تو اين گونه است و نه انتظار ما از تو ، چنين.
پروردگارا! ما به درگاهت آرزويى طولانى و بسيار و بزرگ داريم. نافرمانى ات كرده ايم؛ ليك اميد آن داريم كه بر ما بپوشانى. تو را خوانده ايم و اميد استجابت داريم. مولاى ما! اميدمان را برآور ، كه مى دانيم با كارهايمان مستحقّ چه كيفرى هستيم؛ ليكن اين كه به ما آگاهى و اين كه مى دانيم روى رحمت از ما برنمى گردانى ، ما را بر آن داشته كه به درگاهت رغبت كنيم ، هر چند شايسته رحمتت نباشيم؛ امّا تو شايسته آنى كه بر ما و گنهكاران ، با احسان گسترده ات ، بخشش كنى. پس ، آن گونه كه تو شايسته آنى ، بر ما منّت بگذار و بر ما ببخش ، كه ما نيازمند احسان توييم.
اى آمرزنده! به فروغ تو ، راه يافته ايم و به احسان تو ، بى نياز شده ايم و صبح و شام ما ، همدم نعمت توست. گناهانمان پيش روى توست؛ از آنها به درگاهت آمرزش مى طلبيم و توبه مى كنيم. تو با نعمت ها ، به ما محبّت مى كنى و ما با گناهان ، با تو مخالفت مى كنيم. نيكىِ تو بر ما فرود مى آيد؛ ولى بدىِ ما به سويت بالا مى رود. هميشه فرشته اى بزرگوار ، از ما كار زشت به حضورت مى آورد؛ امّا اين ، سبب نمى شود كه نعمت ها و نيكى هايت را از ما دريغ بدارى. پس ، منزّهى تو ، از آغاز تا انجام. چه بردبار و بزرگ و كريم بوده اى و هستى! نام هايت مقدّس ، ستايشت بزرگ ، و نعمت ها و كارهايت بزرگوارانه بوده است. خدايا! احسان و بردبارى ات ، گسترده تر و بزرگ تر از آن است كه آن را با رفتار و خطاى من مقايسه كنى. پس سرورم ، سرورم ، سرورم! ببخشاى ، ببخشاى!
خداوندا! ما را به ياد خودت مشغول دار و از خشم و عذابت پناهمان ده و از نعمت هايت روزى مان بخش و از احسان خود بر ما نعمت بده و حجّ خانه ات و زيارت قبر پيامبرت را ـ كه درود و رحمت و آمرزش و رضوان تو بر او و
خاندانش باد ـ روزى مان كن. همانا تو نزديك و شنوايى؛ و به ما عمل به فرمانبرى ات را روزى كن و ما را بر آيين خود و سنّت پيامبرت صلى الله عليه و آله بميران!
خداوندا! مرا و پدر و مادرم را بيامرز و رحمتشان كن ، آن گونه كه در خُردى ، تربيتم كردند. آنان را در مقابل نيكى ، پاداش نيك و در مقابل گناهان ، آمرزش عطا كن. خداوندا! مردان و زنان مؤمن ، زندگان و مردگانشان را بيامرز و در نيكى ها ميان ما و آنان پيونده بده. خدايا! زنده و مرده ما را ، حاضر و غايب ما را ، مرد و زن ما را ، كوچك و بزرگ ما را و آزاد و برده ما را ببخشاى. آنان كه از خدا برگشتند ، دروغ گفتند و بسيار گم راه شدند و به خسارتى آشكار دچار گشتند.
خداوندا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و كار مرا با نيكى به پايان ببر و درباره آنچه (از كار دنيا و آخرتم) مرا پريشان خاطر كرده ، كفايتم كن و آن كه را بر من رحم نمى كند ، بر من چيره مگردان و از پيش خود ، برايم نگه دارنده و باقى دارنده قرار بده ، و نعمت هاى شايسته اى را كه به من داده اى ، از من مگير ، و از فضل خويش ، مرا روزىِ گسترده و حلال و پاكيزه ، عطا كن. خداوندا! با نگاهبانى ات ، مرا نگهبان باش و با نيروى نگه دارنده ات ، مرا نگه دار و با حمايتت ، مرا در پناه خود بگير و حجّ خانه با حرمت خودت و زيارت قبر پيامبرت را امسال و هر سال ، روزى ام گردان و مرا از آن حرم هاى با شرافت و جاهاى با كرامت ، دور مگردان.
خداوندا! توفيق توبه ام ده تا نافرمانى ات نكنم ، و نيكى و عمل به نيكى را به من الهام كن و خشيت خودت را در شب و روز ، تا زنده ام ، ارزانى ام دار ، اى پروردگار جهانيان!
خداوندا! من هر چه پيش خود گفتم كه: «آماده و مهيّا شدم و براى نماز و مناجات در پيشگاهت ايستادم» ، [ ولى] هنگام نمازم بر من حالت خواب انداختى و توفيق مناجاتت را هنگام مناجاتم از من گرفتى. مرا چه شده كه هر گاه گفته ام: «درونم پاك و شايسته شده است و به مجالس توبه كاران راه يافته ام» ، باز هم بلايى برايم پيش آمده ، گامم را لغزانده و مرا از خدمتت باز داشته است؟
سرورا! شايد مرا از درگاهت رانده و از خدمتت دورم كرده اى! يا شايد چون ديده اى حقّت را سبك مى شمارم ، دورم ساخته اى! يا شايد چون ديده اى كه از تو روى گردانم ، بر من غضب كرده اى ! يا شايد چون مرا در زمره دروغگويان يافته اى ، ردّم كرده اى! يا شايد چون نسبت به نعمت هايت ناسپاسم ديده اى ، محرومم ساخته اى! يا شايد چون
مرا در مجالس عالِمان نيافته اى، مرا وا گذاشته اى! يا شايد چون مرا در جمع غافلان ديده اى ، از رحمتت نوميدم كرده اى! يا شايد چون ديده اى كه همدم مجالس اهل باطلم ، مرا با همانان وا گذاشته اى! يا شايد چون دوست نداشتى دعايم را بشنوى ، دورم كرده اى! يا شايد مرا به جرم و خطايم كيفر داده اى! و يا شايد مرا به بى شرمى ام مجازات كرده اى!
پروردگارا! پس اگر درگذرى ، چه بسيار گنهكارانى كه پيش از من از آنان درگذشته اى؛ چرا كه كَرَمت ـ اى پروردگار ـ بالاتر از آن است كه بندگانِ مقصّر را كيفر دهى. من پناهنده به فضل تو ام [ و] از تو به سوى تو گريزانم [ و ]وعده اى را كه داده اى كه از هر كه به تو خوش گمان باشد ، درمى گذرى ، حتمى مى دانم.
خدايا! احسان تو گسترده تر، و بردبارى ات بزرگ تر از آن است كه مرا با عملم بسنجى ، يا به خطايم خوارم گردانى ، و مگر ـ اى سرورم ـ من چيستم و چه اهمّيتى دارم؟ مرا ـ اى مولاى من ـ به فضل خويش ببخشاى و با گذشت خود بر من ، منّت بگذار و با خطاپوشى ات ، مرا بپوشان و با ذات بزرگوارت ، از سرزنشم درگذر.
سرورم! منم آن كوچكى كه تربيتش كردى. منم آن نادانى كه علمش آموختى. منم آن گم راهى كه هدايتش كردى. منم آن پَستى كه رفعتم دادى. منم آن ترسانى كه آرامَش ساختى و گرسنه اى كه سيرش كردى و تشنه اى كه سيرابش ساختى و عريانى كه جامه اش پوشاندى و تنگ دستى كه بى نيازش كردى و ناتوانى كه نيرومندش ساختى و خوارى كه عزّتش بخشيدى و بيمارى كه شفايش دادى و خواهانى كه عطايش كردى و گنهكارى كه گناهش را پوشاندى و خطاكارى كه از او درگذشتى. منم آن اندكى كه فزونش كردى و ناتوانى كه يارى اش كردى و رانده اى كه پناهش دادى.
پروردگارا! منم آن كه در نهان ، از تو شرم نكردم و در آشكار ، تو را مراقب نبودم. منم صاحب مصيبت هاى بزرگ. منم آن كه بر سَرور خود ، گستاخى كردم. منم آن كه خداى جبّارِ آسمان را نافرمانى كردم. منم آن كه بر گناهان بزرگ ، رشوه دادم. منم آن كه چون مژده گناه بزرگ به من دادند ، شتابان به سويش رفتم. منم آن كه مهلتم دادى؛ امّا از گناه برنگشتم ، و بر من پرده افكندى؛ امّا شرم نكردم و نافرمانى ها كردم و از حد گذشتم ، و مرا از چشم خود انداختى؛ ولى باز هم اعتنا نكردم. پس با بردبارى ات ، مهلتم دادى و با
پرده پوشى ات مرا پوشاندى ، تا آن جا كه گويى از من غافل شده اى و مرا از كيفرهاى گناهانم دور داشته اى، تا آن جا كه گويا تو از من شرم كرده اى.
خدايا! آن گاه كه نافرمانى ات كردم ، نه پروردگارى ات را منكر بودم و نه فرمانت را سبك مى شمردم و نه خود را در معرض كيفرت قرار مى دادم و نه وعيدهاى تو را ناديده مى انگاشتم؛ بلكه گناهى بود كه پيش آمد. نفْس [امّاره ]من نيز آن را بر من مشتبه ساخت و هوسم بر من چيره شد. بدبختى ام هم به يارى اش آمد و پرده پوشى ات بر من نيز مغرورم ساخت. پس با اختيار و تلاش خودم ، تو را نافرمانى و مخالفت كردم. پس ، اينك كيست كه از عذابت نجاتم دهد؟ و فرداى قيامت ، چه كسى از دست دشمنان ، رهايم سازد؟ اگر تو ريسمان رحمتت را از من بگسلى ، به ريسمان چه كس آويزم؟ پس ، واى بر من از كردار زشتم ، كه كتاب تو آن را بر من به شمار آورده است! اگر اميدى كه به كَرَم و رحمت گسترده ات دارم ، نبود و تو نهى نكرده بودى كه نااميد نباشم ، وقتى گناهانم را ياد مى كردم ، مأيوس مى شدم ، اى بهترين كسى كه هر نيايشگر او را خوانده است و [اى] برترين كسى كه هر اميدوارى به او اميد بسته است!
