تحلیلی در باره اهداف قیام امام حسین علیه السلام - صفحه 10

(قولِ چهارم، پنجم، ششم و هفتم) .
مفاد سه ديدگاه اوّل ، روشن است ؛ امّا ديدگاه چهارم به بعد ، با توجّه به مبانى كلامى شيعه در اعتقاد به آگاهى امام عليه السلام از شهادت خويش ، از يك سو، و سخنان امام عليه السلام و شواهد تاريخى در كوشش براى براندازى حكومت يزيد و تشكيل حكومت اسلامى ، از سوى ديگر ، شكل گرفته است و صاحبان اين ديدگاه ها ، خواسته اند تا ميان اين دو حقيقت ، جمع كنند. اين جمع ها در چهار شكل ، خود را نشان داده است :
1 . مرحله اى كردن قصد : ابتدا ، قصد تشكيل حكومت و در ادامه ، قصد شهادت (رأى استاد مطهّرى) ؛
2 . قصد مستقيم و غير مستقيم (رأى علّامه عسكرى) ؛
3 . تشكيل حكومت با علمِ به شهادت (رأى آية اللّه استادى) ؛
4 . جنبه ظاهرى و باطنى (رأى آية اللّه فاضل و اشراقى).
گفتيم كه هفت ديدگاه پيش گفته، در حقيقت، به چهار نظريه بر مى گردند. اينك نگاهى اجمالى به اين نظريه ها مى افكنيم:

1. نظريه شهادت طلبى

از نظريه شهادت ، ۱ تا به حال، چند تفسير شده است كه گر چه برخى از آنها ممكن است اكنون قائلى نداشته باشند ، ولى توجّه اجمالى به آنها مفيد است. از شهادت طلبى

1.گفتنى است علّامه سيّد شرف الدين عاملى ، در كتاب المجالس الفاخرة (ص ۹۴) ، براى نظريّه شهادت طلبى ، ۳۵ دليل آورده است. علّامه سيّد محسن امين نيز در جلد اوّل أعيان الشيعة، نزديك به بيست دليل آورده كه امام حسين عليه السلام گمان مى كرده و در برخى مراحل ، يقين داشته است كه به شهادت مى رسد. همچنين آية اللّه استادى در كتاب بررسى قسمتى از كتاب شهيد جاويد ـ كه بعد از آن ، در كتاب سرگذشت كتاب شهيد جاويد منتشر شد ـ ، بيست دليل براى اين موضوع آورده است. آية اللّه لطف اللّه صافى گلپايگانى نيز در كتاب شهيد آگاه ، ۳۳ دليل براى نظريّه شهادت طلبى ، ارائه كرده است .

صفحه از 39