خداوندا! به سبب پيمان اسلام به تو توسّل مى جويم و به احترام قرآن ، بر تو تكيه مى كنم و با عشقى كه به پيامبر اُمّىِ قُرَشىِ هاشمىِ عربىِ تَهامىِ مكّىِ مدنى دارم ، اميدوارم كه در پيشگاهت مقرّب شوم. پس اُنس مرا به سبب ايمانم ، به وحشت ، مبدّل مكن و پاداش مرا ، پاداش آن كه جز تو را پرستيد ، قرار مده؛ چرا كه گروهى براى حفظ جانشان ، به زبان ، ايمان آوردند و به خواسته شان رسيدند ، و ما با زبان ها و دل هايمان به تو ايمان آورده ايم تا از ما درگذرى. پس ، ما را به خواسته هايمان برسان و اميدت را در سينه هايمان استوار بدار و پس از آن كه هدايتمان كردى ، دل هايمان را به گم راهى ميفكن و ما را از پيش خودت رحمتى بخش ، كه همانا تويى بخشنده!
پس به عزّتت سوگند ، اگر مرا برانى ، از درگاهت نمى روم و دست از تملّق به آستانت برنمى دارم؛ چرا كه كَرَم و رحمت گسترده ات ، بر دلم الهام شده است. بنده ، جز به درگاه مولايش كجا مى رود؟ و آفريده ، جز به آستان آفريدگارش كجا پناه مى برد؟
خدايا! اگر مرا به بندها و زنجيرها بكشى و از ميان همه ، مرا از رحمتت محروم كنى و چشم بندگانت را به رسوايى هايم باز كنى و فرمان دهى كه به آتشم افكنند و ميان من و نيكان ، جدايى اندازى ، اميدم را از تو نمى گسلم و آرزوى بخشش را از تو برنمى گردانم و محبّتت ، از دلم بيرون نمى رود. من ،
هرگز نعمت هايت را در حق خودم از ياد نمى برم و آنچه را در سراى دنيا بر من پوشاندى ، فراموش نمى كنم.
سرور من! محبّت دنيا را از دلم بيرون كن و ميان من و محمّد مصطفى صلى الله عليه و آله(كه برگزيده تو از ميان آفريدگانت ، و خاتم پيامبرانت است) و خاندانش ، جمع كن و مرا به رتبه توبه در درگاهت منتقل ساز و يارى ام كن تا بر خويش بگريم؛ چرا كه عمرم را با تأخير انداختن ها و آرزوها تباه كردم و به جايگاه نااميدانِ از خير خويش ، فرود آمده ام. اگر مرا با همين حال به گورم ببرند ، چه كسى بدحال تر از من است ، كه نه آن را آماده آرميدنم ساخته ام و نه آن را با عمل صالح ، براى خوابيدنم فرش كرده ام؟ چرا نگريم ، در حالى كه نمى دانم سرنوشتم چه خواهد شد؟ نَفْس من با من نيرنگ مى كند و روزگارم با من خدعه مى ورزد و عقاب مرگ بر بالينم بال و پر مى زند. پس چرا نگريم؟!
مى گريم براى جان كندنم ، مى گريم براى تاريكى گورم ، مى گريم براى تنگىِ قبرم ، مى گريم براى سؤال نكير و منكر از من ، مى گريم بر اين كه عريان و خوار ، با بار سنگين گناهان بر دوش ، از گورم بيرون مى آيم ، كه گاهى به راست مى نگرم و گاهى به چپ ، در حالى كه هر كس در حالتى است غير از حالت من. هر كس از آنان را آن روز ، كارى است كه او را بس است. آن روز ، چهره هايى سفيد و خندان و شادمان اند و چهره هايى غبارآلود و خوار و ذليل.
سرورم! تكيه گاه و اعتماد و اميد و توكّلم بر توست و به رحمتت وابسته ام. رحمتت را به هر كس خواهى ، مى رسانى و به بزرگوارى ات هر كه را خواهى ، هدايت مى كنى. تو را سپاس ، كه دلم را از شرك ، پاك ساختى و تو را شكر ، كه زبانم را گشودى. آيا با اين زبان گنگ ، سپاست گويم ، يا با نهايت تلاش در كارم ، خشنودت سازم؟ مگر ـ پروردگارا ـ اندازه زبانم در كنار شُكر تو چه قدر است و كارم در برابر نعمت ها و احسانت بر من ، چه ارزشى دارد؟
خدايا! بخشندگى ات ، آرزويم را گسترده ، و سپاس گزارى ات كارم را پذيرفته است. سرورا! شوق و رغبت و آرزومندى ام ، به توست. آرزويم ، مرا به سوى تو مى كشاند و ـ اى يكتا پروردگارم ـ همّتم به تو وابسته است و شوقم به پاداشى كه نزد توست ، بال گشوده است. اميد و هراس خالصانه ام، براى توست و محبّتم ، با تو اُنس گرفته است .دستم را به درگاه رحمتت ، و هراسم را به رشته طاعتت آويخته ام.
مولاى من! دلم زنده به ياد توست و با مناجات به درگاهت ، رنج هراس را از خويش آرام ساخته ام. پس ، اى مولاى من ، اى اميد من ، و اى نهايتِ خواسته ام! ميان من و گناهم ، كه مرا از اطاعت پيوسته باز داشته ، جدايى افكن! خواست من از تو ، به خاطر اين است كه اميد ديرينم به تو ، و آرزوى بزرگم از توست ـ كه آن را بر خويش حتمى كرده اى ، از سرِ رأفت و رحمت ـ . فرمان ، تنها از آنِ توست و مردم ، همه نانخوران تو و در قبضه اراده تو هستند و همه چيز ، فرمان بردار توست. خجسته اى، اى پروردگار جهانيان!
خدايا! مرا رحم كن ، آن گاه كه دليلم قطع مى شود و زبانم از پاسخ دادن به تو باز مى ماند و هوش و خِرَدم ـ آن گاه كه از من سؤال مى كنى ـ به اضطراب مى افتد. پس ، اى اميد بزرگم! آن گه كه نيازم شدّت مى يابد ، محرومم مكن و به نادانى ام ردّم منما و به خاطر كم صبرى ام محرومم مگردان! چون نيازمندم ، عطايم كن و چون ناتوانم ، رحمم كن!
سرورا! تكيه گاه و اعتماد و اميد و توكّلم بر توست و دل بستگى ام به رحمت توست. به درگاه احسانت ، بار مى افكنم و خواسته ام را از آستان جود تو مى طلبم و دعايم را ـ پروردگارا ـ به كَرَم تو باز مى گشايم و رفع نيازم را از پيشگاه تو اميدوارم و نادارى خود را با توانگرى تو جبران مى كنم . زير سايه بخشايشت ايستاده ام و نگاهم را به آستانِ جود و كَرَمت دوخته ام و چشمم پيوسته به لطف و احسان توست. پس ، مرا كه به تو اميد بسته ام ، به آتش مسوزان و در دوزخم جاى نده؛ چرا كه تو فروغ ديدگان منى. اى سرورم! گمانِ نيكويى را كه به احسانت دارم ، دروغ مگردان، كه تو تكيه گاه منى؛ و از پاداش خود محرومم مساز ، كه نيازم را مى شناسى!
خدايا! اگر زمان مرگم نزديك شده و عملم مرا به تو نزديك نساخته است ، اعتراف به گناه خود را اسباب عذرخواهى ام قرار داده ام.
خدايا! اگر عفو كنى ، از تو شايسته تر كيست؟ و اگر كيفر دهى ، از تو دادگرتر در داورى كيست؟
[خدايا!] ، رحم كن در اين دنيا به غربتم ، و هنگام مرگ به غم و حسرتم! و در قبر به تنهايى و وحشتم! و هنگامى كه براى حساب زنده مى شوم در پيشگاهت به وقوف ذليلانه ام! و آنچه را (از كارم) بر آدميان پوشيده است ، بيامرز و پوشش خود را بر خطايم ادامه بده و مرا رحم كن ، آن گاه كه بر بستر مرگ افتاده ام و دست هاى دوستانم مرا مى گردانند! بر من لطف كن ، آن گاه كه مرا بر سنگِ غسل خوابانده اند و همسايگان خوبم مرا به چپ و راست
مى چرخانند! و بر من احسان كن ، آن دم كه مرا با تابوت برمى دارند و خويشاوندان ، اطراف جنازه ام را مى گيرند! و بر من كَرَم كن ، آن گاه كه در گورم تنها به حضورت مى آيم! در آن خانه نو بر غربتم ترحّم كن ، تا جز به تو اُنس نگيرم!
سرورا! اگر مرا به خودم وا گذارى ، تباه مى شوم. سرورم! اگر گناهم را نيامرزى ، به كه پناه برم و اگر عنايتت را در آرامگاهم از دست بدهم ، به چه كسى روى آورم و اگر گرفتارى ام را برطرف نسازى ، به كه پناهنده شوم؟
سرورم! من ، كه را دارم و كيست كه بر من رحم كند ، اگر تو بر من ترحّم نكنى؟ و به احسانِ كه آرزو بندم ، اگر هنگام نيازم ، از احسان تو محروم گردم؟ و اگر اَجَلم فرا رسد ، از گناهانم به سوى چه كسى بگريزم؟ سرورم! عذابم مكن ، در حالى كه به تو اميدوارم.
خدايا! اميدم را برآور و هراسم را ايمنى بخش؛ چرا كه درباره گناهان فراوانم ، جز به عفو تو اميد ندارم!
سرورم! من از تو ، چيزى را طلب مى كنم كه سزاوار آن نيستم و تو ، اهل تقوا و آمرزشى . پس مرا بيامرز و از نگاه كريمانه ات ، جامه اى بر من بپوشان كه پيامدهاى گناهم را بر من بپوشاند و [ بدين ترتيب ،] آنها را ببخشايى و به خاطر آنها مؤاخذه نشوم! همانا تو صاحب احسان ديرين و گذشت بزرگ و چشم پوشىِ كريمانه اى.
خدايا! تو آن كريمى هستى كه با پروردگارى ات ، احسان خويش را حتّى بر آنان كه از تو درخواست نمى كنند و بر آنان كه انكارت مى كنند ، سرازير مى كنى. پس ، با آن كه دست نياز به درگاهت دارد و يقين دارد كه عالَم آفرينش ، براى تو و امور ، به سوى توست ، چگونه خواهى بود؟ خجسته و والا گشته اى ، اى پروردگار جهانيان!
سرورم! بنده ات به درگاه توست [ و] نياز ، او را در آستانت قرار داده است. با دعايش ، درِ رحمتت را مى كوبد و با اميد درونى اش ، چشم به عنايت و توجّه زيباى تو دوخته است. پس ، چهره كريمانه ات را از من بر مگردان و آنچه را مى گويم ، از من بپذير! من تو را با اين دعا خوانده ام و اميدوارم كه ردّم نمى كنى؛ چرا كه به رأفت و مهربانى ات آشنايم. خدايا! تو آنى كه هيچ پُرسنده اى ، به ستوهت نمى آورد و هيچ بخششى ، از تو نمى كاهد. تو ، آن گونه اى كه خود مى گويى و برتر از آنى كه ما مى گوييم.
خداوندا! از تو صبرى نيكو ، گشايشى نزديك ، گفتارى صادقانه و پاداشى بزرگ مى طلبم. پروردگارا! از تو از همه نيكى ها مى خواهم : آنچه مى دانم و آنچه نمى دانم. پروردگارا! از تو بهترين چيزهايى را كه بندگان شايسته ات از تو مى طلبند ، مى خواهم.
اى بهترين درخواست شونده ، اى بخشنده ترين عطابخش! خواسته ام را درباره خودم ، خانواده ام ، پدر و مادرم ، فرزندانم ، خاندانم و برادران دينى ام ،
برآور؛ زندگى ام را سرشار و جوان مردى ام را آشكار كن؛ همه احوالم را سامان بخش؛ مرا از آنانى قرار ده كه عمرشان را طولانى ، و كارشان را نيكو ساخته اى و نعمتت را بر آنان كامل گردانده اى و از آنان خرسندى و آنان را با زندگى پاك و مداوم ترين مسرّت و سرشارترين كرامت و كامل ترين زندگانى ، حيات بخشيده اى! تو آنچه را خواهى ، انجام مى دهى و آنچه جز تو بخواهد ، انجام نمى گيرد.
خداوندا! مرا از سوى خودت به ياد ويژه ات ، مخصوص گردان و آنچه را با آن ، در لحظات شب و ساعات روز ، به درگاهت تقرّب مى جويم ، براى ريا و نامجويى و از روى برترى طلبى و بى خيالى ، قرار مده و مرا از خاشعان درگاهت قرار بده!
خداوندا! مرا گشايش در روزى ، امنيّت در وطن ، روشنايى چشم در مورد خانواده و مال و فرزند ، پايندگى نعمت هايت نزد من ، درستى در انجام دادن كارها ، نيرومندى در بدن و سلامت در دين عطا كن؛ و تا مرا عمر مى دهى ، مرا در خدمت اطاعت خودت و فرستاده ات محمّد صلى الله عليه و آله ، به كار گير و مرا از بهره مندترين بندگانت قرار بده ، در بهره بردن از هر خيرى كه در ماه رمضان در شب قدر و در طول سال ، نازل كرده و مى كنى ، و از هر رحمتى كه مى گسترانى و عافيتى كه مى پوشانى و بلايى كه برمى گردانى و حسناتى كه قبول مى كنى و گناهانى كه مى بخشايى؛ و زيارت خانه خودت را امسال و همه سال روزى ام كن و از رحمت گسترده ات ، روزىِ گسترده عطايم كن!
سرورم! بدى ها را از من برگردان؛ وام ها و حقوق مردم را از جانب من ادا كن تا به هيچ يك از آنها آزرده نشوم؛ گوش ها و چشم هاى دشمنانم و حسودان به من و ستمگران بر من را به روى من ببند و مرا بر آنان يارى كن؛ چشمم را فروغ بخش؛ دلم را شاد گردان؛ برايم از اندوه و رنجم ، گشايش و رهايى قرار بده؛ هر كه را از همه آفريدگانت نسبت به من قصد بدى دارد ، زير پاهايم [تحت سلطه ام] قرار ده؛ شرّ شيطان ، شرّ حكومت و بدى هاى عملم را از من كفايت كن؛ از همه گناهان ، پاكم كن؛ با عفو خويش ، از آتشم نگه دار و با رحمت خويش به بهشتم درآور؛ به فضل خويش ، با حوريان بهشتى قرينم ساز و مرا به دوستان شايسته ات ، محمّد و خاندان شايسته و پاكيزه و پاك و خوبش ـ كه درود تو و رحمت خدا و بركاتش بر آنان باد ـ ملحق ساز!
خدايا و سرورا! به عزّت و جلالَت سوگند كه اگر مرا به گناهانم بازخواست كنى ، تو را به بخشايشت طلب مى كنم ، و اگر مرا به فرومايگى ام بازخواست كنى ، تو را به كَرَمت درخواست مى كنم ، و اگر مرا به آتش افكنى ، به دوزخيان خواهم گفت كه دوستت دارم .
خدايا و سرورا! اگر جز دوستان و مطيعانت را نمى آمرزى ، پس گنهكاران به كه روى آورند؟ و اگر جز اهل وفا را نمى نوازى ، پس بدكاران به كه پناهنده شوند؟
خدايا! اگر مرا به آتش افكنى ، شادمانىِ دشمنت در اين است ، و اگر به بهشتم ببرى ، پيامبرت خرسند مى شود ، و من ـ به خدا سوگند ـ مى دانم كه شادمانىِ پيامبرت را بيش از شادى دشمنت دوست دارى.
خداوندا! از تو مى خواهم كه دلم را از محبّت به تو و خَشيت از خودت ، از تصديق تو و ايمان به خودت ، و از بيم از تو و اشتياق به خودت بياكَنى.
اى شكوهمند باكرامت! ديدارت را محبوبم گردان و ديدارم را دوست بدار و برايم در ديدار خودت ، آسايش و گشايش و كرامت قرار بده!
خداوندا! مرا به گذشتگانِ شايسته ملحق ساز و از آيندگانِ شايسته قرار بده؛ مرا به راه صالحان بدار و مرا در غلبه بر نفْس خود يارى كن ، به آنچه صالحان را براى غلبه بر نفْسشان يارى مى كنى؛ كارم را به بهترين صورت به پايان ببر و با رحمت خويش پاداش عملم را بهشت قرار بده و مرا در به كارگيرى شايسته آنچه عطايم كردى ، يارى كن؛ مرا ـ پروردگارا ـ ثابت قدم بدار و مرا به آن بدى كه از آن نجاتم دادى ، بر مگردان ، اى پروردگار جهانيان!
خداوندا! از تو ايمانى مى خواهم كه پايانى جز ديدارت نداشته باشد. تا مرا زنده داشته اى ، بر آن ايمان ، زنده بدارم و چون مى ميرانى ، بر آن بميرانم و چون مرا برانگيختى ، بر آن برانگيز؛ و دلم را از ريا ، ترديد و آوازه خواهى در دينت ، پيراسته كن تا كارم ، خالص براى تو باشد!
خداوندا! مرا بصيرتى در دينت ، فهمى در حُكمَت ، ژرف نگرى در دانشت ، دو سهم از رحمتت ، و پرهيزى بازدارنده از نافرمانى ات ، عطا كن و با نور خويش ، روسفيدم گردان و اشتياقم را به آنچه نزد توست ، قرار بده و مرا در راهت و بر آيين پيامبرت صلى الله عليه و آله بميران!
خداوندا! به درگاهت پناه مى برم از : تنبلى ، بى حالى ، سستى ، اندوه ،
ترس ، بخل ، غفلت ، سنگ دلى ، خوارى ، بيچارگى ، تنگ دستى ، نيازمندى و از هر بلا و از زشتى هاى آشكار و نهان. به تو پناه مى برم از نَفْسى كه قانع نمى شود ، شكمى كه سير نمى گردد ، دلى كه خشوع نمى يابد ، دعايى كه اجابت نمى شود و عملى كه سود نمى بخشد. و به تو ـ پروردگارا ـ از شيطانِ رانده شده پناه مى برم درباره خودم ، دينم ، مالم و همه آنچه روزى ام كرده اى. همانا تويى تو شنواى دانا.
خداوندا! جز تو ، كسى مرا از قهرت پناه نمى دهد و جز تو ، پشت و پناهى نمى يابم. پس ، مرا در هيچ عذابى قرار مده و مرا به سوى هلاكت ، و مرا به سوى عذاب دردناك ، باز نگردان!
خداوندا! از من پذيرا باش؛ يادم را بلند و رتبه ام را والا گردان؛ بار گناهم را فرو ريز؛ گناهم را به يادم نينداز؛ پاداش نشستن و سخن گفتن و نيايشم را رضاى خود و بهشت قرار بده؛ و همه آنچه را از تو خواستم و بيش از آن را ـ پروردگارا ـ از احسان خويش عطايم كن! من مشتاق تو هستم ، اى پروردگار جهانيان!
خداوندا! در كتاب خويش ، چنين نازل كرده اى كه : از آن كه بر ما ستم كرد ، درگذريم. ما به خود ، ستم كرده ايم. پس ، از ما درگذر ، كه تو بر اين گذشت ، سزاوارتر از مايى؛ و ما را فرمان داده اى كه نيازمندى را از درِ خود نرانيم. اينك من ، نيازمندانه ، به درگاهت آمده ام. مرا جز با برآوردن حاجتم ، بر نگردان؛ و ما را به احسان به بردگانمان دستور داده اى. ما بردگان توييم. پس ، ما را از آتش دوزخ برهان!
اى پناهگاه من در هنگام رنج و بلايم! اى فريادرس من در هنگام گرفتارى ام! به درگاه تو ناليدم و به آستان تو پناه آوردم و جز به درگاهت به ديگرى پناه نمى برم و جز از تو ، گشايش نمى طلبم. پس بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و پناهم ده و گرفتارى ام را بزداى!
اى آن كه اندك را مى پذيرى و از گناهِ بسيار درمى گذرى! اندكم را بپذير و گناهِ فراوانم را ببخشاى! همانا تو مهربان و آمرزنده اى.
خداوندا! از تو ايمانى مى خواهم كه دلم را همدم آن سازى و يقينى كه بدانم جز آنچه برايم مقدّر كرده اى ، به من نخواهد رسيد. مرا از زندگى به آنچه برايم سهم نهاده اى ، خرسند ساز ، اى مهربان ترينِ مهربانان!» .


مراقبات ماه رمضان
218

ب ـ دُعاءُ أبي حَمزَةَ الثُّمالِيِّ

۲۱۱.مصباح المتهجّد عن أبي حمزة الثمالي :كانَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ سَيِّدُ العابِدينَ ـ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِما ـ يُصَلّي عامَّةَ اللَّيلِ في شَهرِ رَمَضانَ ، فَإِذا كانَ ( فِي) السَّحَرِ دَعا بِهذَا الدُّعاءِ :
إلهي لا تُؤَدِّبني بِعُقوبَتِكَ ، ولا تَمكُر بي في حيلَتِكَ ، مِن أينَ لِيَ الخَيرُ يا رَبِّ ولا يوجَدُ إلاّ مِن عِندِكَ ، ومِن أينَ لِيَ النَّجاةُ ولا تُستَطاعُ إلاّ بِكَ ، لاَ الَّذي
أحسَنَ استَغنى عَن عَونِكَ ورَحمَتِكَ ولاَ الَّذي أساءَ وَاجتَرَأَ عَلَيكَ ولَم يُرضِكَ خَرَجَ عَن قُدرَتِكَ ، يا رَبِّ يا رَبِّ يا رَبِّ ـ حَتّى يَنقَطِعَ النَّفَسُ ـ بِكَ عَرَفتُكَ وأنتَ دَلَلتَني عَلَيكَ ودَعَوتَني إلَيكَ ، ولَولا أنتَ لَم أدرِ ما أنتَ .
الحَمدُ للّهِِ الَّذي أدعوهُ فَيُجيبُني وإن كُنتُ بَطيئاً حينَ يَدعوني ، وَالحَمدُ للّهِِ الَّذي أسأَلُهُ فَيُعطيني وإن كُنتُ بَخيلاً حينَ يَستَقرِضُني ، وَالحَمدُ للّهِِ الَّذي اُناديهِ كُلَّما شِئتُ لِحاجَتي وأخلو بِهِ حَيثُ شِئتُ لِسِرّي بِغَيرِ شَفيعٍ فَيَقضي لي حاجَتي .
الحَمدُ للّهِِ الَّذي لا أدعو غَيرَهُ ، ولَو دَعَوتُ غَيرَهُ لَم يَستَجِب لي دُعائي ، وَالحَمدُ للّهِِ الَّذي لا أرجو غَيرَهُ ، ولَو رَجَوتُ غَيرَهُ لَأَخلَفَ رَجائي، وَالحَمدُ للّهِِ الَّذي وَكَلَني إلَيهِ فَأَكرَمَني ولَم يَكِلني إلَى النّاسِ فَيُهينوني ، وَالحَمدُ للّهِِ الَّذي تَحَبَّبَ إلَيَ وهُوَ غَنِيٌّ عَنّي ، وَالحَمدُ للّهِِ الَّذي يَحلُمُ عَنّي حَتّى كَأَنّي لاذَنبَ لي،فَرَبّي أحمَدُ شَيءٍ عِندي وأحَقُّ بِحَمدي.
اللّهُمَّ إنّي أجِدُ سُبُلَ المَطالِبِ إلَيكَ مُشرَعَةً ، ومَناهِلَ الرَّجاءِ إلَيكَ مُترَعَةً ، وَالاِستِعانَةَ بِفَضلِكَ لِمَن أمَّلَكَ مُباحَةً ، وأبوابَ الدُّعاءِ إلَيكَ لِلصّارِخينَ مَفتوحَةً ، وأعلَمُ أنَّكَ لِلرّاجينَ بِمَوضِعِ إجابَةٍ ولِلمَلهوفينَ بِمَرصَدِ إغاثَةٍ ، وأنَّ فِي اللَّهفِ إلى جودِكَ وَالرِّضا بِقَضائِكَ عِوَضا مِن مَنعِ الباخِلينَ ومَندوحَةً عَمّا في أيدِي المُستَأثِرينَ ، وأنَّ الرّاحِلَ إلَيكَ قَريبُ المَسافَةِ ، وأنَّكَ لا تَحتَجِبُ عَن خَلقِكَ إلاّ أن تَحجِبَهُمُ الأَعمالُ دونَكَ ، وقَد قَصَدتُ إلَيكَ بِطَلِبَتي وتَوَجَّهتُ إلَيكَ بِحاجَتي ، وجَعَلتُ بِكَ استِغاثَتي وبِدُعائِكَ تَوَسُّلي مِن غَيرِ استِحقاقٍ لاِستِماعِكَ مِنّي ولاَ استيجابٍ لِعَفوِكَ عَنّي ، بَل لِثِقَتي بِكَرَمِكَ وسُكوني إلى صِدقِ وَعدِكَ ولَجَئي إلَى الإِيمانِ بِتَوحيدِكَ ، ويَقيني بِمَعرِفَتِكَ مِنّي ألاّ رَبَّ لي غَيرُكَ ، ولا إلهَ إلاّ أنتَ وَحدَكَ لا شَريكَ لَكَ .
اللّهُمَّ أنتَ القائِلُ وقَولُكَ حَقٌّ ووَعدُكَ صِدقٌ : وَاسأَلُوا اللّهَ مِن فَضلِهِ إنَّ اللّهَ كانَ بِكُم رَحيما ، ولَيسَ مِن صِفاتِكَ يا سَيِّدي أن تَأمُرَ بِالسُّؤالِ وتَمنَعَ العَطِيَّةَ ، وأنتَ المَنّانُ بِالعَطِيّاتِ عَلى أهلِ مَملَكَتِكَ وَالعائِدُ عَلَيهِم بِتَحَنُّنِ رَأفَتِكَ .
إلهي رَبَّيتَني في نِعَمِكَ وإحسانِكَ صَغيرا ونَوَّهتَ بِاسمي كَبيرا ، فَيا مَن رَبّاني فِي الدُّنيا بِإِحسانِهِ وتَفَضُّلِهِ ونِعَمِهِ ، وأشارَ لي فِي الآخِرَةِ إلى عَفوِهِ وكَرَمِهِ ، مَعرِفَتي يا مَولايَ دَلَّتني (دَليلي) عَلَيكَ ، وحُبّي لَكَ شَفيعي إلَيكَ ، وأنَا واثِقٌ مِن دَليلي بِدَلالَتِكَ وساكِنٌ مِن شَفيعي إلى شَفاعَتِكَ ، أدعوكَ يا سَيِّدي بِلِسانٍ قَد أخرَسَهُ ذَنبُهُ ، رَبِّ اُناجيكَ بِقَلبٍ قَد أوبَقَهُ جُرمُهُ ، أدعوكَ يا رَبِّ راهِبا راغِبا راجِيا خائِفا ، إذا رَأَيتُ مَولايَ ذُنوبي فَزِعتُ ، وإذا رَأَيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ ، فَإِن عَفَوتَ فَخَيرُ راحِمٍ ، وإن عَذَّبتَ فَغَيرُ ظالِمٍ ، حُجَّتي يا أللّهُ في جُرأَتي عَلى مَسأَلَتِكَ مَعَ إتياني ما تَكرَهُ : جودُكَ وكَرَمُكَ ، وعُدَّتي في شِدَّتي مَعَ قِلَّةِ حَيائي : رَأفَتُكَ ورَحمَتُكَ ، وقَد رَجَوتُ ألاّ تُخَيِّبَ بَينَ ذَينِ وذَينِ مُنيَتي ، فَحَقِّق رَجائي وَاسمَع دُعائي يا خَيرَ مَن دَعاهُ داعٍ وأفضَلَ مَن رَجاهُ راجٍ ، عَظُمَ يا سَيِّدي أمَلي وساءَ عَمَلي ، فَأَعطِني مِن عَفوِكَ بِمِقدارِ أمَلي ولا تُؤاخِذني بِأَسوَءِ عَمَلي ، فَإِنَّ كَرَمَكَ يَجِلُّ عَن مُجازاةِ المُذنِبينَ ، وحِلمَكَ يَكبُرُ عَن مُكافاةِ المُقَصِّرينَ ، وأنَا يا سَيِّدي عائِذٌ بِفَضلِكَ هارِبٌ مِنكَ إلَيكَ ، مُنتَجِزٌ (مُتَنَجِّزٌ) ما وَعَدتَ مِنَ الصَّفحِ عَمَّن أحسَنَ بِكَ ظَنّاً ، وما أنَا يا رَبِّ وما خَطَري ، هَبني بِفَضلِكَ وتَصَدَّق عَلَيَّ بِعَفوِكَ ، أي رَبِّ جَلِّلني بِسِترِكَ وَاعفُ عَن تَوبيخي بِكَرَمِ وَجهِكَ ، فَلَوِ اطَّلَعَ اليَومَ عَلى ذَنبي غَيرُكَ ما فَعَلتُهُ ، ولَو خِفتُ تَعجيلَ العُقوبَةِ لاَجتَنَبتُهُ ، لا لِأَنَّكَ أهوَنُ النّاظِرينَ إلَيَ وأخَفُّ المُطَّلِعينَ عَلَيَ ، بَلِ لِأَنَّكَ يا رَبِّ خَيرُ السّاتِرينَ وأحكَمُ الحاكِمينَ وأكرَمُ الأَكرَمينَ ، سَتّارُ العُيوبِ غَفّارُ الذُّنوبِ عَلاّمُ الغُيوبِ ، تَستُرُ الذَّنبَ بِكَرَمِكَ وتُؤَخِّرُ
العُقوبَةَ بِحِلمِكَ ، فَلَكَ الحَمدُ عَلى حِلمِكَ بَعدَ عِلمِكَ وعَلى عَفوِكَ بَعدَ قُدرَتِكَ ، ويَحمِلُني ويُجَرِّئُني عَلى مَعصِيَتِكَ حِلمُكَ عَنّي ، ويَدعوني إلى قِلَّةِ الحَياءِ سَترُكَ عَلَيَ ، ويُسرِعُني إلَى التَّوَثُّبِ عَلى مَحارِمِكَ مَعرِفَتي بِسَعَةِ رَحمَتِكَ وعَظيمِ عَفوِكَ .
يا حَليمُ يا كَريمُ ، يا حَيُ يا قَيّومُ ، يا غافِرَ الذَّنبِ يا قابِلَ التَّوبِ ، يا عَظيمَ المَنِّ يا قَديمَ الإِحسانِ ، أينَ سِترُكَ الجَميلُ؟ أينَ عَفوُكَ الجَليلُ؟ أينَ فَرَجُكَ القَريبُ؟ أينَ غِياثُكَ السَّريعُ؟ أينَ رَحمَتُكَ الواسِعَةُ؟ أينَ عَطاياكَ الفاضِلَةُ؟ أينَ مَواهِبُكَ الهَنيئَةُ؟ أينَ صَنائِعُكَ السَّنِيَّةُ؟ أينَ فَضلُكَ العَظيمُ؟ أينَ مَنُّكَ الجَسيمُ؟ أينَ إحسانُكَ القَديمُ؟ أينَ كَرَمُكَ يا كَريمُ؟ بِهِ فَاستَنقِذني وبِرَحمَتِكَ فَخَلِّصني .
يا مُحسِنُ يا مُجمِلُ ، يا مُنعِمُ يا مُفضِلُ ، لَسنا نَتَّكِلُ فِي النَّجاةِ مِن عِقابِكَ عَلى أعمالِنا ، بَل بِفَضلِكَ عَلَينا لِأَنَّكَ أهلُ التَّقوى وأهلُ المَغفِرَةِ ، تُبدِئُ بِالإِحسانِ نِعَما وتَعفو عَنِ الذَّنبِ كَرَما ، فَما نَدري ما نَشكُرُ ، أجَميلَ ما تَنشُرُ أم قَبيحَ ما تَستُرُ؟ أم عَظيمَ ما أبلَيتَ وأولَيتَ؟ أم كَثيرَ ما مِنهُ نَجَّيتَ وعافَيتَ؟ يا حَبيبَ مَن تَحَبَّبَ إلَيكَ ، ويا قُرَّةَ عَينِ مَن لاذَ بِكَ وَانقَطَعَ إلَيكَ ، أنتَ المُحسِنُ ونَحنُ المُسيؤونَ ، فَتَجاوَز يا رَبِّ عَن قَبيحِ ما عِندَنا بِجَميلِ ما عِندَكَ ، وأيُ جَهلٍ يا رَبِّ لا يَسَعُهُ جودُكَ ، أو أيُ زَمانٍ أطوَلُ مِن أناتِكَ ، وما قَدرُ أعمالِنا في جَنبِ نِعَمِكَ ، وكَيفَ نَستَكثِرُ أعمالاً نُقابِلُ بِها كَرَمَكَ ، بَل كَيفَ يَضيقُ عَلَى المُذنِبينَ ما وَسِعَهُم مِن رَحَمَتِكَ ، يا واسِعَ المَغفِرَةِ ، يا باسِطَ اليَدَينِ بِالرَّحمَةِ ، فَوَعِزَّتِكَ يا سَيِّدي لَو نَهَرتَني ما بَرِحتُ مِن بابِكَ ولا كَفَفتُ عَن تَمَلُّقِكَ لِمَا انتَهى إلَيَ مِنَ المَعرِفَةِ بِجودِكَ وكَرَمِكَ ، وأنتَ الفاعِلُ لِما تَشاءُ ، تُعَذِّبُ مَن تَشاءُ بِما تَشاءُ كَيفَ تَشاءُ ، وتَرحَمُ مَن تَشاءُ بِما تَشاءُ كيفَ تَشاءُ .
لا تُسأَلُ عَن فِعلِكَ ، ولا تُنازَعُ في مُلكِكَ ، ولا تُشارَكُ في أمرِكَ ، ولا تُضادُّ في حُكمِكَ ولا يَعتَرِضُ عَلَيكَ أحَدٌ في تَدبيرِكَ ، لَكَ الخَلقُ وَالأَمرُ تَبارَكَ اللّهُ رَبُّ العالَمينَ .
يا رَبِّ هذا مَقامُ مَن لاذَ بِكَ وَاستَجارَ بِكَرَمِكَ وألِفَ إحسانَكَ ونِعَمَكَ ، وأنتَ الجَوادُ الَّذي لا يَضيقُ عَفوُكَ ولا يَنقُصُ فَضلُكَ ولا تَقِلُّ رَحمَتُكَ ، وقَد تَوَثَّقنا مِنكَ بِالصَّفحِ القَديمِ وَالفَضلِ العَظيمِ وَالرَّحمَةِ الواسِعَةِ ، أفَتُراكَ يا رَبِّ تُخلِفُ ظُنونَنا أو تُخَيِّبُ آمالَنا؟ كَلاّ يا كَريمُ لَيسَ هذا ظَنُّنا بِكَ ولا هذا فيكَ طَمَعُنا ، يا رَبِّ ، إنَّ لَنا فيكَ أمَلاً طَويلاً كَثيرا ، إنَّ لَنا فيكَ رَجاءً عَظيما ، عَصَيناكَ ونَحنُ نَرجو أن تَستُرَ عَلَينا ودَعَوناكَ ونَحنُ نَرجو أن تَستَجيبَ لَنا ، فَحَقِّق رَجاءَنا مَولانا فَقَد عَلِمنا ما نَستَوجِبُ بِأَعمالِنا ، ولكِنَّ عِلمَكَ فينا وعِلمَنا بِأَنَّكَ لا تَصرِفُنا عَنكَ حَثَّنا عَلَى الرَّغبَةِ إلَيكَ ، وإن كُنّا غَيرَ مُستَوجِبينَ لِرَحمَتِكَ فَأَنتَ أهلٌ أن تَجودَ عَلَينا وعَلَى المُذنِبينَ بِفَضلِ سَعَتِكَ ، فَامنُن عَلَينا بِما أنتَ أهلُهُ وجُد عَلَينا فَإِنّا مُحتاجونَ إلى نَيلِكَ ، يا غَفّارُ بِنورِكَ اهتَدَينا ، وبِفَضلِكَ استَغنَينا ، وبِنِعمَتِكَ أصبَحنا وأمسَينا ، ذُنوبُنا بَينَ يَدَيكَ نَستَغفِرُكَ اللّهُمَّ مِنها ونَتوبُ إلَيكَ ، تَتَحَبَّبُ إلَينا بِالنِّعَمِ ونُعارِضُكَ بِالذُّنوبِ ، خَيرُكَ إلَينا نازِلٌ وشَرُّنا إلَيكَ صاعِدٌ ، ولَم يَزَل ولا يَزالُ مَلَكٌ كَريمٌ يَأتيكَ عَنّا بِعَمَلٍ قَبيحٍ فَلا يَمنَعُكَ ذلِكَ أن تَحوطَنا بِنِعَمِكَ وتَتَفَضَّلَ عَلَينا بِآلائِكَ ، فَسُبحانَكَ ما أحلَمَكَ وأعظَمَك وأكرَمَكَ مُبدِئا ومُعيدا ، تَقَدَّسَت أسماؤُكَ وجَلَّ ثَناؤُكَ وكَرُمَ صَنائِعُكَ وفِعالُكَ ، أنتَ إلهي أوسَعُ فَضلاً وأعظَمُ حِلما مِن أن تُقايِسَني بِفِعلي وخَطيئَتي ، فَالعَفوَ العَفوَ سَيِّدي سَيِّدي سَيِّدي .
اللّهُمَّ اشغَلنا بِذِكرِكَ ، وأعِذنا مِن سَخَطِكَ وأجِرنا مِن عَذابِكَ ، وَارزُقنا مِن مَواهِبِكَ ، وأنعِم عَلَينا مِن فَضلِكَ ، وَارزُقنا حَجَّ بَيتِكَ وزِيارَةَ قَبرِ
نَبِيِّكَ صَلَواتُكَ ورَحمَتُكَ ومَغفِرَتُكَ ورِضوانُكَ عَلَيهِ وعَلى أهلِ بَيتِهِ إنَّكَ قَريبٌ مُجيبٌ ، وَارزُقنا عَمَلاً بِطاعَتِكَ ، وتَوَفَّنا عَلى مِلَّتِكَ وسُنَّةِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وآلِهِ .
اللّهُمَّ اغفِر لي ولِوالِدَيَّ وَارحَمهُما كَما رَبَّياني صَغيرا ، اِجزِهِما بِالإِحسانِ إحسانا وبِالسَّيِّئاتِ غُفرانا ، اللّهُمَّ اغفِر لِلمُؤمِنينَ وَالمُؤمِناتِ الأَحياءِ مِنهُم وَالأَمواتِ،وتابِـع بَينَنا وبَينَهُم فِي الخَيراتِ ، اللّهُمَّ اغفِر لِحَيِّنا ومَيِّتِنا ، شاهِدِنا وغائِبِنا ، ذَكَرِنا واُنثانا ، صَغيرِنا وكَبيرِنا ، حُرِّنا ومَملوكِنا ، كَذِبَ العادِلونَ بِاللّهِ وضَلّوا ضَلالاً بَعيدا وخَسِروا خُسرانا مُبينا .
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وَاختِم لي بِخَيرٍ وَاكفِني ما أهَمَّني مِن أمرِ دُنيايَ وآخِرَتي ولا تُسَلِّط عَلَيَ مَن لا يَرحَمُني ، وَاجعَل عَلَيَ مِنكَ واقِيَةً باقِيَةً ، ولا تَسلُبني صالِحَ ما أنعَمتَ بِهِ عَلَيَ ، وَارزُقني مِن فَضلِكَ رِزقا واسِعا حَلالاً طَيِّبا ، اللّهُمَّ احرُسني بِحَراسَتِكَ وَاحفَظني بِحِفظِكَ وَاكلَأني بِكِلاءَتِكَ ، وَارزُقني حَجَّ بَيتِكَ الحَرامِ في عامِنا هذا وفي كُلِّ عامٍ وزِيارَةِ قَبرِ نَبِيِّكَ ، ولا تُخلِني يا رَبِّ مِن تِلكَ المَشاهِدِ الشَّريفَةِ وَالمَواقِفِ الكَريمَةِ .
اللّهُمَّ تُب عَلَيَ حَتّى لا أعصِيَكَ وألهِمنِي الخَيرَ وَالعَمَلَ بِهِ ، وخَشيَتَكَ بِاللَّيلِ وَالنَّهارِ ما أبقَيتَني يا رَبَّ العالَمينَ .
اللّهُمَّ إنّي كُلَّما قُلتُ : قَد تَهَيَّأتُ وتَعَبَّأتُ وقُمتُ لِلصَّلاةِ بَينَ يَدَيكَ وناجَيتُكَ ، ألقَيتَ عَلَيَ نُعاسا إذا أنَا صَلَّيتُ ، وسَلَبتَني مُناجاتَكَ إذا أنَا ناجَيتُ ، ما لي كُلَّما قُلتُ : قَد صَلَحَت سَريرَتي وقَرُبَ مِن مَجالِسِ التَّوابينَ مَجلِسي ، عَرَضَت لي بَلِيَّةٌ أزالَت قَدَمي وحالَت بَيني وبَينَ خِدمَتِكَ .
سَيِّدي لَعَلَّكَ عَن بابِكَ طَرَدتَني وعَن خِدمَتِكَ نَحَّيتَني ، أو لَعَلَّكَ رَأَيتَني مُستَخِفّا بِحَقِّكَ فَأَقصَيتَني ، أو لَعَلَّكَ رَأَيتَني مُعرِضا عَنكَ فَقَلَيتَني ، أو لَعَلَّكَ
وَجَدتَني في مَقامِ الكاذِبينَ فَرَفَضتَني ، أو لَعَلَّكَ رَأَيتَني غَيرَ شاكِرٍ لِنَعمائِكَ فَحَرَمتَني ، أو لَعَلَّكَ فَقَدتَني مِن مَجالِسِ العُلَماءِ فَخَذَلتَني ، أو لَعَلَّكَ رَأَيتَني فِي الغافِلينَ فَمِن رَحمَتِكَ آيَستَني ، أو لَعَلَّكَ رَأَيتَني آلِفَ مَجالِسِ البَطّالينَ فَبَيني وبَينَهُم خَلَّيتَني ، أو لَعَلَّكَ لَم تُحِبَّ أن تَسمَعَ دُعائي فَباعَدتَني ، أو لَعَلَّكَ بِجُرمي وجَريرَتي كافَيتَني ، أو لَعَلَّكَ بِقِلَّةِ حَيائي مِنكَ جازَيتَني ، فَإِن عَفَوتَ يا رَبِّ فَطالَما عَفَوتَ عَنِ المُذنِبينَ قَبلي ؛ لِأَنَّ كَرَمَكَ أي رَبِّ يَجِلُّ عَن مُجازاةِ المُذنِبينَ ، وحِلمَكَ يَكبُرُ عَن مُكافاةِ المُقَصِّرينَ ، وأنَا عائِذٌ بِفَضلِكَ هارِبٌ مِنكَ إلَيكَ ، مُنتَجِزٌ (مُتَنَجِّزٌ) ما وَعَدتَ مِنَ الصَّفحِ عَمَّن أحسَنَ بِكَ ظَنّاً .
إلهي أنتَ أوسَعُ فَضلاً وأعظَمُ حِلما مِن أن تُقايِسَني بِعَمَلي ، أو أن تَستَزِلَّني بِخَطيئَتي ، وما أنَا يا سَيِّدي وما خَطَري؟! هَبني بِفَضلِكَ سَيِّدي ، وتَصَدَّق عَلَيَ بِعَفوِكَ وجَلِّلني بِسِترِكَ ، وَاعفُ عَن تَوبيخي بِكَرَمِ وَجهِكَ .
سَيِّدي أنَا الصَّغيرُ الَّذي رَبَّيتَهُ ، وأنَا الجاهِلُ الَّذي عَلَّمتَهُ ، وأنَا الضّالُّ الَّذي هَدَيتَهُ ، و( أنَا) الوَضيعُ الَّذي رَفَعتَهُ ، وأنَا الخائِفُ الَّذي آمَنتَهُ ، وَالجائِعُ الَّذي أشبَعتَهُ ، وَالعَطشانُ الَّذي أروَيتَهُ ، وَالعارِي الَّذي كَسَوتَهُ وَالفَقيرُ الَّذي أغنَيتَهُ ، وَالضَّعيفُ الَّذي قَوَّيتَهُ ، وَالذَّليلُ الَّذي أعزَزتَهُ ، وَالسَّقيمُ الَّذي شَفَيتَهُ ، وَالسّائِلُ الَّذي أعطَيتَهُ ، وَالمُذنِبُ الَّذي سَتَرتَهُ والخاطِئُ الَّذي أقَلتَهُ ، وأنَا القَليلُ الَّذي كَثَّرتَهُ ، وَالمُستَضعَفُ الَّذي نَصَرتَهُ ، وأنَا الطَّريدُ الَّذي آوَيتَهُ .
أنَا يا رَبِّ الَّذي لَم أستَحيِكَ فِي الخَلاءِ ولَم اُراقِبكَ فِي المَلاءِ ، أنَا صاحِبُ الدَّواهِي العُظمى ، أنَا الَّذي عَلى سَيِّدِهِ اجتَرى ، أنَا الَّذي عَصَيتُ جَبّارَ السَّماءِ ، أنَا الَّذي أعطَيتُ على مَعاصِي الجَليلِ الرُّشا ، أنَا الَّذي حينَ بُشِّرتُ بِها خَرَجتُ إلَيها أسعى ، أنَا الَّذي أمهَلتَني فَمَا ارعَوَيتُ ، وسَتَرتَ عَلَيَ فَمَا استَحيَيتُ ، وعَمِلتُ بِالمَعاصي فَتَعَدَّيتُ ، وأسقَطتَني مِن عَينِكَ فَما بالَيتُ ،
فَبِحِلمِكَ أمهَلتَني وبِسِترِكَ سَتَرتَني ، حَتّى كَأَنَّكَ أغفَلتَني ، ومِن عُقوباتِ المَعاصي جَنَّبتَني حَتّى كَأَنَّكَ استَحيَيتَني .
إلهي لَم أعصِكَ حينَ عَصَيتُكَ وأنَا بِرُبوبِيَّتِكَ جاحِدٌ ، ولا بِأَمرِكَ مُستَخِفٌّ ، ولا لِعُقوبَتِكَ مُتَعَرِّضٌ ، ولا لِوَعيدِكَ مُتَهاوِنٌ ، لكِن خَطيئَةٌ عَرَضَت وسَوَّلَت لي نَفسي وغَلَبَني هَوايَ وأعانَتني عَلَيها شِقوَتي، وغَرَّني سِترُكَ المُرخى عَلَيَ ، فَقَد عَصَيتُكَ وخالَفتُكَ بِجَهدي ، فَالآنَ مِن عَذابِكَ مَن يَستَنقِذُني؟ ومِن أيدِي الخُصَماءِ غَدا مَن يُخَلِّصُني؟ وبِحَبلِ مَن أتَّصِلُ إن أنتَ قَطَعتَ حَبلَكَ عَنّي؟ فَوا سَوأَتا عَلى ما أحصى كِتابُكَ مِن عَمَلِيَ الَّذي لَولا ما أرجو مِن كَرَمِكَ وسَعَةِ رَحمَتِكَ ، ونَهيِكَ إيّايَ عَنِ القُنوطِ لَقَنَطتُ عِندَما أتَذَكَّرُها ، يا خَيرَ مَن دَعاهُ داعٍ وأفضَلَ مَن رَجاهُ راجٍ .
اللّهُمَّ بِذِمَّةِ الإِسلامِ أتَوَسَّلُ إلَيكَ ، وبِحُرمَةِ القُرآنِ أعتَمِدُ عَلَيكَ ، وبِحُبِّ النَّبِيِ الاُمِّيِ القُرَشِيِ الهاشِمِيِ العَرَبِيِ التَّهامِيِ المَكِّيِ المَدَنِيِ أرجُو الزُّلفَةَ لَدَيكَ ، فَلا توحِشِ استيناسَ إيماني ، ولا تَجعَل ثَوابي ثَوابَ مَن عَبَدَ سِواكَ ، فَإِنَّ قَوما آمَنوا بِأَلسِنَتِهِم لِيَحقِنوا بِهِ دِماءَهُم فَأَدرَكوا ما أمَّلوا ، وإنّا آمَنّا بِكَ بِأَلسِنَتِنا وقُلوبِنا لِتَعفُوَ عَنّا فَأَدرِكنا ما أمَّلنا ، وثَبِّت رَجاءَكَ في صُدورِنا،ولا تُزِغ قُلوبَنا بَعدَ إذ هَدَيتَنا وهَب لَنا مِن لَدُنكَ رَحمَةً إنَّكَ أنتَ الوَهّابُ ، فَوَعِزَّتِكَ لَوِ انتَهَرتَني ما بَرِحتُ مِن بابِكَ ولا كَفَفتُ عَن تَمَلُّقِكَ لِما اُلهِمَ قَلبي مِنَ المَعرِفَةِ بِكَرَمِكَ وسَعَةِ رَحمَتِكَ ، إلى مَن يَذهَبُ العَبدُ إلاّ إلى مَولاهُ ، وإلى مَن يَلتَجِئُ المَخلوقُ إلاّ إلى خالِقِهِ .
إلهي لَو قَرَنتَني بِالأَصفادِ ، ومَنَعتَني سَيبَكَ مِن بَينِ الأَشهادِ ، ودَلَلتَ عَلى فَضائِحي عُيونَ العِبادِ ، وأمَرتَ بي إلَى النّارِ وحُلتَ بَيني وبَينَ الأَبرارِ ، ما قَطَعتُ رَجائي مِنكَ وما صَرَفتُ تَأميلي لِلعَفوِ عَنكَ ، ولا خَرَجَ حُبُّكَ مِن
قَلبي ، أنَا لا أنسى أيادِيَكَ عِندي وسِترَكَ عَلَيَ في دارِ الدُّنيا .
سَيِّدي أخرِج حُبَّ الدُّنيا مِن قَلبي ، اِجمَع بَيني وبَينَ المُصطَفى وآلِهِ خِيَرَتِكَ مِن خَلقِكَ وخاتَمِ النَّبِيِّينَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وآلِهِ وسَلَّمَ ، وَانقُلني إلى دَرَجَةِ التَّوبَةِ إلَيكَ ، وأعِنّي بِالبُكاءِ عَلى نَفسي فَقَد أفنَيتُ بِالتَّسويفِ وَالآمالِ عُمُري ، وقَد نَزَلتُ مَنزِلَةَ الآيِسينَ مِن خَيري ، فَمَن يَكونُ أسوَأَ حالاً مِنّي إن أنَا نُقِلتُ عَلى مِثلِ حالي إلى قَبري ، لَم اُمَهِّدهُ لِرَقدَتي ولَم أفرُشهُ بِالعَمَلِ الصّالِحِ لِضَجعَتي ، وما لي لا أبكي وما أدري إلى ما يَكونُ مَصيري ، وأرى نَفسي تُخادِعُني وأيّامي تُخاتِلُني؟ وقَد خَفَقَت عِندَ رَأسي أجنِحَةُ المَوتِ ، فَما لي لا أبكي؟! أبكي لِخُروجِ نَفسي ، أبكي لِظُلمَةِ قَبري ، أبكي لِضيقِ لَحدي ، أبكي لِسُؤالِ مُنكَرٍ ونَكيرٍ إيّايَ ، أبكي لِخُروجي مِن قَبري عُريانا ذَليلاً حامِلاً ثِقلي عَلى ظَهري ، أنظُرُ مَرَّةً عَن يَميني واُخرى عَن شِمالي ، إذِ الخَلائِقُ في شَأنٍ غَيرِ شَأني ، لِكُلِّ امرِىًء مِنهُم يَومَئِذٍ شَأنٌ يُغنيهِ ، وُجوهٌ يَومَئِذٍ مُسفِرَةٌ ضاحِكَةٌ مُستَبشِرَةٌ ، ووُجوهٌ يَومَئِذٍ عَلَيها غَبَرَةٌ تَرهَقُها قَتَرَةٌ وذِلَّةٌ ، سَيِّدي عَلَيكَ مُعَوَّلي ومُعتَمَدي ورَجائي وتَوَكُّلي ، وبِرَحمَتِكَ تَعَلُّقي ، تُصيبُ بِرَحمَتِكَ مَن تَشاءُ وتَهدي بِكَرامَتِكَ مَن تُحِبُّ ، فَلَكَ الحَمدُ عَلى ما نَقَّيتَ مِنَ الشِّركِ قَلبي ، ولَكَ الحَمدُ عَلى بَسطِ لِساني ، أفَبِلِساني هذا الكالِّ أشكُرُكَ؟ أم بِغايَةِ جَهدي في عَمَلي اُرضيكَ؟ وما قَدرُ لِساني يا رَبِّ في جَنبِ شُكرِكَ وما قَدرُ عَمَلي في جَنبِ نِعَمِكَ وإحسانِكَ إلَيَ .
إلهي إنَّ جودَكَ بَسَطَ أمَلي ، وشُكرَكَ قَبِلَ عَمَلي ، سَيِّدي إلَيكَ رَغبَتي وإلَيكَ رَهبَتي وإلَيكَ تَأميلي ، قَد ساقَني إلَيكَ أمَلي وعَلَيكَ يا واحِدي عَلِقَت هِمَّتي وفيما عِندَكَ انبَسَطَت رَغبَتي ، ولَكَ خالِصُ رَجائي وخَوفي ، وبِكَ أنِسَت مَحَبَّتي وإلَيكَ ألقَيتُ بِيَدي ، وبِحَبلِ طاعَتِكَ مَدَدتُ رَهبَتي .
مَولايَ بِذِكرِكَ عاشَ قَلبي ، وبِمُناجاتِكَ بَرَّدتَ ألَمَ الخَوفِ عَنّي ، فَيا مَولايَ ويا مُؤَمَّلي ويا مُنتَهى سُؤلي ، فَرِّق بَيني وبَينَ ذَنبِيَ المانِعِ لي مِن لُزومِ طاعَتِكَ ، فَإِنَّما أسأَلُكَ لِقَديمِ الرَّجاءِ فيكَ وعَظيمِ الطَّمَعِ مِنكَ ، الَّذي أوجَبتَهُ عَلى نَفسِكَ مِنَ الرَّأفَةِ وَالرَّحمَةِ ، فَالأَمرُ لَكَ وَحدَكَ ، وَالخَلقُ كُلُّهُم عِيالُكَ وفي قَبضَتِكَ ، وكُلُّ شَيءٍ خاضِعٌ لَكَ تَبارَكتَ يا رَبَّ العالَمينَ .
إلهِي ارحَمني إذَا انقَطَعَت حُجَّتي ، وكَلَّ عَن جَوابِكَ لِساني وطاشَ عِندَ سُؤالِكَ إيّايَ لُبّي ، فَيا عَظيمَ رَجائي لا تُخَيِّبني إذَا اشتَدَّت فاقَتي ، ولا تَرُدَّني لِجَهلي ، ولا تَمنَعني لِقِلَّةِ صَبري ، أعطِني لِفَقري وَارحَمني لِضَعفي ، سَيِّدي عَلَيكَ مُعتَمَدي ومُعَوَّلي ورَجائي وتَوَكُّلي ، وبِرَحمَتِكَ تَعَلُّقي وبِفَنائِكَ أحُطُّ رَحلي ، ولِجودِكَ أقصُدُ طَلِبَتي ، وبِكَرَمِكَ أي رَبِّ أستَفتِحُ دُعائي ، ولَدَيكَ أرجو غِنى فاقَتي ، وبِغِناكَ أجبُرُ عَيلتي ، وتَحتَ ظِلِّ عَفوِكِ قِيامي ، وإلى جودِكَ وكَرَمِكَ أرفَعُ بَصَري ، وإلى مَعروفِكَ اُديمُ نَظَري ، فَلا تُحرِقني بِالنّارِ وأنتَ مَوضِعُ أمَلي ، ولا تُسكِنِّي الهاوِيَةَ فَإِنَّكَ قُرَّةُ عَيني ، يا سَيِّدي لا تُكَذِّب ظَنّي بِإِحسانِكَ ومَعروفِكَ ، فَإِنَّكَ ثِقَتي ولا تَحرِمني ثَوابَكَ فَإِنَّكَ العارِفُ بِفَقري .
إلهي إن كانَ قَد دَنا أجَلي ولَم يُقَرِّبني مِنكَ عَمَلي ، فَقَد جَعَلتُ الاِعترافَ إلَيكَ بِذَنبي وَسائِلَ عِلَلي .
إلهي إن عَفَوتَ فَمَن أولى مِنكَ وإن عَذَّبتَ فَمَن أعدَلُ مِنكَ فِي الحُكمِ . اِرحَم في هذِهِ الدُّنيا غُربَتي ، وعِندَ المَوتِ كُربَتي ، وفِي القَبرِ وَحدَتي ، وفِي اللَّحدِ وَحشَتي وإذا نُشِرتُ لِلحِسابِ بَينَ يَدَيكَ ذُلَّ مَوقِفي ، وَاغفِر لي ما خَفِيَ عَلَى الآدَمِيِّينَ مِن عَمَلي ، وأدِم لي ما بِهِ سَتَرتَني ، وَارحَمني صَريعا عَلَى الفِراشِ تُقَلِّبُني أيدي أحِبَّتي ، وتَفَضَّل عَلَيَ مَمدودا عَلَى المُغتَسَلِ يُقَلِّبُني صالِحُ
جيرَتي ، وتَحَنَّن عَلَيَ مَحمولاً قَد تَناوَلَ الأَقرِباءُ أطرافَ جِنازَتي ، وجُد عَلَيَ مَنقولاً قَد نَزَلتُ بِكَ وَحيدا في حُفرَتي ، وَارحَم في ذلِكَ البَيتِ الجَديدِ غُربَتي حَتّى لا أستَأنِسَ بِغَيرِكَ ، يا سَيِّدي إن وَكَلتَني إلى نَفسي هَلَكتُ ، سَيِّدي فَبِمَن أستَغيثُ إن لَم تُقِلني عَثرَتي؟ فَإِلى مَن أفزَعُ إن فَقَدتُ عِنايَتَكَ في ضَجعَتي؟وإلى مَن ألتَجِئُ إن لَم تُنَفِّس كُربَتي؟ سَيِّدي مَن لي ومَن يَرحَمُني إن لَم تَرحَمني؟ وفَضلَ مَن اُؤَمِّلُ إن عَدِمتُ فَضلَكَ يَومَ فاقَتي؟ وإلى مَنِ الفِرارُ مِنَ الذُّنوبِ إذَا انقَضى أجَلي؟ سَيِّدي لا تُعَذِّبني وأنَا أرجوكَ .
إلهي حَقِّق رَجائي وآمِن خَوفي فَإِنَّ كَثرَةَ ذُنوبي لا أرجو فيها إلاّ عَفوَكَ ، سَيِّدي أنَا أسأَلُكَ ما لا أستَحِقُّ وأنتَ أهلُ التَّقوى وأهلُ المَغفِرَةِ فَاغفِر لي ، وألبِسني مِن نَظَرِكَ ثَوبا يُغَطّي عَلَيَ التَّبِعاتِ وتَغفِرُها لي ولا اُطالَبُ بِها ، إنَّكَ ذو مَنٍّ قَديمٍ وصَفحٍ عَظيمٍ وتَجاوُزٍ كَريمٍ .
إلهي أنتَ الَّذي تُفيضُ سَيبَكَ عَلى مَن لا يَسأَلُكَ وعَلَى الجاحِدينَ بِرُبوبِيَّتِكَ ، فَكَيفَ سَيِّدي بِمَن سَأَلَكَ وأيقَنَ أنَّ الخَلقَ لَكَ وَالأَمرَ إلَيكَ؟ تَبارَكتَ وتَعالَيتَ يا رَبَّ العالَمينَ ، سَيِّدي عَبدُكَ بِبابِكَ أقامَتهُ الخَصاصَةُ بَينَ يَدَيكَ ، يَقرَعُ بابَ إحسانِكَ بِدُعائِهِ ويَستَعطِفُ جَميلَ نَظَرِكَ بِمَكنونِ رَجائِهِ،فَلا تُعرِض بِوَجهِكَ الكَريمِ عَنّي وَاقبَل مِنّي ما أقولُ ، فَقَد دَعَوتُكَ بِهذَا الدُّعاءِ وأنَا أرجو ألاّ تَرُدَّني مَعرِفَةً مِنّيبِرَأفَتِكَ ورَحمَتِكَ ، إلهي أنتَ الَّذي لايُحفيكَ سائِلٌ ولا يَنقُصُكَ نائِلٌ؛أنتَ كَما تَقولُ وفَوقَ ما نَقولُ.
اللّهُمَّ إنّي أسأَلُكَ صَبرا جَميلاً وفَرَجا قَريبا وقَولاً صادِقا وأجرا عَظيما ، أسأَلُكَ يا رَبِّ مِنَ الخَيرِ كُلِّهِ ما عَلِمتُ مِنهُ وما لَم أعلَم ، أسأَلُكَ اللّهُمَّ مِن خَيرِ ما سَأَلَكَ مِنهُ عِبادُكَ الصّالِحونَ ، يا خَيرَ مَن سُئِلَ وأجوَدَ مَن أعطى ، أعطِني سُؤلي في نَفسي وأهلي ووالِدَيَ ووَلَدي وأهلِ حُزانَتي وإخواني فيكَ ،
وأرغِد عَيشي وأظهِر مُرُوَّتي وأصلِح جَميعَ أحوالي ، وَاجعَلني مِمَّن أطَلتَ عُمُرَهُ وحَسَّنتَ عَمَلَهُ ، وأتمَمتَ عَلَيهِ نِعمَتَكَ ورَضيتَ عَنهُ ، وأحيَيتَهُ حَياةً طَيِّبَةً في أدوَمِ السُّرورِ وأسبَغِ الكَرامَةِ وأتَمِّ العَيشِ ، إنَّكَ تَفعَلُ ما تَشاءُ ولا يَفعَلُ ما يَشاءُ غَيرُكَ .
اللّهُمَّ خُصَّني مِنكَ بِخاصَّةِ ذِكرِكَ ، ولا تَجعَل شَيئا مِمّا أتَقَرَّبُ بِهِ في آناءِ اللَّيلِ وأطرافِ النَّهارِ رِياءً ولا سُمعَةً ولا أشَرا ولا بَطَرا وَاجعَلني لَكَ مِنَ الخاشِعينَ .
اللّهُمَّ أعطِنِي السَّعَةَ فِي الرِّزقِ ، وَالأَمنَ فِي الوَطَنِ ، وقُرَّةَ العَينِ فِي الأَهلِ وَالمالِ وَالوَلَدِ وَالمُقامَ في نِعَمِكَ عِندي ، وَالصِّحَّةَ فِي الجِسمِ وَالقُوَّةَ فِي البَدَنِ وَالسَّلامَةَ فِي الدّينِ ، وَاستَعمِلني بِطاعَتِكَ وطاعَةِ رَسولِكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وآلِهِ أبَدا مَا استَعمَرتَني ، وَاجعَلني مِن أوفَرِ عِبادِكَ عِندَكَ نَصيبا في كُلِّ خَيرٍ أنزَلتَهُ وتُنزِلُهُ في شَهرِ رَمَضانَ في لَيلَةِ القَدرِ وما أنتَ مُنزِلُهُ في كُلِّ سَنَةٍ ، مِن رَحمَةٍ تَنشُرُها وعافِيَةٍ تُلبِسُها وبَلِيَّةٍ تَدفَعُها وحَسَناتٍ تَتَقَبَّلُها وسَيِّئاتٍ تَتَجاوَزُ عَنها ، وَارزُقني حَجَّ بَيتِكَ الحَرامِ في عامي هذا وفي كُلِّ عامٍ ، وَارزُقني رِزقا واسِعا مِن فَضلِكَ الواسِعِ ، وَاصرِف عَنّي يا سَيِّدِي الأَسواءَ ، وَاقضِ عَنِّي الدَّينَ وَالظُّلاماتِ حَتّى لا أتَأَذّى بِشَيءٍ مِنهُ ، وخُذ عَنّي بِأَسماعِ وأبصارِ أعدائي وحُسّادي وَالباغينَ عَلَيَ وَانصُرني عَلَيهِم ، وأقِرَّ عَيني وفَرِّح قَلبي ، وَاجعَل لي مِن هَمّي وكَربي فَرَجا ومَخرَجا ، وَاجعَل مَن أرادَني بِسوءٍ مِن جَميعِ خَلقِكَ تَحتَ قَدَمَيَ ، وَاكفِني شَرَّ الشَّيطانِ وشَرَّ السُّلطانِ وسَيِّئاتِ عَمَلي ، وطَهِّرني مِنَ الذُّنوبِ كُلِّها ، وأجِرني مِنَ النّارِ بِعَفوِكَ وأدخِلنِي الجَنَّةَ بِرَحمَتِكَ وزَوِّجني مِنَ الحورِ العينِ بِفَضلِكَ ، وألحِقني بِأَولِيائِكَ الصّالِحينَ مُحَمَّدٍ وآلِهِ الأَبرارِ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ الأَخيارِ صَلَواتُكَ عَلَيهِم وعَلى أجسادِهِم وأرواحِهِم ورَحمَةُ اللّهِ وبَرَكاتُهُ .
إلهي وسَيِّدي وعِزَّتِكَ وجَلالِكَ لَئِن طالَبتَني بِذُنوبي لاَُطالِبَنَّكَ بِعَفوِكَ ، ولَئِن طالَبتَني بِلُؤمي لاَُطالِبَنَّكَ بِكَرَمِكَ ، ولَئِن أدخَلتَنِي النّارَ لاَُخبِرَنَّ أهلَ النّارِ بِحُبّي لَكَ .
إلهي وسَيِّدي إن كُنتَ لا تَغفِرُ إلاّ لِأَولِيائِكَ وأهلِ طاعَتِكَ فَإِلى مَن يَفزَعُ المُذنِبونَ؟وإن كُنتَ لاتُكرِمُ إلاّ أهلَ الوَفاءِ بِكَ فَبِمَن يَستَغيثُ المُسيؤونَ؟
إلهي إن أدخَلتَنِي النّارَ فَفي ذلِكَ سُرورُ عَدُوِّكَ ، وإن أدخَلتَنِي الجَنَّةَ فَفي ذلِكَ سُرورُ نَبِيِّكَ ، وأنَا وَاللّهِ أعلَمُ أنَّ سُرورَ نَبِيِّكَ أحَبُّ إلَيكَ مِن سُرورِ عَدُوِّكَ .
اللّهُمَّ إنّي أسأَلُكَ أن تَملَأَ قَلبي حُبّا لَكَ وخَشيَةً مِنكَ وتَصديقا لَكَ وإيمانا بِكَ وفَرَقا مِنكَ وشَوقا إلَيكَ ، يا ذَا الجَلالِ وَالإِكرامِ ، حَبِّب إلَيَ لِقاءَكَ وأحبِب لِقائي ، وَاجعَل لي في لِقائِكَ الرّاحَةَ وَالفَرَجَ وَالكَرامَةَ .
اللّهُمَّ ألحِقني بِصالِحِ مَن مَضى وَاجعَلني مِن صالِحِ مَن بَقِيَ ، وخُذ بي سَبيلَ الصّالِحينَ وأعِنّي عَلى نَفسي بِما تُعينُ بِهِ الصّالِحينَ عَلى أنفُسِهِم ، وَاختِم عَمَلي بِأَحسَنِهِ وَاجعَل ثَوابي مِنهُ الجَنَّةَ بِرَحمَتِكَ ، وأعِنّي عَلى صالِحِ ما أعطَيتَني ، وثَبِّتني يا رَبِّ ولا تَرُدَّني في سوءٍ اِستَنقَذتَني مِنهُ يا رَبَّ العالَمينَ .
اللّهُمَّ إنّي أسأَلُكَ إيمانا لا أجَلَ لَهُ دونَ لِقائِكَ ، أحيِني ما أحيَيتَني عَلَيهِ وتَوَفَّني إذا تَوَفَّيتَني عَلَيهِ ، وَابعَثني إذا بَعَثتَني عَلَيهِ وأبرِئ قَلبي مِنَ الرِّياءِ وَالشَّكِّ وَالسُّمعَةِ في دينِكَ حَتّى يَكونَ عَمَلي خالِصا لَكَ .
اللّهُمَّ أعطِني بَصيرَةً في دينِكَ وفَهما في حُكمِكَ وفِقها في عِلمِكَ ، وكِفلَينِ مِن رَحمَتِكَ ووَرَعا يَحجُزُني عَن مَعاصيكَ وبَيِّض وَجهي بِنورِكَ وَاجعَل رَغبَتي فيما عِندَكَ ، وتَوَفَّني في سَبيلِكَ وعَلى مِلَّةِ رَسولِكَ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وآلِهِ .
اللّهُمَّ إنّي أعوذُ بِكَ مِنَ الكَسَلِ وَالفَشَلِ وَالهَمِّ وَالجُبنِ وَالبُخلِ وَالغَفلَةِ وَالقَسوَةِ
وَالذِّلَّةِ وَالمَسكَنَةِ وَالفَقرِ وَالفاقَةِ وكُلِّ بَلِيَّةٍ ، وَالفَواحِشِ ما ظَهَرَ مِنها وما بَطَنَ ، وأعوذُ بِكَ مِن نَفسٍ لا تَقنَعُ وبَطنٍ لا يَشبَعُ وقَلبٍ لا يَخشَعُ ودُعاءٍ لا يُسمَعُ وعَمَلٍ لايَنفَعُ،وأعوذُ بِكَ يا رَبِّ عَلى نَفسي وديني ومالي وعَلى جَميعِ ما رَزَقتَني مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيمِ إنَّكَ أنتَ السَّميعُ العَليمُ .
اللّهُمَّ إنَّهُ لا يُجيرُني مِنكَ أحَدٌ ولا أجِدُ مِن دونِكَ مُلتَحَدا ، فَلا تَجعَل نَفسي في شَيءٍ مِن عَذابِكَ ، ولا تَرُدَّني بِهَلَكَةٍ ولا تَرُدَّني بِعَذابٍ أليمٍ .
اللّهُمَّ تَقَبَّل مِنّي وأعلِ ذِكري وَارفَع دَرَجَتي وحُطَّ وِزري ولا تُذَكِّرني بِخَطيئَتي ، وَاجعَل ثَوابَ مَجلسي وثَوابَ مَنطِقي وثَوابَ دُعائي رِضاكَ وَالجَنَّةَ ، أعطِني يا رَبِّ جَميعَ ما سَأَلتُكَ وزِدني مِن فَضلِكَ ، إنّي إلَيكَ راغِبٌ يا رَبَّ العالَمينَ .
اللّهُمَّ إنَّكَ أنزَلتَ في كِتابِكَ أن نَعفُوَ عَمَّن ظَلَمَنا ، وقَد ظَلَمنا أنفُسَنا فَاعفُ عَنّا فَإِنَّكَ أولى بِذلِكَ مِنّا ، وأمَرتَنا ألاّ نَرُدَّ سائِلاً عَن أبوابِنا وقَد جِئتُكَ سائِلاً فَلا تَرُدَّني إلاّ بِقَضاءِ حاجَتي ، وأمَرتَنا بِالإِحسانِ إلى ما مَلَكَت أيمانُنا ونَحنُ أرِقّاؤُكَ فَأَعتِق رِقابَنا مِنَ النّارِ .
يا مَفزَعي عِندَ كُربَتي ، ويا غَوثي عِندَ شِدَّتي ، إلَيكَ فَزَعتُ وبِكَ استَغَثتُ ولُذتُ ، لا ألوذُ بِسِواكَ ولا أطلُبُ الفَرَجَ إلاّ مِنكَ ، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ فَأَغِثني وفَرِّج عَنّي ، يا مَن يَقبَلُ اليَسيرَ ويَعفو عَنِ الكَثيرِ ، اِقبَل مِنِّي اليَسيرَ وَاعفُ عَنِّي الكَثيرَ إنَّكَ أنتَ الرَّحيمُ الغَفورُ .
اللّهُمَّ إنّي أسأَلُكَ إيمانا تُباشِرُ بِهِ قَلبي، ويَقينا حَتّى أعلَمَ أنَّهُ لَن يُصيبَني إلاّ ما كَتَبتَ لي ، ورَضِّني مِنَ العَيشِ بِما قَسَمتَ لي يا أرحَمَ الرّاحِمينَ . ۱

1.مصباح المتهجّد : ص ۵۸۲ ح ۶۹۱ ، الإقبال : ج ۱ ص ۱۵۷ ، المصباح للكفعمي : ص ۷۸۱ .

  • نام منبع :
    مراقبات ماه رمضان
    سایر پدیدآورندگان :
    افقي، رسول؛ محدثي، جواد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    سوّم
    لینک خرید :
    http://www.darolhadith.ir/?page=show&itemid=160&categoryid=14
تعداد بازدید : 152355
صفحه از 518
پرینت  ارسال به